Ajustos del gegant automobilístic
Volkswagen planeja tancar tres plantes a Alemanya amb acomiadaments massius
La direcció adverteix que la situació és «molt seriosa»
Scholz assenyala que la plantilla no ha d’assumir "les conseqüències d’errors del passat"
La crisi de Volkswagen (VW) és més seriosa del que es temia i, segons els sindicats, el consorci automobilístic més gran d’Europa està decidit a emprendre la "liquidació" de les seves plantes a Alemanya. "No és soroll de sabres. És la realitat. La direcció es planteja tancar almenys tres plantes al país", va alertar la cap del comitè d’empresa de VW, Daniela Cavallo. Desenes de milers de llocs de treball es destruiran, segons els representants dels treballadors. No hi ha garanties de supervivència per a cap de les 10 plantes d’Alemanya, amb una plantilla de 120.000 treballadors. Els que conservin els seus llocs de treball s’han de preparar per a "dràstiques retallades salarials", en paraules de Cavallo. La retallada podria vorejar el 18% del sou, segons el sindicat.
Cavallo va fer aquestes afirmacions davant de centenars de treballadors de la seu central, Wolfsburg, la planta més gran a Alemanya, amb 70.000 treballadors. Fa setmanes que els sindicats negocien amb la direcció, després que al setembre la presidència anunciés el final de les garanties contra l’acomiadament vigents a la companyia des de fa 30 anys. Per primera vegada en la història, VW es disposa a tancar plantes alemanyes. Suposadament, es recorrerà a l’externalització de part d’aquesta plantilla que se sacrifiqui a Alemanya.
Plans dràstics
La direcció no ha confirmat les dades anunciades per Cavallo. Però un portaveu de la companyia va recordar que la situació del sector "és molt seriosa". "Els actors socials tenen una enorme responsabilitat en la negociació", va afegir aquesta font, segons la qual "el futur de VW depèn d’una profunda reestructuració". Segons estimacions del seu conseller delegat, Thomas Schaefer, els costos de les plantes alemanyes són entre un 25% i un 50% més alts del que s’havia planejat. "No podem continuar com fins ara", va advertir Schaefer a l’anunciar plans dràstics de la companyia.
Des de la política se succeeixen els senyals d’advertència. VW ha d’evitar "acomiadaments massius", va afirmar un portaveu del canceller, Olaf Scholz. La plantilla actual no ha d’assumir les "conseqüències de possibles errors o decisions equivocades del passat", va prosseguir aquesta font. L’arrel del problema està en la pèrdua de competitivitat de la companyia i la caiguda de la demanda des de la Xina i del conjunt d’Europa. Tot això passa en un moment de fortes tensions en el tripartit de Scholz entre socialdemòcrates, verds i liberals. Alemanya tancarà en recessió aquest 2024, per segon any consecutiu. La coalició del canceller exhibeix diàriament els seus dissensos entre la defensa de la contenció representada pel ministre de Finances, el liberal Christian Lindner, i les pressions del titular d’Economia, el verd Robert Habeck, perquè aixequi el fre al deute.
No hi ha garanties de manteniment per a cap planta. Demà hi ha una nova reunió entre els sindicats i la direcció amb resultat incert.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia