Barcelona, protagonista

Com ressuscitar teles i convertir-les en moda

La ‘start-up’ barcelonina Recovo ofereix sortida als excedents de la indústria tèxtil: un procés que els porta dels magatzems a les passarel·les del 080.

Com ressuscitar teles i convertir-les en moda
3
Es llegeix en minuts
Laura Estirado
Laura Estirado

Periodista

Especialista en Gent, Reialesa, Moda, Tendències, Estil y Xarxes

Ubicada/t a Barcelona

ver +

"Hi ha empreses tèxtils que tenen 15 milions d’euros parats en rotllos de tela en un magatzem, sense donar-los sortida per a la seva pròpia producció ni venent-los. Nosaltres hem creat un software que maximitza l’eficiència de l’inventari tèxtil mitjançant solucions per reutilitzar, revendre i reciclar els teixits sobrants, cosa que en el sector es coneix com a deadstock". Amb aquestes paraules resumeix Gonzalo Sáenz, CMO i cofundador de Recovo, junt amb Mónica Rodríguez (CEO), la síndrome de Diògenes que pateix la indústria de la moda i la solució innovadora que ofereixen gràcies a l’empresa que van crear conjuntament el juliol del 2021.

Feia anys que tots dos treballaven en la moda (ella a Berskha i ell a Tous) i tenien molt clar el gran problema del sector: la gestió dels residus i la sobrecàrrega d’excedents. Amb l’objectiu de contribuir a l’optimització del tèxtil ja produït i ajudar, de pas, en la salut del planeta, van llançar "una plataforma que proporciona solucions per integrar la circularitat a les empreses de la moda".

De residu a recurs

Hi ha empreses semblants a Itàlia o a França (on la normativa que prohibeix cremar residus tèxtils s’aplica fa més de dos anys; a Espanya entrarà en vigor a partir de l’1 de gener del 2025), però cap fins ara oferia aquest tipus de solucions al nostre territori. "Nosaltres tenim un marketplace amb el qual volem fer de pont entre marques de moda i proveïdors tèxtils per transformar el residu tèxtil en recurs", exposa Sáenz. Per exemple, entre el centenar de marques venedores amb què compten hi ha noms tan potents com Pronovias, Mango, Brownie o Sepiia. I entre les més de 800 compradores, firmes com AcromatyX o JCPAJARES, presents a l’última Madrid Fashion Week, o les tres dissenyadores que presenten les seves noves col·leccions en aquesta 080 Barcelona Fashion: Carlota Barrera, Nathalie Chandler i Ariadna Massana (d’Alsedà).

Les tres creadores expliquen que a l’ADN de les seves marques hi ha l’aposta per la sostenibilitat. "Amb el teixit que ja hi ha en tenim per a dues dècades almenys, ¿per què continuar fabricant més?", defensen. "A Londres, on vam començar –explica Barrera–, teníem diverses firmes proveïdores de deadstock però algunes t’obligaven a comprar mínim 300 metres. Potser d’una jaqueta nostra que agrada molt se’n fan cinc. De camises, per exemple, sí que en fem més unitats. Però hi ha peces de les quals sol fem una o dues, i per encàrrec". Per això, des de fa un parell d’anys treballa amb Recovo: la start-up de Barcelona permet comprar des de sol 10 metres, d’un total de 2.000 referències diferents disponibles a la web. Des de cotó, llanes i panes fins als teixits més exquisits, amb preus que comencen en els 3 euros el metre.

A la dissenyadora belga establerta a Espanya des el 2008 Nathalie Chander li agrada trobar a Recovo des de fibres naturals a les millors gases i sedes. "Faig poques quantitats d’un mateix disseny, i en colors i teles diferents. M’agrada que la meva dona sigui exclusiva, no necessito grans quantitats de tela", explica. Un altre avantatge de comprar el que ja està fet és que el seu preu és més barat, assenyala la dissenyadora d’Alsedà..

Notícies relacionades

"Si finalment el deadstock no s’aconsegueix vendre ni reutilitzar, també tenim una base de dades de més de 200 partners recicladors per completar tot el procés de circularitat tèxtil". Segons Sáenz, gràcies a aquesta circularitat, Recovo ha aconseguit estalviar més de 23 milions de litres d’aigua i 99.000 quilos de CO2 amb la seva activitat.

Criteria negocia vendre Saba

CriteriaCaixa, el hòlding inversor de la Fundació La Caixa, es troba en negociacions avançades per vendre el 80% de la seva participació majoritària a Saba a la belga Interparking. L’empresa, que va facturar 308 milions d’euros el 2023, està valorada en 689 milions, tot i que l’operació s’està negociant entorn dels 800 milions.