Reptes empresarials (1): La internacionalització

Més enllà de les fronteres

Les motivacions de les empreses per emprendre la internacionalització de les seves activitats són múltiples: del creixement a la diversificació de riscos o l’incentiu de la innovació. El gran repte per aconseguir-ho és tenir informació per traçar una bona estratègia d’expansió.

Més enllà de les fronteres

ACN

3
Es llegeix en minuts
Berta Pérez Pey
Berta Pérez Pey

Directora d’Internacionalització i Projectes Europeus a la Cambra de Comerç de Barcelona

ver +

El comerç mundial de mercaderies sembla haver trobat un cert impuls durant el tercer trimestre del 2024, segons el darrer Baròmetre sobre el Comerç de Mercaderies de l’OMC. Després d’un 2023 marcat per una demanda feble, fruit de l’elevada inflació i l’augment dels tipus d’interès, les dades recents mostren indicis de recuperació. Malgrat aquests senyals positius, el comerç global continua immers en una profunda incertesa. L’augment de les tensions geopolítiques i els conflictes bèl·lics regionals a Europa i al Pròxim Orient afegeixen complexitat a una situació ja prou fràgil. A tot això s’ha de sumar l’adopció de mesures proteccionistes que estan posant en marxa alguns països per fer front a la competència internacional en sectors estratègics i que farà disminuir les comandes d’exportació.

En aquest context global, Catalunya destaca per la seva aposta exterior. Malgrat els reptes, les empreses catalanes mostren una evolució positiva. Segons ACCIÓ, el 2023 es van assolir els 100.683 milions d’euros en exportacions, amb un creixement del 6,1% respecte a l’any anterior, tot batent un rècord d’empreses exportadores regulars, que ja en són 17.757. Aquest creixement contrasta amb la disminució observada a l’Estat espanyol (-1,4%) i a la zona euro (-3,4%). Catalunya lidera les exportacions a Espanya amb un 26,2% del total, molt per sobre del seu pes demogràfic del 16%.

Raons per exportar

En el context actual, les empreses que miren més enllà de les fronteres nacionals no ho fan només per l’ambició de creixement, sinó també per una sèrie de motius fonamentals que impulsen la seva internacionalització. Per destacar-ne alguns: compensar la caiguda de la demanda interna, donar sortida a excessos de producció, diversificar riscos, reaccionar a l’entrada de competidors exteriors, saturació del mercat domèstic, cerca de mercats emergents amb més capacitat de desenvolupament i creixement, o bé per aprofitar economies d’escala. Les empreses que decideixen exportar sovint ho fan amb la confiança que la seva oferta pot competir i destacar en mercats globals, una confiança que es fonamenta en la qualitat i l’excel·lència dels seus productes o serveis. Un altre factor crucial és l’accés a nous clients. Expandir-se internacionalment obre la porta a una base de clients més àmplia i diversificada, oferint oportunitats per augmentar les vendes i enfortir el posicionament de la marca en nous territoris. La presència en mercats internacionals no només augmenta el reconeixement, sinó que també contribueix a construir una imatge robusta i respectada a escala global. La diversificació cap a nous mercats ofereix un altre avantatge clau: la reducció del risc associat a la dependència d’un sol mercat. A més, l’exposició a diverses cultures i condicions de mercat fomenta la innovació i l’adopció de noves tecnologies, aspectes que les empreses consideren essencials per mantenir-se competitives.

Però el repte més gran quan una empresa vol internacionalitzar-se amb les màximes garanties d’èxit és saber per on començar, i això passa per tenir una bona estratègia d’expansió internacional. Es fa imprescindible comptar amb informació actualitzada i coneixement sobre regulacions, fiscalitat, taxes aranzelàries i fins i tot coneixement geopolític del país en qüestió, talent intern nacional i internacional per garantir que les operacions avancen, i assessorament extern especialitzat a través de l’acompanyament adequat en cada moment.

Notícies relacionades

A Catalunya tenim la sort de comptar amb una àmplia xarxa d’organitzacions expertes en internacionalització empresarial, tant públiques com privades, com són les Cambres de Comerç, associacions empresarials i agències públiques de promoció econòmica que ofereixen aquest acompanyament expert i una xarxa de contactes a nivell internacional.

En conclusió, les motivacions de les empreses per exportar van més enllà de l’expansió geogràfica; reflecteixen una estratègia ben fonamentada centrada en la qualitat del producte o servei, l’expansió de la base de clients, la diversificació, la millora de la reputació i l’accés a la innovació. Aquestes motivacions i l’acompanyament expert adequat no només impulsen les empreses cap a la internacionalització, sinó que també les preparen per afrontar els reptes globals des d’una posició més sòlida i resilient. Com diu el proverbi xinès: "Si camines sol, aniràs més ràpid. Si camines acompanyat, arribaràs més lluny". Aquesta és, sens dubte, la clau per a l’èxit de la internacionalització empresarial.