Les botigues de moda acaparen el 40% de superfície llogada a Europa
El sector comercial a les grans capitals del continent viu un moment de "tensió competitiva" i "pressió" en el preu dels locals
No hi ha dubte: la moda continua liderant el sector comercial, també a les capitals europees. És el sector que més operacions ha transaccionat (28%) i ha copat el 40% de la superfície llogada el primer semestre del 2024, segons les dades publicades a l’informe European Retail Radar H1 2024, elaborat per la consultora Cushman & Wakefield, sobre el mercat del comerç europeu. Els resultats indiquen que les operacions de lloguer de locals comercials han mantingut nivells similars a les del mateix període del 2023, en un moment de tendència positiva, però amb "més tensió competitiva" per trobar un espai i "pressió a l’alça" en els lloguers.
Aquest estudi analitza més de 7.000 operacions de lloguer en comerç assessorades per la consultora a 13 països europeus des de principis del 2021. En concret, ha analitzat les més de 900 operacions que s’han transaccionat a Europa. Tot i que la moda continua liderant el mercat, hi ha hagut una lleugera desacceleració en la quantitat de superfície llogada respecte a l’any passat. S’observa una tendència cap a ubicacions prime i botigues petites: el 84% de les operacions s’han tancat en locals de menys de 600 metres quadrats. No obstant, els locals d’entre 1.000 i 2.000 metres quadrats han experimentat un notable repunt en popularitat, amb un 25% més d’operacions transaccionades respecte al mateix període del 2023, principalment a causa de la creixent demanda dels operadors de moda i supermercats.
De fet, els supermercats han sigut un dels sectors que més ha crescut en aquests carrers prèmium d’Europa, amb un augment del 4% en les transaccions, i també les botigues d’articles personals, que arriben al 14% del total de transaccions realitzades en aquest primer semestre. Altres comerços que estan a l’alça són les botigues de varietats, que ja copen el 14% de la superfície llogada, i les cadenes de menjar ràpid, cafeteries i restaurants arriben al 10% d’aquesta superfície. D’aquesta manera, la diversificació d’aquestes vies està cada vegada més present en el sector comercial, centrat a oferir experiències exclusives per atraure els consumidors.
El director de retail a EMEA de Cushman & Wakefield, Robert Travers, constata en declaracions a EL PERIÓDICO que l’expansió de marques per establir-se en un lloc o un altre transcendeix les ciutats i hi ha un moviment més gran d’un país cap a un altre. "L’expansió és molt més selectiva que abans", precisa. El punt d’inflexió de la pandèmia ha generat les seves pròpies dinàmiques i, de la mateixa manera que s’han recuperat molts sectors, també se n’han frenat d’altres, com el de les botigues de luxe, que ara està en un moment "més caut". No obstant, Travers remarca el "moment interessant i alegre" que viu el sector.
La "dinàmica sòlida" d’Espanya
Segons els resultats de l’informe, el sector comercial a Espanya es troba en una "dinàmica sòlida", avalat per l’augment del turisme. El nombre de turistes internacionals, especialment procedents dels EUA, ha arribat a xifres rècord, cosa que ha beneficiat tant els principals centres comercials com les botigues als carrers més emblemàtics. A Espanya, durant la primera meitat de l’any, la moda ha copat el 33% dels metres quadrats contractats, amb un total de 46 operacions i 26.000 metres quadrats en superfície total. En termes d’operacions, el segueixen les cadenes de menjar ràpid, cafeteries i restaurants amb un total de 39 operacions i un 10% dels metres contractats. En tercer lloc, es posicionen les botigues de varietats amb un 30% dels metres quadrats contractats amb 27 operacions.
Notícies relacionadesCada ciutat europea ha tornat a la normalitat després de la pandèmia al seu propi ritme i sota les seves pròpies circumstàncies. Per exemple, Travers remarca l’"explosió d’activitat" a París en els últims quatre anys a causa dels Jocs Olímpics, l’increment de les botigues de luxe a Itàlia, i la recuperació gradual però constant de Londres. Sense anar més lluny, a Europa central, en ciutats com Praga, l’increment del turisme també ha generat el seu efecte en el volum de trànsit de persones i de demanda, cosa que ha afavorit l’interès de les marques per establir-s’hi.
Per al director de retail, la confiança en el consumidor, l’estabilització de la inflació i el continu creixement del turisme són factors que auguren una perspectiva positiva, "tot i que moderada", per al comerç europeu en la segona meitat del 2024, si bé l’informe adverteix que persisteixen alguns riscos econòmics com la pressió pels creixents costos operatius.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- El temporal descarrega a València i Albacete i causa set desapareguts
- "El meu patiment té sentit"
- El Vaticàinsta a indemnitzar les víctimes d’abusos
- El Tour 2025 serà el més exigent de l’era moderna