El sector del cava ven el 12% menys fins a l’octubre castigat per la sequera

La denominació d’origen pateix problemes per proveir mercats clau com Alemanya / El preu puja el 10%, cosa que ajuda a millorar el valor

El sector del cava ven el 12% menys fins a l’octubre castigat per la sequera
2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

El president de la denominació d’origen (DO) Cava, Javier Pagés, comença pel final. I explica que aquest any, a les portes de Nadal, aquest conjunt d’empreses que estan dedicades a l’elaboració de vi escumós està davant un dels pitjors balanços de vendes que es recorda. "L’entorn conjuntural afecta enormement aquest sector, i el que ha estat passant al llarg dels últims anys és una important sequera, que ha tingut una gran afectació en els resultats", introdueix Pagés.

El lament no és fútil. Pel comportament que estava tenint el sector en els últims anys, era previsible que el primer balanç de vendes de cava de l’any reflectiria un estancament. Era una cosa amb què ja comptava una indústria que fa temps que treballa a millorar la qualitat del seu producte per poder apujar el preu de venda i créixer en facturació, més que en volum d’ampolles venudes. Però aquesta radiografia és bastant pitjor de l’esperat.

La DO Cava ha venut 149 milions d’ampolles fins a principis d’octubre, i aquest volum és un 12,8% menor al que es veia en el mateix moment de l’any anterior. De fet, és la primera caiguda en tres anys. Aquest descens es dona tant dins d’Espanya –on s’ha venut entorn d’un 3,5% menys de producte– com a l’exterior, tot i que a fora és molt més acusat: la caiguda frega el 16%.

Notícies relacionades

De primer mercat a quart

La gran culpable és Alemanya. El que fins ara era el mercat més important en vendes a l’exterior, ha comprat 9,9 milions d’ampolles a Espanya, un 55% menys. Aquest retrocés té molt a veure amb el fet que un sol celler [pel que han dit, presumiblement, Freixenet] ha retallat molt les seves vendes en aquest mercat "perquè no tenia prou inventari per afrontar la venda". Això ha convertit aquest país en el quart més important en vendes, cedint la primera posició a Bèlgica (tot i que ha importat un 3,6% menys) i la segona als Estats Units. De fet, només Suècia, el Japó i els Països Baixos han incrementat el volum de producte adquirit. El problema, dit per Pagés, no és d’interès pel producte ("l’acceptació puja", defensa), és de capacitat de producció. En aquest entorn, explica, era habitual acabar les veremes amb uns 300 milions de quilos de raïm. Fins i tot davant aquest panorama, Pagés es va mostrar tranquil i fins i tot optimista: "D’una banda, tenim una baixada de vendes, però, d’altra banda, hi ha una pujada en valor". Així, els preus del cava han pujat un 10% aquest any, que significa que malgrat vendre menys, les empreses han pogut mantenir el volum d’ingressos.

Temes:

Freixenet Nadal