Consum
L’essència del Black Friday
Mentre que hi ha comerços que fa dies que estan amb els descomptes prenadalencs, encara queda algun racó que conserva la tradició nord-americana de restringir-los al divendres de rigor. A Barcelona, els turistes veuen una ganga trobar roba més barata del que ja la tindrien de manera habitual.
Molts turistes aprofiten el viatge a BCN per accedir a preus impossibles als seus països.
Internet està entestat que al Black Friday (just ahir) li quedi poc de friday. Les cadenes més matineres van començar a anunciar ofertes fa més d’un mes, però el que de veritat s’ha convertit en hàbit és sumar-se a la festa durant tota la setmana prèvia. Black Week, li diuen ja. No obstant, a jutjar pel que perfilen les enquestes que miren d’endevinar el que passarà aquest any, aquest partit encara es juga en terreny físic (KPMG, i Appinio, d’una banda, i Carrefour, de l’altra, coincideixen que hi ha més públic que preveu comprar només sortint al carrer –un 30%–, que gent que pretengui consumir només a través d’internet –el 22%–). I, en el terreny físic, la clau continua sent aquest cap de setmana.
Sense anar més lluny, El Corte Inglés, un dels reis d’aquesta festa, no ha obert les seves ofertes a tothom fins dijous, així que les expectatives respecte al que podia passar des d’ahir (especialment a la tarda) endavant eren altes.
En el de la plaça Catalunya de Barcelona, ahir al matí només dos estudiants d’un institut americà mantenien viu l’esperit ianqui del Black Friday. Van aprofitar que en el seu centre no hi havia classe per ser Acció de Gràcies i es van posar a fer cua a les 7 del matí. "Volia ser el primer", explica un d’ells. "Pensava que estaria ple de gent esperant –admet amb una mica de decepció–. Veig que no és un dia gaire important per a vosaltres, ¿no?".
No ho és per a les 20 persones que els acabaran acompanyant quan quedin 5 minuts perquè obrin les portes –"vinc a veure com estan les ofertes", explicava un d’ells, sense gaire ímpetu–, ni ho semblava per a la majoria dels que anirien omplint aquests grans magatzems al llarg del matí, però sí per al grup que, a aquella mateixa hora, ja feia guàrdia al Zara que hi ha a 250 metres.
Amb la maleta de casa
Allà sí que es va desencadenar el frenesí una vegada es van obrir les portes. La botiga feia minuts que estava en marxa i el bullici era evident. Rumor constant, so de penjadors amunt i avall, moviment incessant de treballadors, noies que acumulaven peces ràpid sobre els braços sense haver-les gairebé mirat i més d’una clienta arrossegant maletes amb la intenció d’omplir-les de gangues. Una d’elles la va acabar obrint allà al mig quan ja no podia amb tota la roba que sostenia.
Notícies relacionades"És que hi ha fins a un 40%... ¡I només avui!", miraven d’explicar la Irene i la Lili, que també parlaven de l’altre gran motiu darrere l’estampa: la majoria de tot aquest públic és estranger. "Si Inditex ja els sembla barat, doncs avui més", afegien.
Dues amigues arribades de Dubai els donaven la raó. "Això de normal ja està com un 40% més car allà, i avui tenim bonificació extra", explicaven, carregades de peces. No és que hagin vingut específicament a això (una amiga catalana es casa aquest cap de setmana a la Costa Brava), però un Zara atapeït de descomptes era una cosa que "calia aprofitar".
- Drets del consumidor L’Europarlament estudia lleis contra el blanqueig ambiental i l’‘e-commerce’ xinès
- Un xou al passeig de Gràcia per a l’encesa nadalenca
- Maria del Mar Cugat: "L’Església ha d’afrontar el camí cap a la feminitat"
- Les dones reclamen més protagonisme en l’Església
- Reconeixement Les millors botigues de Barcelona