Un missatge per a les empreses: abordeu la sostenibilitat com a negoci

La responsabilitat ecològica és inevitable, perquè cada dia té més sentit econòmic. Fer front a aquest repte com una oportunitat lucrativa, amb una visió transformadora i genuïna és clau per aconseguir companyies més competitives i guanyadores en la nova economia.

Un missatge per a les empreses: abordeu la sostenibilitat com a negoci
4
Es llegeix en minuts
Antoni Ballabriga
Antoni Ballabriga

Director global d'Intel·ligència en Sostenibilitat de BBVA

ver +

Tinc la gran sort de veure’m amb molts empresaris i directius d’empreses i aprendre permanentment d’ells. Després de gairebé 20 anys treballant en sostenibilitat en una entitat financera d’abast global he pogut constatar l’evolució radical que han tingut les qüestions ambientals, socials i de governança en la gestió empresarial. El que marca clarament la diferència és l’aproximació que es fa per abordar la sostenibilitat. Les empreses poden veure-la com una regulació addicional per complir, un report nou per implementar o una visió basada en els riscos. Però cada vegada veig més corporacions que aborden la sostenibilitat com una oportunitat de negoci. Aquelles que ho fan amb una visió transformadora i genuïna seran cada vegada més competitives i seran les guanyadores en la nova economia.

Però, ¿per què cada vegada més empreses entenen la sostenibilitat des del negoci? Segons la meva opinió, i basant-me en el testimoni de centenars de gestors empresarials, hi ha sis raons fonamentals que fan de la sostenibilitat una font de creació de valor per a l’empresa i d’un avantatge competitiu.

En primer lloc, la responsabilitat ecològica significa noves necessitats i nous mercats. El món s’enfronta a tres reptes globals interdependents: la lluita contra el canvi climàtic, la preservació i regeneració del capital natural i la promoció d’un creixement inclusiu. Aquesta agenda global implica redefinir com generem la nostra energia, com construïm, com ens alimentem, com ens movem, com produïm acer, ciment, com ens relacionem amb la natura i com ho fem generant oportunitats per a tothom. Hem de redefinir com vivim i les empreses tenen un rol fonamental, ja que compten amb les capacitats, els recursos i l’abast necessaris per a aquesta profunda transformació. De fet, s’estima que els objectius de desenvolupament sostenible significaran el 2030 nous mercats per a les empreses per valor de fins a 12 bilions de dòlars.

En segon lloc, fins i tot per a les companyies que no vulguin aprofitar aquestes oportunitats, la sostenibilitat serà clau per continuar competint en els seus mercats actuals. Tot i que no hi hagi un canvi substancial ni massiu per part dels clients en la predisposició a pagar un sobrepreu per un producte sostenible, els criteris ecològics seran cada vegada més un requisit necessari per competir. Només fa falta veure com les administracions públiques i les grans empreses estan incorporant-los en els seus processos de licitació i avaluació de proveïdors.

La sostenibilitat és, així mateix, una història d’innovació. Segons l’Agència Internacional de l’Energia, un 55% de les tecnologies necessàries per arribar a un món de zero emissions netes ja són viables des del punt de vista econòmic. Com, per exemple, les energies renovables, l’eficiència energètica o la mobilitat sostenible. No obstant, ens queda molt per fer i és fonamental invertir en innovació. La sostenibilitat és, per tant, una oportunitat per a les corporacions que innovin i creïn nous models d’empresa que permetin estendre aquesta transformació a tota l’economia.

Atracció i retenció de talent

A més de les oportunitats vinculades a la generació de nous negocis i nous ingressos, la sostenibilitat també està jugant un paper cada vegada més important en la gestió dels actius, recursos i processos. Per descomptat que la sostenibilitat ens permet en molts casos ser cada vegada més eficients i millorar els costos. Però també és clau per a l’atracció i la retenció del talent. Segons un estudi de Deloitte Global Millennial Survey, dos de cada tres joves prefereixen treballar per a empreses que tenen un impacte positiu en el medi ambient. En la mateixa línia, un informe de BCG assenyala que els empleats que perceben que el seu ocupador té un propòsit vinculat a la sostenibilitat tenen una taxa de retenció un 15% major.

Notícies relacionades

La cinquena palanca de la responsabilitat ecològica per a la creació de valor està relacionada amb el finançament. El sistema financer juga un rol fonamental per acompanyar les empreses, les famílies i la societat en el seu conjunt en aquesta transformació sistèmica. I cada vegada resulta més evident com les entitats financeres integren la sostenibilitat a la seva presa de decisions financeres, més enllà de la rendibilitat i el risc. Aquest canvi profund està ja activant-se i farà que les empreses que abordin la sostenibilitat de forma estratègica i com a negoci tindran sens dubte una capacitat més gran per atraure els fluxos financers necessaris per a la seva activitat i inversió.

I finalment, observo de forma creixent com les companyies més actives en sostenibilitat capturen les oportunitats derivades de les aliances i la feina amb els seus clients, els seus proveïdors, amb els governs i fins i tot amb els seus competidors. Són sis poderoses raons per afrontar la sostenibilitat en clau de negoci. És imparable perquè cada dia té més sentit econòmic. És decisió de les empreses fer el mínim per complir i adaptar-se als nous requisits d’aquest nou entorn competitiu o liderar i formar part activament com a protagonista d’aquesta nova era d’oportunitats.