Black Friday sostenible

La gran jornada de compres ja no es fa un sol dia, fet que contribueix a repartir la distribució de productes en aquesta allau comercial.

Una dependienta dobla ropa en el Black Friday del año pasado

Una dependienta dobla ropa en el Black Friday del año pasado / FERRAN NADEU

2
Es llegeix en minuts
Cristian Castillo
Cristian Castillo

Professor de Logística, operacions i producció de la UOC i investigador del grup URBANLOG

ver +

Hi va haver un temps en què el Black Friday era només un dia: una jornada per buidar magatzems i donar inici a la temporada nadalenca. Era el moment en què els consumidors nord-americans s’amuntegaven a les botigues buscant descomptes en productes esperats durant tot l’any. Però aquell esperit original s’ha perdut. Avui, el Black Friday és qualsevol cosa menys un dia: setmanes de campanyes omnipresents han convertit aquest esdeveniment en una maquinària de consum constant que redibuixa les expectatives.

A Espanya, aquest fenomen va passar de ser una curiositat importada el 2012 a convertir-se en un pilar estratègic del novembre. El que va començar com una jornada per liquidar excedents ara inclou tot tipus de productes, des de tecnologia fins a alimentació. No participar-hi és un suïcidi comercial en un mercat en què els consumidors esperen, i fins i tot exigeixen, descomptes. Tanmateix, aquesta expansió ha portat grans reptes tant per a les empreses com els consumidors.

La pressió competitiva es reflecteix amb més intensitat en la logística, el motor que sosté l’e-commerce i la febre dels descomptes. Per a moltes empreses, el Black Friday és una espasa de doble tall: una oportunitat per captar clients, però també una cursa contra rellotge amb marges cada cop més ajustats. La logística afronta una pressió sense precedents per evolucionar cap a un model més eficient i sostenible.

A Espanya, es gestionaran prop de 115 milions d’enviaments durant aquesta edició, un 7,1% més que el 2023, amb pics diaris de fins a 5 milions de paquets. Aquest volum comporta enormes reptes logístics i mediambientals, especialment per l’impacte de les devolucions, que ja arriben fins al 30% de les vendes en línia. L’últim quilòmetre, responsable de bona part de les emissions de CO₂, continua sent el gran repte de l’e-commerce.

Reduir els lliuraments a domicili, que representen el 90% dels enviaments, i fomentar l’ús de punts de conveniència o bústies intel·ligents és clau per alleujar les xarxes de transport i disminuir l’empremta ambiental. Aquestes mesures, juntament amb una reorganització dels fluxos de repartiment i una menor dependència de la immediatesa, podrien optimitzar recursos i minimitzar l’impacte mediambiental.

L’expansió del Black Friday al llarg de setmanes ha alleujat parcialment la pressió logística, optimitzant operacions i millorant l’experiència del client. Amb 1.090.000 persones contractades aquest 2024, el sector logístic continua sent clau per a l’èxit econòmic de l’esdeveniment, però necessita un replantejament profund que prioritzi la sostenibilitat sense comprometre l’eficiència.

Notícies relacionades

Malgrat els seus reptes, l’impacte econòmic del Black Friday és innegable. Amb una despesa mitjana estimada entre 210 i 280 euros per persona i previsions globals que superen els 989.000 milions de dòlars, aquest esdeveniment és fonamental per a sectors com la tecnologia, la moda i l’alimentació. Però el seu model actual, estretament vinculat a l’e-commerce, s’enfronta a una disjuntiva crítica: créixer o transformar-se?

El Black Friday no desapareixerà, però no pot sostenir-se amb un sistema logístic insostenible. Reduir els lliuraments a domicili, optimitzar rutes i educar el consumidor sobre el cost real de la immediatesa no són només estratègies desitjables: són imperatives. Perquè el veritable repte de l’e-commerce no és lliurar més ràpid, sinó fer-ho millor i amb menys impacte. El futur del Black Friday dependrà que comerç, logística i consumidors liderin el canvi cap a un consum més sostenible.