Digitalització financera
Tres de cada deu persones ja paguen ambel telèfon mòbil
L’edat és un factor determinant en el mètode utilitzat
L’ús dels diners en efectiu cau sobretot entre els joves
Entre ciutadans espanyols a títol particular, un de cada tres pagaments ja es realitza per Bizum
L’euro digital és una mostra que els joves estan més disposats a digitalitzar les seves finances

Nuevos sistemas de pago en un comercio de proximidad, un cliente paga con targeta /
El gest d’acostar el mòbil al dispositiu per pagar a la caixa del supermercat és cada vegada més habitual. Tres de cada deu persones realitzen pagaments en comerços i restauració d’aquesta manera. Per a una de cada deu persones és el mitjà principal.
L’últim informe del Banc d’Espanya sobre els hàbits d’ús d’efectiu indica que el percentatge de persones que no fan anar bitllets i monedes continua augmentant des de la pandèmia. L’últim any, el principal impulsor del canvi ha sigut la utilització dels mòbils i de serveis de pagament instantani com el Bizum, que segueix en expansió.
L’edat és clau
L’ús de diners en efectiu, que continua sent el mètode més comú per pagar, ha passat en els últims vuit anys de protagonitzar nou de cada deu compres a sis, segons l’Estudi sobre les actituds de pagament dels consumidors en la zona euro, del Banc Central Europeu (BCE). L’edat és determinant. L’ús combinat de la targeta i de dispositius mòbils s’imposa entre els menors de 36 anys davant l’ús de bitllets i monedes, l’opció preferida per les persones a partir dels 55 anys. Els consumidors d’edat més avançada indiquen que consideren més còmode utilitzar bitllets i monedes "per costum". La preferència per l’efectiu també creix en sectors com l’alimentació i en compres de baix import.
Tot i així, "cada vegada menys gent paga en efectiu", indica la Confederació Espanyola del Comerç (CEC). El nombre d’operacions en terminals de punt de venda (TPV) va créixer un 10% fins al setembre respecte al mateix període del 2023. L’any passat va tancar amb un rècord de 8.406 milions d’operacions abonades amb targeta a través de TPV, amb un import de 255.458 milions d’euros. Mentre que el nombre d’operacions s’ha gairebé triplicat respecte al 2016, l’import total s’ha duplicat, cosa que indica que la targeta s’utilitza cada vegada més en compres de menor quantia.
El canvi en les noves generacions dels hàbits de compra ha comportat l’adaptació dels establiments a la nova realitat. Els que avui dia no accepten targeta representen menys del 0,5%, segons la CEC, un percentatge que el Banc d’Espanya eleva al 15% en el cas de l’hostaleria. Així mateix, cada vegada són menys els comerços que estableixen una quantitat mínima per cobrar amb targeta.
Nous mètodes
La generalització del pagament a través del mòbil ha afegit un nou impuls al pagament digital en les compres. Segons CaixaBank, el 30% de totes les compres presencials efectuades a Espanya amb targetes de l’entitat es van realitzar a través del mòbil en el primer semestre del 2024. La franja de joves de 18 a 24 anys paga més amb el mòbil (35%) que amb targeta (26%), segons el Banc d’Espanya. La comoditat és el motiu que esgrimeixen set de cada deu usuaris que utilitzen aquest mitjà.
"Espanya té una tradició d’innovació en pagaments que la situen al capdavant d’Europa en ús de nous mètodes", afirmen fonts del sector financer. CaixaBank, per exemple, va implementar per primera vegada el 2012 el pagament contactless, en un moment en què aquesta tecnologia no tenia presència a Europa. Aquests avenços van exercir un efecte arrossegament perquè empreses tecnològiques com Samsung i Apple apostessin per portar a Espanya els seus sistemes de pagament mòbil abans que a altres països.
Tot això va permetre l’aparició de productes com la primera aplicació del món per a rellotges intel·ligents smartwatch i la primera polsera Visa contactless. L’entitat està promovent actualment nous wearables per pagar, com rellotges i anells.
L’èxit de Bizum
Bizum és un altre cas d’èxit nascut a Espanya i de referència a Europa. Un de cada tres pagaments entre ciutadans espanyols a títol particular ja es fer a través de Bizum. La seva extensió està fent que els comerços comencin també a acceptar el cobrament per aquesta via.
Bizum va néixer el 2016, quan 20 entitats bancàries es van unir per proposar una solució conjunta davant la proliferació d’altres serveis de transferència de diners entre particulars. Van crear aquesta plataforma per agilitzar transferències quotidianes, que ja reuneix 40 entitats a Espanya i Andorra, a més de les infraestructures de pagament Redsys, Cecabank i Iberpay.
El servei, que suma vuit milions d’usuaris, permet ara poder realitzar pagaments transfronterers entre persones d’Espanya, Itàlia i Portugal, fruit d’un acord entre Bizum, Bancomat i MB WAY. El 2025 aquesta possibilitat s’ampliarà encara a més països europeus.
Notícies relacionadesL’euro digital és una altra mostra que els joves estan més disposats a digitalitzar les seves finances. L’acceptació d’aquesta proposta, que està analitzant el Banc Central Europeu davant l’expansió de les criptomonedes, que no compten amb la seva garantia, és significativament més gran entre els menors de 25 anys. En aquest grup, el 50% manifesta que l’utilitzaria com un complement als mitjans de pagament actuals. Aquest percentatge és més del doble que la mitjana general, que se situa en el 22%.
El nombre de pagaments digitals en general, sigui amb targeta en comerços, en compres online, a través de Bizum o d’altres, van augmentar un 64% després de la pandèmia, segons assenyala l’informe Payments 2025&Beyond, de PWC. Una tendència que, com indica aquest estudi, seguirà: augmentarà un altre 40% d’aquí al 2030.
- ¿Un altre gol de Laporta?
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- BCN detecta un frau amb les entrades gratis al parc Güell dels veïns
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Ficció en català Les apostes de 3Cat de sèries i pel·lícules per al 2025: d’un ‘thriller’ de David Verdaguer a Mario Casas parlant en català
- Drets socials El Govern reobre l’expedient del veí de Gavà que feia 18 anys que esperava l’ajuda a la dependència
- Governança corporativa Yolanda Díaz inicia la seva reforma per col·locar els sindicats en els consells d’administració de les empreses