Multa de 179 milions per a Ryanair i quatre aerolínies més de baix cost

El Govern sanciona les companyies per cobrar per l’equipatge de mà i altres «pràctiques abusives» / Les empreses recorreran la decisió

Multa de 179 milions per a Ryanair i quatre aerolínies més de baix cost
3
Es llegeix en minuts
Sara Ledo

El Ministeri de Consum ha multat amb 179 milions d’euros cinc aerolínies de baix cost per "pràctiques abusives" com cobrar suplements per l’equipatge de mà o per reservar seients contigus per acompanyar nens o persones dependents. Ryanair és la companyia més penalitzada, amb 107 milions, a la qual s’afegeix Vueling (39 milions), Easyjet (29 milions), Norgewian (1,6 milions) i Volotea (1,1 milions).

"Cap companyia per gran o poderosa que sigui està per sobre de la llei. No hi pot haver models de negoci basats en la vulneració dels drets dels consumidors o en unes pràctiques abusives", va defensar ahir el ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy.

La resolució suposa la prohibició de continuar amb les pràctiques que han sigut sancionades, tot i que l’Associació de Línies Aèries (ALA), que representa aquestes cinc aerolínies, va confirmar que les companyies recorreran la sanció i demanaran l’aplicació de mesures cautelars per evitar que la prohibició de cobrar el suplement per l’equipatge de mà sigui efectiva fins a saber la resolució final dels tribunals.

Les companyies qualifiquen la decisió de ser "una ingerència il·legal i d’atemptar contra la llibertat de mercat", a més de suposar "un greuge comparatiu respecte als països del nostre entorn on aquesta pràctica no està vetada". El conseller delegat de Ryanair, la companyia més afectada, Michael O’Leary, va qualificar la multa d’"il·legal, infundada i inventada pel Ministeri de Consum d’Espanya per raons polítiques" i va advertir que "destruiria la capacitat de les aerolínies de baix cost de generar estalvi per als consumidors mitjançant tarifes més econòmiques".

Llibertat de preus

"L’èxit de Ryanair i d’altres aerolínies de baix cost a Espanya i a tot Europa en els últims anys es deu al règim de cel obert d’Europa i a la llibertat de les aerolínies per establir preus i polítiques sense interferències dels governs nacionals", va denunciar O’Leary, que va reiterar que "apel·larà immediatament les multes". L’Associació Internacional de Transport Aeri (IATA) també va condemnar la decisió "atroç" del Govern espanyol, que "lluny de protegir l’interès del consumidor és una bufetada als viatgers que volen poder triar".

"Prohibir a totes les aerolínies cobrar per l’equipatge de mà significa que el cost s’inclourà automàticament en tots els bitllets. ¿Què serà el següent? ¿Obligar tots els hostes de l’hotel a pagar l’esmorzar? ¿O cobrar a tothom pel guarda-roba quan compren una entrada per a un concert?", va plantejar en un comunicat el director general de la IATA, Willie Walsh.

Tot i que el cobrament per la maleta de mà és la causa principal de l’expedient de Consum i el motiu principal de l’empipada de les aerolínies, el ministeri que dirigeix Pablo Bustinduy també inclou en la multa altres pràctiques abusives com cobrar als consumidors per reservar seients contigus per acompanyar persones dependents; no permetre el pagament en metàl·lic als aeroports, i imposar una taxa "desproporcionada i abusiva" als passatgers per imprimir la targeta d’embarcament.

Investigació

També, per l’omissió d’informació i la falta de claredat en els preus, tant dels publicats a la seva web com a la de tercers, cosa que "dificulta als consumidors poder comparar ofertes de preus i, en conseqüència, prendre decisions". I, en el cas de Ryanair, la principal afectada, s’hi afegeix el cobrament d’una "quantitat desproporcionada als usuaris per imprimir el bitllet a la terminal quan no el tenen".

Va ser el juny del 2023 quan el llavors ministre Alberto Garzón va iniciar una investigació per presumptes irregularitats contra set aerolínies de baix cost, que va culminar en una proposta de sanció d’un total de 150 milions el maig d’aquest any. Sis mesos després i havent desestimat els recursos d’alçada interposats per les aerolínies, el Ministeri de Consum dona fermesa a aquesta sanció amb una ordre firmada pel ministre Pablo Bustinduy i eleva la penalització a 179 milions.

Notícies relacionades

Es posa fi, d’aquesta manera, a la via administrativa. I ara només es pot interposar un recurs contenciós administratiu davant la Sala Contenciosa Administrativa de l’Audiència Nacional. L’Associació de Línies Aèries ja ha confirmat que totes les companyies afectades recorreran la multa i demanaran mesures cautelars per evitar que entri en vigor la prohibició de cobrar per la maleta de mà de manera immediata.

Després de la decisió del tribunal d’acceptar o no aquestes mesures cautelars, per a la qual cosa té un termini de dos mesos, començaria el procés contenciós administratiu, que podria durar "uns quants anys", segons va explicar Gándara.