Ignacio González: "La inflacióaviat serà un mal record"

¿Com es presenta el congrés?
Com sempre, serà el gran punt de trobada del sector. A mi m’agrada utilitzar l’eslògan com una petita definició del que està passant al sector, que és molt diferent del que passava fa un any. En aquell moment parlàvem de la culpabilització sobre la inflació que es veia en el sector [del gran consum] i ara estem preveient que la inflació alimentària estigui a prop del 0% o fins i tot passi a negativa, en els pròxims mesos. Així que Escoltar i ser escoltats té més a veure amb escoltar el consumidor, al que es diu de nosaltres, a escoltar-nos entre nosaltres... i també amb el fet de reivindicar el pes que té aquest sector.
¿Quines són les grans preocupacions del sector si la inflació perd protagonisme?
El missatge que la inflació serà aviat un mal record és un missatge important per al consumidor. Hi ha factors, com el cacau, el cafè o el sucre, que continuen tirant cap amunt, però els que baixen són més forts, com l’oli. Així que, ara, la preocupació principal és l’excés de legislació, que és absolutament aclaparador. Estem d’acord en les finalitats (volem un planeta millor, atacar el desaprofitament...), la gran diferència és la velocitat amb què es fa, els costos en què incorres i com es fa. És pretensiós que el legislador et digui com fer les coses al teu mercat.
¿És optimista amb el fet que pugui canviar una mica pròximament?
Han passat coses que ens donen una llumeta d’esperança. En el tema dels envasos i els residus d’envasos estem començant a rebre millor escolta per part del ministeri. Els ajuntaments ens estan trucant per dissenyar els seus plans de moviment de mercaderies. S’han fet coses respecte a l’IVA, tot i que no hagi sigut amb l’envergadura que ens hauria agradat.
¿Quina lectura fan del comportament actual del consumidor?
El que s’ha comprovat durant aquest episodi d’inflació és que [el client] és el que mana. De tota la inflació que s’ha produït en alimentació, un terç l’ha mitigat el consumidor amb el seu comportament i capacitat d’elegir. Es parla molt de canvi entre marca de fabricant i distribuïdor, però hi ha canvi de botigues, de categories i fins i tot dels sectors en els quals gastem els diners.
¿Veu el fabricant preocupat per l’auge de la marca blanca?
Per descomptat. Som al país d’Europa amb més pes de la marca de distribució. El fabricant ha de recuperar la percepció que la seva marca val el que cal pagar per ella, i això té a veure amb innovació, promocions... En molts casos la diferència de preu s’ha fet molt gran.
¿Creu que aquests dos anys han passat factura a la relació client-fabricant?
Notícies relacionadesSi mires la relació del client amb el conjunt de la cadena, crec que no. Hem demostrat que Espanya té una cadena alimentària al servei del consumidor. Tenim un sector que hauria de fer-nos sentir orgullosos. Els nostres veïns s’han tirat els trastos a l’interior de la cadena, quan la culpabilitat era a fora. I, quant a ruptures d’estoc, hem funcionat millor que França o Itàlia. Del camp a la botiga tenim una cadena alimentària que, en molts aspectes, és modèlica.
Fins i tot en evolució macroeconòmica anem millor que altres països europeus. ¿És la calma que precedeix la tempesta?
La nostra anàlisi de situació econòmica és optimista. El PIB creix al 3,1%, la inflació i els tipus van a la baixa... Però veiem amenaces. El que empeny el PIB és la despesa pública, la inversió és fluixa (en béns d’equipament està en negatiu respecte al 2019), el consum comença a tirar, però tampoc està per fer una festa, en el mercat de treball la productivitat segueix molt malament, els números d’absentisme són una vergonya. Tenim 1,3 milions de persones que no van a treballar. Cada dia.
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe
- EL PARTIT DE MONTJUÏC Flick s’indigna amb LaLiga