Automoció
La normativa d’emissions de la UE encarirà els cotxes a partir del 2025
La revisió a partir de l’1 de gener suposarà multes milionàries als constructors de fins a 15.000 milions d’euros
Algunes marques es plantegen fabricar menys vehicles i vendre’ls més cars
El cafè està servit. I per a la gran majoria dels fabricants d’automòbils que operen a Europa segur que tindrà un gust amarg, molt amarg, el 2025. I tant. Uns 15.000 milions d’euros d’amargor (en forma de multes). I és que a partir de l’1 de gener de l’any vinent, la normativa mediambiental fixada per la Unió Europea, i que apunta inexorablement a un 2035 sense poder vendre ni un sol vehicle de combustió, fixa en 93,6 grams de CO2 la mitjana d’emissions per a cada vehicle comercialitzat al continent quan arribi final d’any. I no és una xifra qualsevol. Sobretot perquè la mitjana actual de les vendes de totes les marques se situa en 115,1 grams. I no hi ha perspectiva que baixi en un any, almenys en el mercat espanyol.
Aquesta normativa mediambiental, que rep el nom de CAFE (per les sigles en anglès, Clean Air for Europe), implica una important revisió dels nivells de diòxid de carboni que els vehicles nous que es venguin poden emetre a Europa. La reducció mitjana del 19% es presumeix complicada. Des de la patronal dels fabricants (Acea), que fins a final d’any presidirà Luca de Meo (CEO del grup Renault), es tem que es deixaran de fabricar uns dos milions de cotxes per evitar caure en aquest fora de joc que traça la línia marcada per la Unió Europea. La raó no és cap altra que adaptar-se davant la baixa comercialització de vehicles elèctrics, que són els que poden rebaixar la mitjana. A Europa aquesta xifra està en el 12% (a Espanya només el 5% i s’aspira de forma optimista al 6,5% l’any vinent) i per poder complir caldria electrificar el parc en un 22%, 10 punts difícils d’aconseguir.
La patronal espanyola de fabricants Anfac estima que la reducció de vendes de vehicles de combustió per complir les quotes equivaldria a la producció de vuit plantes europees, per la qual cosa posaria seriosament en risc la capacitat de producció a Europa.
Amb aquesta possibilitat de rebaixar les xifres de vendes de vehicles, el mercat espanyol es veuria especialment afectat, i s’arriben a estudiar xifres prepandèmia (uns 200.000 cotxes menys que els que la patronal Anfac hauria previst per al 2025). Les multes que s’imposin vindran per la mitjana que es presenti dins de cada grup automobilístic a final d’any.
El problema pot venir en forma d’augment dels preus, i és que com menys cotxes fabricats, més cars. Simplement per la necessitat de repercutir les possibles multes i continuar guanyant diners. S’estima un augment dels preus entre els 1.500 i els 2.600 euros. Des de la patronal del sector a Espanya demanen coherència. El president d’Anfac afirma que "aquestes multes només estaran obligats a pagar-les aquells fabricants d’automòbils que no compleixin els objectius marcats. No les pagaran ni les financeres, ni les companyies d’assegurances, ni les energètiques ni els distribuïdors, només els fabricants de vehicles. Cap fabricant posa en dubte la data del 2035. El que s’està debatent ara mateix és si el 2025 hi haurà multes o no i espero que aquest debat es resolgui al més aviat possible perquè estem en el temps de descompte", admet Josep Maria Recasens.
"Repartir la responsabilitat"
Notícies relacionadesEl president de l’associació va insistir que aquesta situació podria afectar països fabricants de vehicles com Espanya, on el 95% dels vehicles produïts són de combustió. A més, va assenyalar que per complir els objectius marcats per la normativa CAFE és necessari incrementar la penetració dels vehicles elèctrics de bateria (BEV) del 14% actual a la UE a un 22%. Recasens admet que el pes de les multes i la transició cap als vehicles elèctrics ha de passar per "repartir la responsabilitat" entre tots els sectors involucrats en la indústria, cosa que implica l’energètic, el financer, les companyies d’assegurances i les institucions, entre d’altres, ja que actualment aquests costos són coberts només pels fabricants d’automòbils. "¿És just que el sector assumeixi tot el pes del compliment d’aquests objectius? El Pla Nacional Integrat d’Energia i Clima ens diu que l’objectiu són 5,5 milions de cotxes elèctrics el 2030. Per complir-lo, la realitat és que, a partir de l’any 2025, la meitat de les matriculacions cada any haurien de ser elèctriques; la meitat", adverteix Recasens.
Tota la pressió recau sobre els fabricants d’automòbils, que tenen la responsabilitat de vendre els vehicles sense emissions. Tot i que ningú ha mogut un dit a nivell polític per acompanyar en aquesta transició. Potser estem davant una pressió que han de jugar les energètiques, no només els fabricants. Perquè l’electrificació és un projecte global en el qual tots, governs, constructors i proveïdors d’energia, han d’estar alineats.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- El drama de la fama La tràgica història de Sonia Martínez
- Comerç de proximitat Només 10 dels 35 locals comprats per BCN aconsegueixen reobrir les portes
- "Les molèsties persistiran"
- "No repetirem el radicalisme d’Estat Islàmic"
- ECOLOGIA BCN prohibeix les estufes de gas en terrasses a partir de l’1 de gener
- La mobilitat laboral Veïns de tres districtes molt diferents encapçalen el treball de proximitat
- CONTEXT Metropolitren, metropolitram
- El 75% dels barcelonins viuen i treballen a la seva ciutat
- Els Mossos conclouen que el fundador de Mango va tenir un accident fortuït
- Un gran emprenedor El Govern concedeix la Medalla d’Or de la Generalitat a Andic