Campanya comercial
El Black Friday dona el tret de sortida al trimestre més consumista
Amazon afegeix un dia a la seva setmana de promocions i El Corte Inglés, Media Markt o Fnac avancen els descomptes de final de mes
Queden gairebé tres setmanes perquè se celebri la festa, però, en una tònica que comença a ser habitual, la majoria d’implicats ho tenen ja tot preparat, molts han començat a fer prèvies per escalfar motors i ja hi ha qui, fins i tot, s’ha posat a ballar. El Black Friday 2024 –convertit, més aviat, en Black Month–, ha començat a rodar, cosa que implica que s’ha iniciat oficialment el trimestre més consumista de l’any. Un que s’espera especialment dolç.
Els últims anys, amb un context macroeconòmic molt en contra i una climatologia poc favorable, els grans operadors van celebrar haver aguantat el tipus amb molta dignitat. I haver venut molt més del que esperaven a causa dels increments de preu del producte que venien, però també de la majoria de despeses fixes a què ha de fer front el consumidor. Aquesta tardor del 2024, en canvi, la crisi inflacionista es dona per superada al situar-se en una taxa inferior al 2%, els salaris (almenys aquells pactats per conveni col·lectiu) havien pujat fins al setembre un 3% i l’índex de confiança del consumidor (ICC), un indicador que elabora el Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) per mirar de preveure si la població espanyola està disposada a gastar o no, està en un lloc molt millor que fa un any (+7,6%).
El creixement econòmic d’Espanya es relaciona amb l’impuls de la despesa privada. Si se li suma una temperatura més d’acord amb l’època i que concorda molt més amb el que està exposat als aparadors de les botigues de roba, l’escenari sembla ideal.
Primera prova de foc
La primera gran prova de foc serà el Black Friday. És l’esdeveniment de compres que més públic té d’aquesta temporada que es coneix com el trimestre daurat (per tot el que es gasta entre el Black Friday, la campanya de Nadal i les rebaixes d’hivern). Segons el baròmetre anual que publiquen KPMG i Appinio, un 70% dels consumidors espanyols tenen intenció de comprar alguna cosa durant la setmana que precedeix el 29 de novembre, quan se celebra oficialment el Black Friday.
Notícies relacionadesÉs un percentatge una mica inferior al 74% del 2023, tot i que això també dona una pista que la gent està en una situació econòmica més còmoda i es recolzarà una mica menys en aquesta primera tanda de descomptes per avançar compres de Nadal. De fet, la intenció de compra els dies previs a les festes ha escalat un parell de dècimes d’un any a l’altre (del 51% al 53%). En qualsevol cas, el Black Friday segueix sent la cita favorita i aquest informe de KPMG i Appinio li atribueix, aquest any, uns 345 euros de despesa mitjana per persona.
Qui més partit en trauran seran els grans operadors. El Corte Inglés ja ha posat en marxa els primers descomptes del Black Friday aquesta setmana, coincidint amb el Dia del Solter, l’esdeveniment consumista més important de l’any a la Xina, que se celebrava ahir. Media Markt el mateix, igual que PC Componentes. Fnac va començar la prèvia el 28 d’octubre. I Amazon va fer ahir el primer moviment per escalfar motors. El gegant del comerç electrònic va anunciar que activaria les ofertes a partir de la mitjanit del 21 de novembre.