Barcelona, protagonista

Flax & Kale impulsa el seu negoci flexiterià

El restaurant fundat per Teresa Carles compleix una dècada amb l’empresa expandint-se en terminals d’aeroport i amb menjar preparat i begudes.

Flax & Kale impulsa el seu negoci flexiterià
3
Es llegeix en minuts
Patricia Castán
Patricia Castán

Periodista

ver +

Carrer de Tallers, 2014. Barcelona bullia d’oferta de restauració, després de multiplicar-se en pocs anys tant les opcions sibarites com les modernes, les turístiques, les cuines del món i fins i tot el fast food d’ampli espectre. Però llavors va aixecar la persiana Flax & Kale, restaurant flexiterià pioner a la ciutat –i afirmen que a Espanya–, que en poc temps va revolucionar localment la demanda: va generar cues, adeptes i va insuflar a molts barcelonins la filosofia del menjar sa però apetitós i sense cotilles. Per descomptat, també va inspirar molts imitadors. La xef Teresa Carles recorda el boom del local, que sorgia com una evolució del seu primer restaurant barceloní vegetarià, al qual ella havia donat nom feia quatre anys.

Però l’experiència i la contínua curiositat i investigació sobre nutrició la portava llavors a ampliar les mires de l’alimentació healthy més enllà de l’horta, arribant al mar. Un 80% vegetal i un 20% de peix, com a complement proteic, concreta la seva filla i directora de restauració del grup, Mar Barri. L’èxit de Flax & Kale compleix ara 10 anys sense erosió i sempre atents a les tendències gastronòmiques que posen la salut en primer pla, tot i que els seus plats facin salivar el més omnívor. Al local del Raval el va seguir un espai germà a Sant Pere Més Alt (Flax & Kale Passage), mentre el negoci familiar creixia i es diversificava, fins a arribar a una previsió de facturació total de 20 milions aquest 2024, amb una plantilla de més de 200 persones.

Després d’obrir el març passat una nova seu (amb carta reduïda) a l’aeroport madrileny de Barajas, al gener n’estrenaran dos més en altres terminals del recinte, que estrena concessionaris.

Però el grup Teresa Carles Healthy Foods va germinar molt abans, el 1979, quan l’audaç emprenedora i el seu marit, Ramon Barri, van debutar a Lleida, la seva ciutat, amb un restaurant vegetarià en temps en què aquesta opció era una raresa. La seva clau va ser allunyar-se de la cuina verda austera i portar als fogons el receptari tradicional familiar en versió veggie ple de sabor, trampes visuals i amb un aspecte atraient per a qualsevol comensal. Van ser els fills, Mar i Jordi (CEO), els que van propulsar molt després la conquesta barcelonina, mentre la matriarca preparava una escudella on no faltava la botifarra negra (a base d’arròs negre), tan suggerent com ho és ara el fals pastrami (amb céleri especiat i tenyit amb suc de remolatxa) que protagonitza una dels seus Better Focaccias, una de les novetats de la carta que estrenen. Perquè els 10 anys mereixen un nou assalt, relaten a aquest diari mare i filla. El degusten ja aquests dies la seva legió de fidels, que estimen en un 50% local i un 50% de turistes i expats.

Notícies relacionades

No només restaurants

Més enllà de la restauració, que suposa ara un 40% dels ingressos del grup, destaquen també la seva línia de menjars preparats i carns i formatges vegans (per a gran distribució, des del seu obrador de Fraga, Osca), amb un altre 30% de la facturació. I idèntic percentatge suposa ja el segment de begudes gràcies a l’auge del kombutxa, que van desenvolupar després de constatar el seu èxit en mercats més madurs com Califòrnia. Aquesta proposta, que s’elabora a base de te fermentat, amb diferents sabors, va ser la seva gran aposta durant la pandèmia (amb els restaurants tancats) i s’ha potenciat gràcies a un perte amb fons europeus. Confien que algun dia rellevi els refrescos ensucrats, però ja aquest any n’elaboraran dos milions de litres al seu centre de Bell-lloc d’Urgell, per exportar 14 països.

Temes:

Barcelona