MB92: "Podem desaparèixersi no som sostenibles"

La drassana barcelonina aposta per la reconversió dels grans iots en embarcacions amb menys emissions

MB92: "Podem desaparèixersi no som sostenibles"
3
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

La quantitat de grans iots que estan en circulació arreu del món, uns 6.000 actualment, va en augment. Un estudi de mercat de MB92, una companyia que es dedica al manteniment i la reparació d’aquestes embarcacions, indica que el 2030 s’arribarà als 7.500. Però també cada vegada són més grans: en els últims deu anys han crescut, de mitjana, uns deu metres, fins arribar als 50.

Tenint en compte que cada embarcació ha de seguir un manteniment obligatori cada dos i cinc anys, el negoci creix per a MB92, que el 2023 va facturar 230,3 milions d’euros. Més encara quan els propietaris, segons el sector, destinen aproximadament el 10% del valor de l’embarcació al manteniment anual. No obstant, l’empresa també preveu una evolució de la normativa en direcció a reduir l’impacte ecològic dels iots, que cada cop serà més estricta. "Si no som sostenibles, podem desaparèixer", assegura la directora de recursos humans de MB92, Carmen Sánchez. És per això que l’empresa es declara "pionera" en l’activitat de reconvertir aquests palaus flotants en embarcacions que generin menys emissions.

El grup ha posat en marxa el servei Refit for the future, amb el qual proposa reconvertir els vaixells en "embarcacions respectuoses amb el medi ambient". El seu departament de sostenibilitat realitza estudis a mida en els quals s’exposa com es pot fer el pas de l’ús de combustibles fòssils a sistema elèctric o híbrid, l’eficiència energètica i els canvis en el tractament de les aigües.

"Ens estem avançant a una mesura que serà obligatòria. Quan els 6.000 vaixells hagin d’actualitzar-se per normativa, no hi haurà capacitat per fer-ho", indica Sánchez. Les instal·lacions a Barcelona de MB92, de 126.500 metres quadrats, semblen un polígon industrial. A més de les 185 persones de l’empresa que treballen a la ciutat, n’hi ha 1.200 més que treballen en naus i tallers de 52 proveïdors ubicats a la mateixa drassana.

Nascuda l’any dels Jocs Olímpics com a Marina Barcelona 92, el grup va iniciar la seva expansió internacional el 2018 amb l’adquisició d’una drassana a La Ciutat, a la Provença francesa, que té unes instal·lacions de mida similar a les de Barcelona. El fons d’inversió Squircle Capital, accionista majoritari des del 2019, té el 93% del capital.

Per donar resposta al creixement del sector i consolidar-se en el Mediterrani, el grup, que gestiona uns 200 projectes a l’any i compta amb un total de 380 treballadors, ha anunciat l’adquisició de la drassana Golfe-Juan, de 9.000 metres quadrats, amb capacitat d’acollir iots de fins a 45 metres d’eslora. Pròxim a La Ciutat, suposa una ampliació de la seva activitat a la Costa Blava.

Nova drassana

Aquest any ha iniciat, a més, la construcció d’una altra drassana dedicada a la reparació al mar Roig, a Sindalah (Aràbia Saudita), amb el qual es proposa obrir mercat a l’Orient Mitjà, on encara no existeix una activitat similar. Paral·lelament, el grup negocia la compra d’un dels seus proveïdors, GYG Limited, una empresa especialitzada en pintura i serveis per a super iots que opera sota les marques Pinmar i Technocraft.

Notícies relacionades

Amb una capacitat d’atracada per a 14 iots, MB92 compta a Barcelona amb un elevador de 4.800 tones i plataformes que permeten extreure els iots del mar amb la intervenció d’especialistes i submarinistes. El seu dic sec, de 210 metres de longitud i 36 d’amplada, permet actuar sobre els vaixells més grans. La mida mitjana de les embarcacions que passen per MB92 és de 70 metres, tot i que la drassana pot acollir fins a 180 metres d’eslora, el màxim construït fins ara. El iot més gran del món, que és d’aquesta mida, va passar recentment per les seves instal·lacions.

Les tasques de reparació acostumen a durar entre dos i tres mesos. En aquest temps, la tripulació de les embarcacions continua vivint al iot. L’any passat, 1.600 tripulants dels iots van passar una mitjana de 70 dies amarrats a Barcelona.

Temes:

Barcelona Òpera