Els joves catalans prefereixen el vi “afruitat” o “floral”, segons un estudi del primer panell de consumidors del sector vitivinícola
La recerca s'ha realitzat a través de ENOCONSENS, una plataforma que ha desenvolupat VITEC, en col·laboració amb INCAVI, IRTA i la URV
Els usuaris poden participar en diferents enquestes en línia i també en tastos
ENOCONSENS ofereix premis per cada enquesta i tast dels consumidors que participen /
Hi ha tants gustos com persones en el món. I pel que fa a vins, les possibilitats són moltes. Un dels reptes no resolts del sector és, precisament, conèixer més en profunditat als seus consumidors. Entendre quines són les seves preferències i per què opten per una opció o una altra. Per a això és important realitzar estudis de mercat que solen tenir un gran cost i als quals tan sols poden accedir les grans empreses.
Per a resoldre aquesta qüestió i oferir al sector un coneixement més profund de les demandes, preferències i acceptació dels consumidors de vi i els seus derivats, el Centre Tecnològic del Vi (VITEC), en col·laboració amb l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI), l’Institut d’Investigació i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) i la Universitat Rovira i Virgili (URV) han desenvolupat ENOCONSENS, la primera plataforma específica per a consumidors de vi per a realitzar estudis de mercat a través de tastos presencials, enviament de mostres i enquestes en línia.
El sector vitivinícola manca d'estudis suficients per a conèixer algunes preferències dels consumidors /
Tastos de vi i enquestes de consum amb premi
“El vi és un producte especial: els consumidors perceben que hi ha un “coneixement ocult” i no sempre s'atreveixen a opinar sobre ell amb seguretat i amb llibertat”, expliquen des de VITEC. Actualment, ENOCONSENS està format per 1.400 consumidors catalans que participen en els diferents estudis que es plantegen.
Les persones que volen contribuir en el panell com a consumidors tan sols han d'inscriure's a través de la seva pàgina web. El model, a més, premia a les persones participants. En el cas de les enquestes en línia s'acumulen punts que es poden canviar per diferents productes i activitats. Si es tracta de tastos presencials, s'ofereix targetes regal.
El panell està destinat a resoldre problemes del sector /
“El panell està dirigit a solucionar problemes del sector vitivinícola amb repercussió social, a la identificació d'oportunitats i també al desenvolupament de nous productes”, asseguren des de VITEC. La plataforma és molt útil per a elaboradors, denominacions d'origen o patronals, ja que permet segmentar per edat, hàbits de consum o poder adquisitiu, entre altres.
Quins vins prefereixen els joves catalans?
Un dels primers estudis d’ENOCONSENS ha estat detectar quins vins prefereixen els joves catalans. “Les tendències socials i de consum varien entre generacions i amb el pas del temps. El vi està experimentant un descens en la seva popularitat entre els més joves”, apunten des de VITEC. Per a resoldre la qüestió, es va realitzar una enquesta en línia i un tast presencial 72 participants d'entre 18 i 35 anys.
Les conclusions van ser molt clares: Els consumidors més joves accepten millor els vins de caràcter floral i afruitat. L'experiment, que es va dur a terme amb un tast, també va revelar que sense saber el preu dels vins preferien alguns dels més barats per sobre dels cars. L'estudi d’ENOCONSENS també va detectar diferents associacions que els joves tenien amb els tipus de vi. Per a les persones d'entre 18 i 35 anys, el vi saborós està associat amb l'atribut “afruitat”; el vi modern amb “ecològics”, “joves” i “naturals”; el vi clàssic amb el negre; i el vi jove amb “frescor”, “preu assequible” i “suavitat”.
Un altre dels estudis realitzats per ENOCONSENS va analitzar la percepció del pes de l'ampolla de vi. “El vidre és un dels elements més determinants de tot el procés d'elaboració a l'hora de calcular la petjada de carboni produïda. Si reduïm la quantitat de vidre utilitzada en cada ampolla, es reduirà la petjada de carboni mantenint les propietats sensorials del vi”, expliquen.
Notícies relacionadesEn aquest cas també es va realitzar una enquesta en línia i un tast presencial amb 93 persones. “Els consumidors relacionen ampolles més pesades amb vins més cars i de més qualitat, però solament en el pla abstracte: es tracta d'un paràmetre que, en realitat, no afecta la seva intenció de compra”, apunten des de VITEC.
Altres estudis d’ENOCONSENS
A més de l'estudi sobre el consum dels joves, el panell està treballant actualment en set campanyes més: opinió i reacció del consumidor cap a un sistema de reutilització d'ampolles de vidre, anàlisi de la percepció dels vins naturals o de mínima intervenció, valoració de nous formats d'envasament, percepció dels defectes entre consumidors, recepció d'estratègies per a la planificació dels efectes del canvi climàtic, preferències dels consumidors en relació a l'alcohol i als vins de baixa graduació i recerca sobre nous esments en l'etiquetatge.
- PER AL CURS 2025-2026 Física i Química es fusionen i el TR perd pes en el batxillerat
- El drama de la fama La tràgica història de Sonia Martínez
- L’estabilitat de la legislatura Els lletrats del Congrés accedeixen a la qüestió de confiança de Puigdemont
- ECOLOGIA BCN prohibeix les estufes de gas en terrasses a partir de l’1 de gener
- Els Mossos conclouen que el fundador de Mango va tenir un accident fortuït
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Guanyar el Gordo i trobar un gra vermell en un sac d'arròs, igual de possible
- Club Entendre-hi + Animals i plantes Consells per viatjar amb el gos o el gat durant les vacances
- Economia domèstica ¿Com s’ha d’organitzar l’estalvi i la inversió a casa?
- La mobilitat laboral Veïns de tres districtes molt diferents encapçalen el treball de proximitat