Alba Serra, directora general de Làctia Agroalimentària: “Processem llet de ramaderies familiars catalanes per a tota Catalunya”
L’empresa gironina Làctia Agroalimentària proveeix Mercadona amb un model nascut del cooperativisme, amb el ramader al centre, i generant valor en tota la cadena alimentària
Alba Serra, directora general de Làctia Agroalimentària /
Làctia Agroalimentària neix el 2016 de la unió de la Cooperativa catalana Lletera de Campllong (Girona) i COVAP, Cooperativa Ramadera del Valle de los Pedroches (Còrdova), processa 98 milions de litres de llet a l’any i és la proveïdora de Mercadona a Catalunya. Parlem amb Alba Serra, directora general de Làctia Agroalimentària, sobre les arrels, el present i el futur d’aquesta empresa amb seu a Vidreres.
Amb quin objectiu neix Làctia Agroalimentària?
Neix amb la finalitat de recollir llet de ramaderies 100% catalanes per ser transformada i distribuïda a Catalunya. Tant COVAP com la Cooperativa Lletera de Campllong tenen clar que, des de la cooperació de petites ramaderies familiars, es pot desenvolupar un model de negoci que reparteixi valor i integri a tots les parts de la cadena alimentària, amb una aposta clara per la qualitat i la sostenibilitat.
Làctia Agroalimentària compta amb un model empresarial basat en el sistema cooperativista agroalimentari. Aquest fet marca la relació amb les ramaderies amb les que treballen? La fa més propera, més empàtica?
Làctia Agroalimentària neix de la unió de dues cooperatives, el que fa que el ramader estigui en el centre del nostre projecte. Treballem per assegurar la sostenibilitat econòmica dels nostres ramaders, per tal que puguin seguir invertint i creixent, mantenint amb ells una relació a llarg termini.
Interior de la planta de Làctia Agroalimentària /
Recullen i envasen llet per als supermercats que Mercadona té a Catalunya, què suposa treballar per a un client d’aquestes característiques?
Per a nosaltres, a l’igual que per a Mercadona, és fonamental tenir clar una sèrie de línies o punts claus com són la seguretat alimentària, la qualitat i l’eficiència, però sempre respectant tota la cadena de valor (del ramader a la taula) i amb la mirada posada en el consumidor final.
Es pot desenvolupar un model de negoci que reparteixi valor i integri totes les parts de la cadena alimentària”
directora general de Làctia Agroalimentària
Treballen amb més distribuïdors o clients?
Som un proveïdor especialista en llet UHT (procés de ultrapasteurització). El producte final que elaborem a la nostra fàbrica es produeix per a Mercadona; amb això hem aconseguit que tota la llet que Mercadona té als seus lineals sigui d’origen 100% català. És una aposta de la cadena de supermercats pel producte local.
Alhora, també envasem llet UHT per a la Cooperativa de Campllong, que la ven com a marca pròpia i amb una traçabilitat exclusiva de la llet de les seves ramaderies.
Quins són els productes que elaboren?
Envasem llet UHT clàssica, llet sense lactosa i llet amb calci per a les tres varietats, és a dir, sencera, semidesnatada i desnatada.
Quants litres de llet poden arribar a processar a l’any?
A Làctia Agroalimentària, actualment, processem 98 milions de litres de llet a l’any.
Malgrat que la seva seu compta amb més de 50 anys d’història i tradició lletera, Làctia Agroalimentària és una empresa jove que ha invertit en la implantació d’innovadors sistemes per millorar la productivitat i l’eficiència en els seus processos. Podria detallar-nos alguna d’aquestes millores?
Durant aquests anys, hem portat a terme moltes inversions relacionades amb la millora de l’eficiència productiva. Per exemple, hem incorporat tres noves línies d’emplenament d’alta velocitat. Desenvolupem un treball constant de millora en tot allò relacionat amb l’automatització del procés productiu, sota la metodologia de Lean Manufacturing. Una de les últimes inversions aquest darrer any ha estat una de les línies d’alta capacitat que ens dona un creixement de capacitat productiva d’un 24%.
La sostenibilitat és també un gran repte al que s’enfronten com a empresa agroalimentària. Quines accions estan portant a terme en aquest àmbit?
Efectivament, la sostenibilitat és un del nostres principals pilars, partint del propòsit “Cuidar junts el valor del nostre món”. Des de l’any passat, i malgrat les pluges recents, ens trobem un una situació excepcional de sequera a Catalunya. Per això, des de fa diversos anys, treballem en la reducció i reaprofitament d’aigua per seguir millorant la nostra ràtio de consum, que s’ha reduït en més d’un 15% en els darrers anys. El nostre repte és arribar a una reducció del 18% per al 2025.
Així mateix, comptem amb una planta fotovoltaica que permet que el 13% de l’energia que utilitza la nostra indústria sigui d’origen renovable i altres accions relacionades amb la descarbonització i la reducció de la petjada de carboni, com la inversió aquest any en un nou equip d’UHT, proveït d’un sistema de tractament indirecte que redueix de forma important el consum de vapor i és més eficient en l’ús d’aigua per a la neteja.
Treballem amb 66 ramaderies familiars catalanes i generem prop de 550 llocs de treball directes, indirectes i induïts”
directora general de Làctia Agroalimentària
Asseguren que el seu compromís també és social, amb el territori i amb les persones. En què es concreta aquest compromís?
Per nosaltres el component social és molt important en la nostra estratègia de sostenibilitat, ja que amb la nostra activitat estem generant treball local, riquesa i fixant població en l’àmbit rural.
Com indicava anteriorment, treballem amb 66 ramaderies locals i generem prop de 550 llocs de treball directes, indirectes i induïts a la zona.
Notícies relacionadesQuins són els reptes que es plantegen en els propers anys?
El nostre principal repte és la millora contínua de la qualitat del producte i el servei al client, sempre amb la col·laboració i complicitat dels nostres ramaders. En el plànol industrial el repte és seguir millorant l’eficiència productiva, molt vinculat al compromís ambiental. De la mateixa manera, tenim un compromís com a entitat tractora en la nostra cadena de valor, amb l’oportunitat d’ajudar-los a ser més eficients i de mantenir-nos en la recerca de solucions per a la reducció d’emissions.
- Un canvi d’armari d’hivern sostenible
- INNOVACIÓ Una eina catalogarà l’art flamenc importat
- Temporada d’exposicions Zurbarán i ‘Tinta contra Hitler’, grans fites del MNAC per al 2025
- LITERATURA Irene Zurrón i Víctor Recort guanyen ex aequo el premi Documenta
- ‘AMUNT EL TELÓ PER VALÈNCIA’ L’escena s’emociona amb València