Projecte de llei

Repsol confia que una iniciativa del PSOE aturi el frau de l’IVA en gasolines

Hisenda busca mirar de garantir que els intermediaris paguin l’impost

L’estafa rondaria els 2.000 milions d’euros a l’any, calcula la Unió de Petrolieres Independents

Repsol confia que una iniciativa del PSOE aturi el frau de l’IVA en gasolines
2
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

Repsol creu que el frau de l’IVA dels carburants té els dies comptats després d’una iniciativa del PSOE per obligar els operadors petrolífers a garantir el pagament d’aquest gravamen abans que la gasolina i el dièsel surti dels dipòsits en els quals s’emmagatzema. "Ahir [per dimecres] es va registrar al Parlament espanyol una proposta que tindrà un ampli suport i que resoldrà el problema de manera estructural a l’obligar els operadors a garantir el pagament de l’IVA abans de comprar el producte. No tinc cap mena de dubte que s’aprovarà abans que s’acabi l’any", va afirmar el conseller delegat de Repsol, Josu Jon Imaz, en la presentació de resultats davant els analistes.

En els últims anys, coincidint amb pujades considerables dels preus dels carburants, l’Agència Estatal de l’Administració Tributària (AEAT) ha detectat una intensificació del frau en el sector dels hidrocarburs mitjançant la interposició en la compravenda de combustibles de societats instrumentals que no ingressen l’IVA corresponent. La Unió de Petrolieres Independents (UPI) estima que el volum de l’estafa podria rondar els 2.000 milions d’euros a l’any.

Societats efímeres

El modus operandi d’aquestes empreses es basa en el que Hisenda denomina missing traders, que són societats de molt curta durada que adquireixen el carburant sense suportar l’IVA i després el venen a estacions de servei a les quals repercuteixen l’impost. La trampa és que no ingressen els diners que reben per repercutir aquest IVA en la Hisenda Pública. I, per evitar ser enxampats, els responsables substitueixen cada pocs mesos les societats i situen com a responsables simples testaferros.

Aquesta operativa no només penalitza les arques públiques, sinó també la competència, perquè els empresaris fraudulents poden vendre el producte a les gasolineres a uns preus inferiors als quals l’ofereixen els operadors que sí que compleixen l’obligació d’ingressar a Hisenda l’impost repercutit als seus clients. És el cas de les estacions de servei tradicionals, propietat de gegants com Repsol i Cepsa.

Repsol va atribuir precisament al frau dels carburants el retrocés de 18 milions en els seus guanys en l’àrea de clients dels nou primers mesos de l’any (494 milions d’euros), però el seu conseller delegat va insistir que "les condicions de mercat es normalitzaran el 2025" amb l’entrada en vigor de l’esmentada reforma.

Notícies relacionades

En concret, el grup socialista ha incorporat fins a tres esmenes en el projecte de llei de tributació mínima de les multinacionals, que, seguint el model italià, busquen establir uns mecanismes de control per impedir que les empreses fraudulentes puguin adquirir carburants si no garanteixen que n’ingressaran l’IVA. Una d’elles planteja demanar als titulars dels dipòsits (majorista d’hidrocarburs) i als empresaris que extreguin productes d’aquests tancs que declarin les seves operacions de manera mensual (en l’actualitat és anual).

Una altra exigeix a qui extregui els carburants del dipòsit demostrar que és un operador confiable, i per mostrar-ho ha de tenir un volum mínim d’extraccions durant l’any anterior o haver realitzat operacions a l’engròs durant els tres últims anys, o donar una garantia de pagament equivalent al 110% de les quotes de l’IVA. A més, s’assigna als titulars dels dipòsits una responsabilitat solidària del pagament del deute tributari quan autoritzin indegudament l’extracció del producte.