Falck lidera l’adjudicació de gestió d’ambulàncies amb TSC i Egara

La cooperativa La Pau, aliada amb Direxis, guanya el contracte metropolità del Barcelonès Nord, que, amb 457 milions, és el més important / Sis empreses es reparteixen un total de 10 lots

Falck lidera l’adjudicació de gestió d’ambulàncies amb TSC i Egara
3
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Servei d’Emergències Mèdiques (SEM) va fer pública ahir la llista provisional d’adjudicataris del concurs de transport sanitari 2025-2030 per valor de gairebé 2.400 milions d’euros. Sis empreses o unions d’empreses són les que es reparteixen els 10 lots, segons aquesta decisió provisional, com va avançar EL PERIÓDICO.

La danesa Falck és la que obté més zones sanitàries, amb l’àmbit metropolità del Barcelonès Sud (277,4 milions) Girona-Alt Maresme (338,6 milions) i el Penedès (169,3 milions). Cap dels concurrents pot obtenir més de tres lots, segons estableixen les condicions de la licitació, amb l’objectiu d’evitar una concentració excessiva d’operadors. I en la mateixa línia, tampoc poden guanyar més d’un dels tres lots més voluminosos, que són el de l’àmbit metropolità sud, nord i Barcelona ciutat.

També són beneficiaris principals TSC, que obté la Catalunya Central (186,7 milions) i l’Alt Pirineu (98,3 milions); Ivemon Ambulàncies Egara, que aconsegueix el Camp de Tarragona (194,3 milions) i Lleida (161 milions); la cooperativa La Pau, que es presenta juntament amb Direxis (forma part de Tusgsal, concessionària de la xarxa diürna d’autobusos del Barcelonès Nord i nocturna de Barcelona), l’àmbit metropolità del Barcelonès Nord, el contracte de més import, amb 457 milions, i la madrilenya Sanir, un operador nou amb accionistes com Alsa i l’asturiana Transinsa, les Terres de l’Ebre (151,6 milions). Al seu torn, la unió temporal d’empreses (UTE) liderada per Ambulàncies Domingo reté la concessió del servei a Barcelona ciutat.

En l’apartat de les valoracions de les ofertes destaca la nova operadora que entra en el negoci a Catalunya, Sanir, amb una puntuació de 94,87 sobre 100, que li ha permès guanyar la zona sanitària de les Terres de l’Ebre. La segona en millor puntuació és la unió temporal d’empreses entre la cooperativa La Pau i Direxis Salut, amb 92,72 punts dels 100 en joc, que els ha permès adjudicar-se l’àmbit metropolità Barcelonès Nord, segons la decisió provisional de la mesa de contractació. Falck, per la seva banda, ha obtingut una puntuació de 92,31, que li ha fet guanyar la zona sanitària de la Catalunya Central.

Per cinc anys

Segons fonts de l’Administració, en el concurs actual, que en comptes de 10 anys com el del 2015 és per 5 anys, destaca la presència d’un nou operador, la madrilenya Sanir, que té les empreses de transports Alsa i l’asturiana Transinsa com a accionistes. També hi ha operadors internacionals, com la danesa Falck i TSC, que al seu dia va ser de la família Bonomi (Investindustrial) i, abans, de l’antiga Agrupació Mútua, i avui pretén un fons britànic; així com representants de l’economia social, com la cooperativa La Pau i altres empreses catalanes com Ivemon Ambulàncies Egara, que s’ha vist implicada en la investigació pel denominat cas 3%, de finançament de l’antiga Convergència, i Ambulàncies Domingo, que controla la majoria de la unió temporal d’empreses que reté la gestió del servei a Barcelona ciutat.

Com va passar en la licitació anterior, aquesta suscita un gran interès per part de les companyies que es dediquen a aquesta activitat. Per a moltes pot suposar una bona empenta en el seu negoci. Com a conseqüència, també se sol produir una conflictivitat elevada, atès el que hi ha en joc. Fa 10 anys, algunes decisions van arribar al Tribunal de Contractació Pública de Catalunya.

Notícies relacionades

A diferència d’altres concursos, els criteris qualitatius pesen un 70%, i els econòmics, el 30% restant. La concessió que es guanya en la licitació aquesta vegada és per cinc anys, la meitat que en l’anterior. Al dissenyar el concurs es va apostar per un termini més curt perquè el servei de transport sanitari s’adapti millor a les necessitats de la societat.

Ara començarà a córrer un termini de 10 dies hàbils durant els quals el SEM pot requerir als adjudicataris més informació i l’aval econòmic. Després hi haurà un altre període per presentar recursos o impugnacions, que s’hauran de resoldre en 15 dies. A mitjans o finals de gener, està previst que es firmin les adjudicacions definitives. En tot cas, en el supòsit que hi hagi recursos, es produirà una pausa fins que el tribunal els resolgui.