Els llums de Vigo i Lapònia, entre els reis de les festes
Les agències de viatges preveuen una alça de la facturació d’entre el 5% i el 10%
Malgrat l’augment dels preus, les ganes de viatjar persisteixen. Aquesta és la sensació que tenen les agències de viatges en la campanya nadalenca que és a punt de començar. En aquest sentit, creixen les reserves i es consoliden destinacions com Vigo, pels seus llums, o Lapònia, per la visita al Pare Noel, com les noves destinacions reines de Nadal, davant clàssics d’aquestes dates com les capitals europees o les Canàries.
"El viatge s’ha convertit en una necessitat. Els espanyols estan viatjant molt, malgrat l’augment dels preus. Esperem un increment substancial del nombre de viatges respecte al Nadal de l’any passat", reconeixia divendres el president de la Confederació Espanyola d’Agències de Viatge (CEAV), Carlos Garrido, davant la falta de dades quantitatives de les reserves, però amb l’expectativa que seran més altes que les de fa un any.
La patronal, que integra unes 30 associacions territorials i representa gairebé el 100% del sector, preveu un creixement d’entre el 5% i el 10% en la facturació durant aquest període, en línia amb les dades del 2024, quan estima una alça del 10% dels ingressos fins a sumar 30.000 milions d’euros.
Turisme de natura
Entre les destinacions nacionals, les més demanades en aquestes dates, segons les agències, són les relacionades amb la il·luminació, com Madrid, Barcelona, Sevilla o Màlaga, però també Vigo, que "està tenint un creixement molt important en aquest aspecte", segons explica el vicepresident de l’associació, José Manuel Lastra. També el turisme de natura perquè "moltes famílies decideixen passar les vacances de Nadal en destinacions lligades al turisme rural" o les Canàries, "per la climatologia".
Entre les destinacions internacionals, el protagonista creixent és Lapònia, a Finlàndia, convertit en destí preferent per a moltes famílies junt amb les capitals europees, per visitar els mercats nadalencs. "Hi ha una oferta molt àmplia en aquest àmbit, sobretot a Centreeuropa, Viena, Praga i també algunes ciutats del nord de França i d’Alemanya, que estan sent molt demanades", afirma Lastra.
En la llarga distància es consolida la tornada de les destinacions asiàtiques, que van ser les que més han trigat a recuperar-se després de la pandèmia, amb un creixement important de destinacions com Tailàndia i el Japó, però també amb una demanda alta de clàssics com Nova York.
Notícies relacionadesI tot en una temporada que serà més cara que fa un any i molt més que les d’abans del coronavirus, però en què els preus s’han temperat respecte a l’alça de mesos anteriors. Segons les últimes dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE), que fan referència al mes de novembre, els paquets turístics internacionals van ser un 14,8% més cars que el 2019 i un 2,74% més que el mateix mes del 2023, mentre que en el cas dels nacionals l’increment se situa entre el 39,11% i el 13,5%, respectivament.
Aquest mes també destaca l’encariment dels hotels (35,11% respecte al 2019 i 5,89% respecte al 2023), restaurants (21,19% respecte al 2019 i 4,29% més respecte al 2023) o vols internacionals (6,9% respecte al 2019 i 8,6% respecte al 2023). En el cas dels vols nacionals, van ser un 1,4% més barats el novembre d’aquest any que el novembre del 2019, però un 9,8% més que l’any passat.