Les ‘family offices’ agafen el relleu dels fons en la inversió hotelera

Els patrimonis familiars, fins ara centrats en el comerç o les oficines, posen el focus en els allotjaments pel bon moment del sector

Les ‘family offices’ agafen el relleu dels fons en la inversió hotelera
3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El bon moment que passa el turisme a Espanya, amb rècord d’afluència i d’ingressos, es reflecteix també en l’atractiu dels seus actius immobiliaris i en un canvi de tendència entre els potencials compradors. El gran fons oportunista, que va protagonitzar el sector després de la pandèmia, quan la inactivitat de l’Estat d’alarma va fomentar les vendes d’immobles, deixa ara pas als patrimonis familiars o family offices (com es coneixen en l’argot del sector), que busquen inversions amb poc risc en uns establiments que són ara més cars.

El 2023 va arribar al seu segon millor registre històric, 4.163 milions d’euros, només per darrere del 2018, amb 4.800 milions, un any dominat per grans operacions corporatives, segons un informe de Cushman & Wakefield Hospitality. I en el primer semestre d’aquest 2024 ha superat els 1.600 milions d’euros, un 3% més que en el mateix període de l’any anterior, amb la previsió d’arribar als 3.000 milions d’euros en el conjunt de l’any, tret que una gran operació dispari aquests registres.

"Estem en una segona ronda. El comprador ja no és el gran fons oportunista, sinó una família que busca un actiu amb rendibilitat a llarg termini", explica el soci codirector de la divisió hotelera de Cushman & Wakefield, Bruno Hallé. L’empenta turística i l’inici del camí a la baixa dels tipus d’interès per part del Banc Central Europeu (BCE) impulsen l’atractiu dels que busquen una inversió amb esperit de permanència i amb rendibilitats que ja no seran de doble dígit, com després de la pandèmia.

Això no implica que els fons especuladors hagin sortit del mercat, sinó que el que no hi ha és l’oferta que ells busquen perquè els grans reposicionaments ja es van fer després de la covid. "El doble dígit es busca no al comprar barat sinó quan adquireixes un projecte de molt recorregut de valor i, per tant, de risc. El típic hotel amb una bona ubicació que necessita una reinversió i busca una marca per pujar de categoria. Però cada vegada és més difícil trobar aquest tipus de projectes", coincideix la directora general d’Hotels a Colliers, Laura Hernando.

Hotels urbans

L’oferta actual es concentra en hotels amb preus alts, que han sigut reposicionats en els últims anys cap a segments més grans, i carteres propietat de fons a qui se’ls acaba el termini d’obtenir les rendibilitats previstes, que en el seu cas sol estar marcat per períodes d’entre 3 i 7 anys de durada, per la qual cosa les operacions del 2019 comencen a arribar a la seva fi. I això és, precisament, el que interessa als patrimonis familiars, que fins ara es fixaven en sectors, a priori, més segurs, com les oficines o el retail.

"Amb la caiguda del teletreball i l’evolució del comerç online, moltes famílies han preferit complementar les seves inversions cap als hotels amb el focus en el centre de la ciutat i gestionats per cadenes conegudes", explica el director d’hotels a Iberia de la consultora immobiliària CBRE, Jorge Ruiz. Així ho constata també l’informe del primer semestre del 2024 de Colliers, segons el qual, per primera vegada en els últims anys, el volum d’inversió destinat al segment urbà (53%) ha superat el vacacional (47%).

Notícies relacionades

En concret, busquen hotels que estiguin ben situats, amb quatre o cinc estrelles, que els donin rendibilitats d’entre el 5% i el 6% i en ciutats com Madrid o Barcelona, Sevilla, Màlaga o València perquè el subjacent immobiliari (la possibilitat de transformar l’immoble si en el futur el mercat hoteler va malament) en l’àmbit urbà és més gran que el vacacional. "Tenen un component més robust als cicles econòmics en general", coincideix el head de Living de BNP Paribas Real Estate, Rafael Paredes.

Segons Paredes també comencen a tenir empenta els hotels budget, que són establiments "amb ubicacions no tan bones i preus significativament més baixos", com les marques B&B o Travel Lodge. "El mercat d’hotels budget a Espanya encara té recorregut", afegeix.

Temes:

Iberia Focus