El comerç espera un altre Nadal de rècord

L’arribada del fred, la moderació dels preus, una cartellera de cine que traurà les famílies al carrer i un consumidor que organitza cada vegada més les seves compres fan preveure un creixement de fins al 8%

El comerç espera un altre Nadal de rècord
4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Totes les preocupacions dels últims anys han desaparegut. I si fins i tot amb aquelles el comerç ha aconseguit encadenar diverses campanyes de Nadal més que satisfactòries, aquest any, l’èxit és una cosa que es dona per feta. Els grans magatzems, els centres comercials, les cadenes mitjanes i fins i tot el petit comerç estan convençuts que aquestes pròximes tres setmanes vendran més que l’any passat. Entre un 4% i un 8% més segons a qui es pregunti. No s’arribarà als creixements de doble dígit –coincideixen a apuntar totes les fonts consultades–, però sí que seran uns increments de vendes reals (no un pur efecte de la inflació) i se sumaran al ja aconseguit fins a aquesta data: "El millor Black Friday des de la pandèmia" i un pont de la Constitució que també va ser "boníssim".

La conclusió sembla paradoxal. Que el Black Friday anés bé acostumava a ser un símptoma d’avançament del que serien després les compres de Nadal (amb la consegüent baixada de les vendes durant les setmanes posteriors) i de més recerca desesperada d’ofertes, però la campanya de l’any passat ja va demostrar que aquesta tendència està canviant i tot indica que els pròxims dies apuntalaran aquest nou escenari.

Més ús propi que regal

"Havent-hi ofertes de tot tipus tota l’estona, la gent distribueix les seves compres en funció del que vulgui comprar", assenyala una font que està relacionada amb aquest sector. "Per exemple, aquelles persones més interessades en adquirir electrònica i electrodomèstics són més afins a comprar durant el Black Friday", continua exemplificant aquesta veu, que creu que la roba, per exemple, es deixa per als dies de després.

Aquest any en concret, per exemple, durant el Black Friday i la primera setmana de desembre ha funcionat excepcionalment bé la venda de cosmètica i perfumeria, coincideixen a assenyalar Víctor García, responsable a Catalunya de l’Associació de Centres Comercials d’Espanya, i Sergi Martín, vicepresident de l’associació catalana de l’empresa familiar del Retail Comertia. Aquest últim, gerent de Perfumerías Facial, detecta, a més a més, que les compres han estat més per a ús propi que per regalar. És a dir, que es continuarà venent igual o més durant les setmanes que venen.

Tots dos aposten també que l’altre sector de negoci que serà refugi durant aquests dies és el de la moda, que "té moltes esperances posades en la campanya de Nadal".

"El consumidor és cada vegada més intel·ligent i sap discernir els moments i els actes de compra", reflexiona Martín, en referència al fet que un bon Black Friday ja no fagociti els altres grans moments de compres de la campanya.

L’empenta del cine

"La compra s’està racionalitzant, i, si el clima acompanya [com és el cas d’aquest any], el Nadal és una molt bona època per al tèxtil i el calçat", sosté García, directiu a Unibail-Rodamco-Westfield (La Maquinista, Splau i Glòries). Ell suma encara un altre element que empenyerà les vendes, aquest any més que d’altres: "Que l’expectativa que els cines funcionin bé aquest Nadal és alta, i això sempre ajuda". Aquest fenomen té noms i cognoms: Moana 2, Gladiator 2, Wicked, Mufasa (una nova entrega de l’univers d’El Rei Lleó), Sonic 3…

I així, els centres comercials creuen que creixeran el mateix aquests pròxims dies que els dies que ja deixen al darrere. "Ha sigut el millor Black Friday que hi ha hagut després de la pandèmia, millor que el de l’any passat", confirma García, que ho atribueix tant al fet que el calendari ha jugat a favor (aquesta festa massiva d’ofertes ha caigut un divendres en què la majoria de la població ja havia cobrat), com que la gent ha comprat més: "No hem crescut tant en nombre de visites, com en progressió de les vendes".

Un pont "boníssim"

"Ha sigut una bona campanya del Black Friday, tant pel que fa a assistència a les botigues com pel que fa a la recollida de compres online –coincideixen a dir des d’El Corte Inglés–. Ha sigut boníssim també el pont, i estem convençuts que serà una bona campanya de Nadal". I de la mateixa opinió és Comertia. "Esperem una molt bona campanya de Nadal, any nou i Reis, perquè, la sensació és que la gent es continua prenent aquesta època com uns dies per regalar, disfrutar i sortir a passar-s’ho bé", assenyala Martín, en un missatge que també reprodueix el secretari general de l’agrupació de comerciants Catalunya Comerç, Emiliano Maroto. "Les converses i les reunions que tenim amb els comerciants mostren que estan il·lusionats, i que hi ha molts que ja tenen encàrrecs, cosa que no passava altres anys", exemplifica aquest comerciant.

Notícies relacionades

Més tranquil·litat

Tots ells toquen, finalment, diverses tecles macroeconòmiques que reforcen el seu optimisme. Que amb els tipus d’interès més baixos, el pressupost familiar està més folgat. Que els preus ja no pugen tan dramàticament. Que la situació política és molt més estable i hi ha més sensació de tranquil·litat ("Els diners necessiten aquesta tranquil·litat", precisa Maroto). Que hi ha ganes en el consumidor. I que no hi ha cap tipus de problema en la cadena de subministrament. "Els estocs estan en ordre, hi ha talles i producte, així que estem més preparats per donar al client solució en gairebé tot el que necessiti", conclouen.