Petits comerços a contracorrent

Tres propietàries de comerços expliquen els seus motius per no participar en el Black Friday. Les tres pensen igual: és més important ser honest amb el client que aplicar un descompte que no poden assumir.

Petits comerços a contracorrent
3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

A meitat de la setmana passada, un cor de la mida d’una persona es va passejar una bona estona pels carrers de Mollerussa (Pla d’Urgell) repartint piruletes. La data, i el gest, no eren casuals. Es tractava de l’escenificació d’una campanya impulsada per Pimec Comerç –i avalada pel Consorci de Comerç, Artesania i Moda de la Generalitat– per cridar l’atenció del públic sobre la importància de comprar en el comerç de proximitat. Especialment, quan el Black Friday comença a colar-se per tota esquerda que troba.

Part de l’objectiu d’aquesta campanya anomenada Escolta el batec del teu comerç, a la qual s’han adherit aquest any 19.000 botigues de tot Catalunya, és reivindicar que ni volen ni poden formar part d’aquesta espiral de descomptes permanents. Tres d’aquests negocis que han dit no al Black Friday expliquen aquí els seus perquès.

Mònica Masramon i la seva germana Amparo van agafar les regnes del negoci familiar en plena crisi financera, el 2008, així que són bones coneixedores del que és treballar amb un client que arriba justíssim a final de mes. Tenen, a Mataró, dues botigues de roba multimarca anomenades Masley & Leymans. Es mouen, així doncs, en el segment que més triomfa durant el Black Friday, però han decidit no participar-hi. "Treballem amb els marges justos per guanyar-nos la vida, per pagar els treballadors, el local, la llum, les bosses o el paper de regal, que els regalem", contextualitza la Mònica. "Hi ha una sèrie de serveis que no cobrem al client i això redueix els nostres marges". Justifica així per què no pot fer descomptes a meitat de temporada. "No puc fer descomptes del 40% quan estic començant a vendre el producte. Hauria d’apujar-ne el preu i després abaixar-lo, estaria enganyant el client", assenyala.

I aquí comença la part que fa que no vulgui participar del Black Friday. "Estem adquirint costums que tenen en altres països que no tenen res a veure amb les nostres tradicions", comença explicant. "Nedo a contracorrent, ho sé, però, avui dia, o ets molt coherent, sincer o autèntic, o no sobreviuríem", afegeix tot seguit, volent dir que el seu objectiu és tenir clients fidels i de qualitat.

Susana Pinho Ferreira va estudiar Física i Òptica al seu Portugal natal, però va venir a Barcelona a fer el seu projecte final de carrera i se’n va enamorar. Del lloc i de qui és ara el seu marit. Després dels estralls que suposa convalidar el títol i aprendre l’idioma (parla un català perfecte), va començar a treballar en una òptica a Granollers. Cinc anys més tard, els amos li van oferir traspassar-li el negoci.

"És una òptica de barri, de clients de caliu", descriu la Susana, propietària, des de fa gairebé 20 anys, de l’Òptica Vallpi. Un altre negoci que ha decidit passar del Black Friday. "Volem ser sincers amb el client i no podem donar garantia i fins i tot continuïtat si aplico una rebaixa del 40% o el 50%", explica. I assegura: "El nostre client no ve pels descomptes, ve perquè confia en tu".

Notícies relacionades

Servei diferencial

Al març farà 40 anys que Lidia Vilaltella està darrere del taulell d’Esser Roba. Aquesta botiga ven peces d’home i dona a Mollerussa (Pla d’Urgell) sense haver participat, mai, en el Black Friday. "No donem suport a aquestes imposicions que venen de fora. Considerem que ens fan molt mal perquè et destrossen la campanya de Nadal", lamenta aquesta comercianta lleidatana. "Hem d’oferir el que ens fa diferents: el nostre servei, assessorament, qualitat, el tu a tu", afegeix.