150 quilòmetres al dia per atendre la Catalunya rural

Santa Eulàlia de Riuprimer, un poble de 1.055 habitants de la comarca d’Osona, és un dels municipis que rep per primera vegada, aquest mes de desembre, el servei de banca mòbil.

150 quilòmetres al dia per atendre la Catalunya rural
2
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

Pel carrer Major, a la una del migdia, s’acosta per primera vegada el camió amb l’oficina bancària mòbil que passarà la següent hora i mitja a Santa Eulàlia de Riuprimer, una localitat rural de 1.055 habitants de la comarca d’Osona (Barcelona). Va sortir de bon matí d’Olesa de Montserrat, on hi ha la base d’operacions de l’oficina mòbil destinada a cobrir l’interior de Catalunya. Cada dia recorre una mitjana de 150 quilòmetres per atendre entre tres i quatre municipis. Aquest matí, abans d’arribar al seu últim destí del dia, ha passat per Sant Bertomeu del Grau i Muntanyola.

L’oficina mòbil aparca davant l’Ajuntament. En baixa de seguida Núria Hollederer, l’empleada que atén els veïns que vulguin fer qualsevol transacció bancària. Maria Prat, una veïna que passa per davant, s’interessa per l’oficina mòbil i Hollederer la convida a entrar. Pugen les escales, que es despleguen junt amb la plataforma alternativa per a persones amb problemes de mobilitat. El primer que troba Prat és un caixer automàtic. Després, una porta s’obre al que s’assembla plenament a una petita oficina bancària amb una taula, dues cadires per als clients i el necessari per operar. Prat s’asseu i l’empleada li explica el servei que d’ara endavant CaixaBank oferirà al municipi.

"Fins ara anava cada dia a Vic per treballar", a sis quilòmetres de Santa Eulàlia, explica Maria Prat. Aprofitava llavors per fer les compres i els tràmits, també els bancaris. "Però fa un any que m’he jubilat. Només tenim un cotxe, i si el meu marit no és aquí no tinc opció per moure’m", assenyala la veïna, que pregunta quin dia tornarà a anar pel poble l’oficina mòbil.

A cada client Hollederer li dona un paper amb la data i hora de la pròxima visita, escrit ben gran, "per penjar-lo a la nevera". Al sortir de la petita però còmoda oficina, equipada amb calefacció, es nota el fred de desembre.

Notícies relacionades

Hollederer es mostra "contenta de poder oferir un servei de molta proximitat" als pobles que visita. Els clients, la majoria persones grans, solen fer reintegraments o ingressos en efectiu. "Els acompanyo al caixer i els ajudo si ho necessiten. Moltes vegades veig que sense adonar-se’n trauran els diners a crèdit en comptes de fer-ho a dèbit", explica. A l’oficina mòbil "també han vingut amb nens petits a obrir-los un compte", afirma. Una altra de les seves tasques és explicar "com operar per internet sense haver de pagar comissions". Les oficines mòbils també permeten pagar rebuts i impostos i fer qualsevol operativa disponible en una sucursal convencional. L’empleada transmet els requeriments una mica més complexos dels clients als assessors financers o gestors de comptes de manera telemàtica. Abans d’anar-se’n, Hollederer passa pel bar del poble a avisar de la pròxima visita, perquè "el bocaorella funciona molt bé".

Les oficines mòbils s’han revelat a més com un servei essencial en situació d’emergència. Sis unitats es van dedicar diàriament a atendre a localitats afectades per la dana a la província de València. L’objectiu va ser "prestar serveis bancaris essencials com ara retirada d’efectiu, sol·licitud d’avançaments, gestió de moratòries de préstecs i tramitació d’assegurances i préstecs ICO", segons CaixaBank.

Temes:

Barcelona