El turisme de més de 55 anys creix a BCN i arriba ja al 8,1%
Aquest tipus de viatgers són de perfil relaxat, prefereixen els hotels de quatre i cinc estrelles, busquen serveis de qualitat i s’obren a nous barris i icones
Les seves estades són més llargues i la seva despesa supera amb escreix el de la mitjana
És un sector que viatja fora de temporada, evitant juliol, agost i ponts, i afavoreix la desestacionalització
El turismo silver se dispara en Barcelona /
Pels carrers del centre de Barcelona, sempre nodrits de turistes, és molt més habitual veure-hi viatgers joves, parelles d’uns trenta anys i famílies foranes que visitants de més edat. La capital catalana és una destinació històricament jove, on l’edat mitjana del turista ronda els 34 anys. No obstant, l’auge i hiperactivitat de la nova població sènior, que amb més esperança de vida, temps lliure i recursos s’ha convertit en addicta a viatjar, ja es deixa notar a la ciutat.
El turisme silver, de més de 55 anys, va suposar el 2023 el 8,1% del total que va rebre Barcelona, després de créixer dos punts en els dos últims anys, segons el primer informe monogràfic que ara publica l’Observatori del Turisme a Barcelona. Si es quantifica tota l’anomenada Destinació Barcelona –que en l’estadística inclou la resta de la província– la xifra ascendeix fins al 13,8%. Més enllà de la quantitat, aquest és un segment turístic on l’important és la qualitat: les seves estades són més llargues (sis nits), la seva despesa supera amb escreix la mitjana, i set de cada 10 s’allotgen en hotels, sobretot de 4 i 5 estrelles.
En conjunt, els silver són una porció del pastís turístic molt desitjat pel sector. El seu perfil és tranquil, practiquen un turisme relaxat, busquen serveis de qualitat, solen ser repetidors i tenen inquietuds per descobrir nous aspectes de la ciutat, cosa que contribueix a descomprimir el centre urbà. La major part de les vegades venen en parella (53,5%), tot i que n’hi ha un 24% (nodrit pels que encara estan en actiu professionalment) que viatgen sols, seguits per més d’un 16% amb fills adults o altres familiars.
La directora de l’Observatori, Alba Lajustícia, destaca que aquest viatger madur mai ha destacat a la capital, tot i que les seves xifres han sigut molt altes a la regió (en aquest cas, en termes estadístics no es comptabilitza Barcelona ciutat), on superen el 22%. Des d’aquests altres municipis sí que és habitual que visitin la metròpolis. No obstant, a poc a poc creixen les seves estades urbanes, que compten amb l’avantatge d’un urbanisme i transports "molt accessible per a la seva mobilitat", destaca. Barcelona no es promociona directament sobre aquest target, però sí que ho fa precisament amb molts dels seus interessos, de la cultura a la cuina, per exemple
El turismo 'silver' se dispara en Barcelona /
En termes purament econòmics, les xifres són clares. El dispendi d’aquest viatger, que inclou la generació coneguda com a boomer, és gairebé el doble en l’àmbit del transport (610 euros) que la mitjana del turisme local. També gasta més en allotjament, 116,65 euros per nit davant la mitjana total de 84,18 euros. I fins i tot la seva despesa quotidiana per dia està tres euros per sobre de la mitjana, amb 94,2 euros.
Jordi Vilaseca, soci director de DS Incoming Management, una empresa receptiva de clients estrangers prèmium, no dubta que "es tracta del millor turisme en termes econòmics. I té temps, recursos i gasta". La raó és clara: "Vol disfrutar. Està en la tercera i última etapa de la seva vida. La feina ja l’ha fet". Per aquesta raó, viatja fora de temporada, evitant juliol, agost i ponts, cosa que afavoreix la desestacionalització.
A més, afegeix l’expert, "generalment és un públic amb múltiples interessos: història, gastronomia, activitats outdoor al seu ritme, art, tradicions, enologia, paisatges..., i per això donen molta vida a activitat local". I en ocasions "són gent influent que si estan a gust poden ajudar a prendre decisions" que "ens afavoreixen" com a ciutat, com ubicar una seu social d’una empresa que assessoren ells o la família, explica.
Qualitativament, manté que el visitant sènior és "dels que més influència té per posar-nos al mapa mundial i evitar ser un lloc provincià. Ens porten les seves idees i agafen les que els agraden per replicar-les. Ens enriqueixen i els enriquim". Opina que Barcelona i Catalunya ho han fet sempre: "comerç de béns i d’idees amb el món".
Directament des de la web
L’informe Perfil i hàbits dels turistes a Barcelona, amb una mostra de 1.824 entrevistats més grans de 55 anys el 2023, revela també que l’edat mitjana d’aquest segment a la ciutat és de 61,1 anys, amb un percentatge d’homes del 65,2%. Això es deu al fet que la mostra conjuga silvers actius (28%) i no actius (72% entre una gran majoria de jubilats, i una ínfima quota d’aturats). No obstant, entre els no actius la mitjana és de 66,6 anys.
Quant al seu perfil, destaca que un 74,8% tenen estudis universitaris. I és cridaner que malgrat la seva edat, de cara al viatge ho consultin i contractin gairebé tot directament des de pàgines web. Sobretot per a l’allotjament, transport (gairebé el 80% arriba amb avió) i visites. En canvi, a l’hora de menjar, per exemple, sis de cada quatre trien restaurant sense consultes prèvies. Gairebé la meitat dels silvers planifiquen la seva visita entre un i més de tres mesos d’antelació. A prop del 70% s’allotgen en hotels, seguits d’un 14,5% en pisos d’ús turístic. ¿Per què venen a la ciutat? L’oci és l’origen del 65,5% dels seus viatges, seguit d’un 20% que hi acudeix per temes professionals i un 14,5%, personals. L’estada mitjana és de 5,3 nits, tot i que els no actius arriben a les 5,9 nits
A l’Hotel El Palace Barcelona, que pel seu luxe clàssic agrada especialment a aquest client, assenyalen que el silver és un dels seus perfils "més importants, no només com a col·lectiu viatjant sol o en parella, sinó també en grup d’amics o amb família, en grups intergeneracionals. Afegeixen que per edat i experiència "solen tenir sensibilitat per la gastronomia, l’art, la música, la cultura. És un col·lectiu molt benvingut perquè casa molt bé amb el que podem oferir a l’hotel".
Notícies relacionadesLa seva llista d’activitats a la capital catalana està encapçalada per la gastronomia i anar de restaurants (94,5%), amb un paper destacat també de les visites culturals (76,1%), les compres (66,3%) i anar a la platja (54,6%). Un 63,7% es desplacen a peu, i més del 47% viatge amb metro, mentre que més del 44% utilitza també taxis, revela l’informe.
Però quan es tracta d’asseure’s a la taula, l’opció favorita són els restaurants de cuina espanyola (57,2%) i catalana (51,4%).
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ACTUALITAT BLAUGRANA Arran assalta la casa de Gerard Piqué de la Cerdanya: "Fora pijos"
- El consum d’alcohol baixa i la indústria posa l’ull en el 0,0, els refrescos i el cafè
- ¿Va ser un error dissoldre Convergència?
- Mobilitzacions del sector agrari Els agricultors francesos protesten contra l’acord amb el Mercosur
- Les conseqüències del temporal Mazón allarga la remodelació del seu Govern amb l’únic cessament de Montes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Barcelona, protagonista Flax & Kale impulsa el seu negoci flexiterià
- TELEVISIÓ I MAS De res, Twitter
- Un pilot de llegenda "El treball guanya el talent"
- FUTBOL Un cirurgià suec acaba per fi amb el dolor de Christensen