El 74% de comerços inspeccionats en l’últim Black Friday van cometre algun frau
El Departament d’Empresa va detectar que 41 de les 55 empreses supervisades van enganyar de manera més o menys greu el consumidor / La conselleria amplia aquest any la vigilància de preus
De les 55 empreses que va inspeccionar la Conselleria d’Empresa i Treball durant el Black Friday de l’any passat, 41 havien incorregut en algun tipus de frau. Això, traslladat a percentatges, significa que pràcticament tres de cada quatre comerços (el 74%) van enganyar de manera més o menys greu el consumidor durant aquest esdeveniment de compres que tan massiu s’ha convertit a Espanya. En concret, la Direcció General de Comerç va acabar obrint expedient sancionador a 31 empreses per "competència deslleial" (i 17 s’han resolt amb una multa total de 185.000 euros) i l’Agència Catalana de Consum n’està tramitant nou més per qüestions relatives a la indicació de preus.
Així ho mostra el balanç d’actuacions a què ha tingut accés EL PERIÓDICO. En aquest no es precisa fins a quina quantia podrien elevar-se les sancions de Consum en cas d’acabar, totes, en multa, però la referència és que, en funció de la gravetat de la infracció, les penes van des dels 10.000 fins als 100.000 euros. Així doncs, com a màxim seran 900.000 euros.
Campanyes de difusió
El problema és que l’antecedent van ser més d’1 milió d’euros en multes en total a gairebé mig centenar de companyies per com van gestionar el Black Friday del 2022, i la situació no ha millorat. Per això la Generalitat redobla la vigilància i treballa en campanyes de difusió per mirar de fer pedagogia de cara al client.
Respecte al primer, el Departament d’Empresa té ja les actuacions d’aquest any en marxa, aquesta vegada sobre 80 companyies, gairebé un 50% més que el 2022 o el 2023. L’augment es deu que han tornat al model de vigilància que van fer servir a la campanya de fa un parell d’anys, que permet monitoritzar de manera automàtica els preus en les diferents pàgines web.
Les companyies vigilades són empreses que es dediquen a la venda d’articles d’electrònica, roba i complements, productes per a la llar... i el seu pla contempla la inspecció de 2.960 productes en total, dels quals 2.660 es venen a través d’internet i els altres 300, en botigues físiques. El seguiment dels seus preus es va començar a finals de setembre i s’allargarà fins al dilluns 2 de desembre, quan acaba oficialment aquest esdeveniment consumista.
Cal tenir en compte que l’esdeveniment oficial és el divendres 29 de novembre, però que la majoria de comerços els activen una setmana abans i, molts, durant tot el mes. En canvi, la cita acaba sempre amb el Cyber Monday, un esdeveniment originalment pensat per donar continuïtat al pic de vendes del Black Friday (quan durava només un dia), però que ara és el tancament universal d’aquesta primera onada de descomptes abans de l’arribada del període nadalenc.
"La legislació contempla obligacions per a les empreses i els comerços, com per exemple haver d’informar tant del preu original com del preu rebaixat o el percentatge de descompte, tenint en compte que el preu original sobre el qual es fa la rebaixa ha de ser el més baix que hagi tingut el producte en aquest mateix establiment en els 30 dies anteriors a la promoció", segons teoritzen des de l’Agència Catalana de Consum.
Vist que aquest no és el cas, aquesta entitat ha posat en marxa una campanya divulgativa a les xarxes socials, especialment dirigida a la població més jove. L’eslògan serà N’estem tips (apel·lant a l’embafament generalitzat, però jugant amb la paraula tip, que en anglès vol dir consell). La idea és compartir informació pràctica per comprar de manera més responsable, però també segura, aquest Black Friday.
Sobretot tenint en compte que aquesta campanya ho té tot de cara per ser una de les que més públic sedueixi dels últims anys. Aquest esdeveniment de compres ja és, de base, el que més predisposició genera d’entre tots els que conformen el que es coneix com a trimestre daurat (els tres mesos que sumen el Black Friday, la campanya de Nadal i les rebaixes del gener).
350 euros de despesa mitjana
Notícies relacionadesSegons el baròmetre que publiquen anualment KPMG i Appinio, un 70% dels consumidors preveuen, a hores d’ara, comprar alguna cosa en aquesta campanya de descomptes, i els dies previs de Nadal superen per poc el 50%. A aquest punt de partida, ja bo, se suma que el client continua molt interessat pel descompte per tot el que arrossega, però té una mica més poder adquisitiu que els anys previs (la inflació s’ha suavitzat i els sous han pujat lleugerament). Aquest mateix estudi situa la previsió de despesa d’aquest any entorn dels 350 euros. D’aquí la voluntat de la Generalitat de protegir el consumidor.
En funció dels consells de l’Agència Catalana de Consum, les recomanacions bàsiques són tenir clar el que es vol comprar per endavant i haver comparat els preus abans d’adquirir l’article, comprovar que la rebaixa sigui real fixant-se en el preu anterior i no llençar tiquets ni factures.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia