BBVA, disposat a aprofundir en els seus compromisos sobre el crèdit a pimes

La CNMC considera que els préstecs a les petites i mitjanes empreses i els pagaments físics i ‘online’ són els dos camps en què les propostes de l’entitat necessiten una anàlisi més gran

BBVA, disposat a aprofundir en els seus compromisos sobre el crèdit a pimes
3
Es llegeix en minuts
Pablo Allendesalazar
Pablo Allendesalazar

Periodista

ver +

BBVA no desisteix i està disposat a aprofundir en els compromisos que s’ha ofert a assumir davant la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) perquè l’esmentat organisme li aprovi l’absorció del Sabadell que pretén realitzar mitjançant l’oferta pública d’adquisició (opa) que va llançar el maig passat. La institució presidida per Cani Fernández va considerar fa uns dies que hi ha dos aspectes concrets en els quals l’eficàcia dels esmentats compromisos havia de ser analitzada amb més profunditat i que són, per tant, susceptibles de ser aclarits o ampliats: el crèdit a les pimes i el negoci de pagaments físics via TPV (terminals de punt de venda) i pagaments online. Són, per tant, els aspectes en els quals el banc haurà de treballar més amb la CNMC en les pròximes setmanes i mesos.

L’organisme públic, així, va complicar fa dues setmanes el futur de l’operació, que ahir va rebre el vistiplau de Brussel·les, al decidir portar-la a la coneguda com a segona fase d’anàlisi, en lloc d’aprovar-la ja subordinada al compliment dels compromisos proposats per BBVA, com recolzaven els seus tècnics i hauria sigut l’habitual. Davant això, la CNMC va considerar que l’anàlisi en primera fase no permetia "descartar riscos potencials per a la competència" en certs camps i va decidir ampliar el seu estudi a l’entendre que "no es pot concloure que els compromisos presentats en primera fase (per BBVA) resolguin tots els problemes identificats".

Cinc riscos

L’autoritat de competència, en concret, va detectar cinc riscos: que l’entitat resultant empitjorés les condicions comercials als particulars i pimes allà on quedés com a únic operador o amb reduïda competència; que provoqués exclusió financera pel tancament d’oficines; que reduís el crèdit a les pimes; que encarís el servei de pagaments físics via TPV i pagaments online als comerços que els contracten; i que empitjorés l’accés al servei de caixers als clients del Sabadell.

Per abordar aquests potencials problemes de competència, BBVA va proposar 14 compromisos, segons va explicar la CNMC. L’organisme va considerar que eren suficients, tret de dos aspectes. D’una banda, el crèdit a les pimes, on va entendre que necessitava conèixer l’opinió dels agents del mercat sobre els esmentats compromisos per valorar si eren suficients o no. I de l’altra, el negoci de pagaments, respecte al qual va ser més contundent: la proposta de l’entitat "resulta insuficient, ja que pateix de concreció i no permet concloure que pot resoldre de manera completa i efectiva el problema identificat".

En aquest sentit, BBVA es va comprometre a mantenir els preus mitjans nacionals a les pimes en la concessió de crèdit nou en aquells 69 codis postals en els quals quedaria en monopoli o duopoli i en els 91 addicionals en els quals s’enfrontaria a només dos competidors. La CNMC va concloure que "no es pot descartar" que això pugui empitjorar les condicions actuals i sigui, per tant, un compromís idoni i eficaç". És, en conseqüència, un dels aspectes on es podria produir una ampliació dels compromisos, per exemple acceptant el banc no aplicar el preu mitjà nacional si és més elevat que l’actual.

Un segon aspecte que afecta les pimes, d’abast més ampli, és el risc que es redueixi el crèdit a aquestes empreses. Per evitar-ho, BBVA va proposar mantenir durant 18 mesos totes les línies de capital circulant amb termini d’acabament o renovació igual o menor a un any als que siguin clients del Sabadell, així com tot el volum de crèdit que no treballin amb altres bancs. La CNMC va jutjar que no disposava de la informació necessària per valorar si era "adequat i efectiu" en el "temps de durada" previst, amb la qual cosa va semblar deixar la porta oberta a valorar positivament una ampliació de l’esmentat termini de 18 mesos.

Estreta col·laboració

Notícies relacionades

En el negoci de pagaments, per la seva part, la CNMC no va revelar el compromís proposat per BBVA per respectar-ne la confidencialitat, més enllà d’apuntar que el banc estava disposat a desinvertir part de la seva participació en certes societats de gestió i infraestructures de pagaments. En qualsevol cas, la institució va apuntar que era "insuficient" per resoldre el risc d’empitjorament de les condicions per als comerços, de manera que tampoc és gens descartable un increment dels esmentats compromisos, com podria ser mitjançant un manteniment dels preus durant un període de temps més ampli del que podria haver-se suggerit en primera fase.

BBVA ja va deixar clara la setmana passada la seva disposició a aprofundir en tot això: "El banc continuarà col·laborant estretament amb l’autoritat per culminar al més aviat possible l’acord de compromisos i l’autorització de l’expedient".