Griffiths confia arribar a un acord per evitar l’aranzel al Cupra Tavascan
El president de Seat S.A defensa que el vehicle "és 100% europeu, dissenyat a Espanya i fabricat en una planta del grup Volkswagen" i que per això no hauria de pagar l’impost a la Xina
Wayne Griffiths navega cap al 2025 amb la renovació del seu càrrec de president de Seat S.A. (que inclou Seat i Cupra) a la butxaca i amb el repte de continuar fent rendible la companyia espanyola que està integrada dins el Grup Volkswagen. Amb Seat consolidada més enllà del 2030 i amb Cupra llançada com un coet cap al futur elèctric, Griffiths ha compartit en exclusiva amb el jurat del Car Of The Year (en el qual es troba representat Prensa Ibérica) les seves reflexions per a un futur que avança, si més no, complex i entretingut.
Un dels punts calents a què ha d’enfrontar-se Griffiths és l’aplicació d’aranzels imposats per la Unió Europea a un dels seus models, el Cupra Tavascan. Es tracta d’un SUV 100% elèctric fabricat a la planta del Grup Volkswagen a Hefei (província d’Anhui, a la Xina), i pel qual la companyia ha d’assumir (a l’estar fabricat a la Xina) un aranzel del 20,7% per produir-se a la Xina.
Griffiths considera que "no hem de permetre que es posin aquests aranzels. No crec que sigui just que les taxes addicionals es posin per a cotxes com el Tavascan. Els aranzels arriben per evitar el dúmping amb cotxes barats xinesos a Europa. Però el Tavascan no és un cotxe xinès, elèctric i barat. El Tavascan és un cotxe espanyol i europeu dissenyat sobre la base d’una plataforma tecnològica de Volkswagen, construït en una fàbrica a la Xina propietat de Volkswagen, com a fabricant europeu. Crec que som molt europeus. L’espanyolitat del Cupra Tavascan està fora de dubte i no hauria de pagar l’aranzel imposat a la Xina. Estem treballant amb Brussel·les i amb el Govern, perquè necessitem una solució per al Tavascan, igual que altres fabricants com Tesla".
Aquest model representa el summum de Cupra en matèria tecnològica i en electrificació total, un concepte, el de cotxe elèctric, que el president de Seat S.A. lamenta que continuï evolucionant tan lentament. A Europa i especialment a Espanya. "Volem avançar cap a l’electrificació, és clar. Però quan només el 10% del mercat a Europa en aquest moment és el cotxe elèctric, i a Espanya només el 5%, encara hem de reaccionar a les exigències dels consumidors. I els consumidors i els clients que són allà estan demanant cotxes eficients, sostenibles, amb emissions baixes, amb motors híbrids endollables", admet Griffiths.
Noves versions
La baixa demanda d’elèctrics acaba empenyent els fabricants a continuar produint motors de combustió (malgrat la prohibició de la seva venda el 2035), i és que el mercat continua demandant aquesta tecnologia. Seat i Cupra coexistiran molts anys, segons Griffiths, perquè així ho marca la tendència del mercat. "L’any que ve hi haurà noves versions del Seat Ibiza i del Seat Arona. Òbviament, com Volkswagen i tots els altres, volem estendre els cicles de vida d’aquests productes de combustió. No només amb normativa mediambiental Euro7, sinó també mirant la hibridació, perquè és el que falta, models híbrids. Això és una cosa que estem mirant", afegeix, tot i que no abandona la idea del futur elèctric: "Per ser clars, en el futur, no desviarem l’atenció de l’electrificació com a objectiu. Aquesta és la realitat, però l’únic que hem de fer és ser flexibles en el camí. No podem ser dogmàtics, no podem forçar els consumidors a conduir automòbils elèctrics. Així que el futur és, a llarg termini, clarament, completament elèctric. Però a mitjà termini, encara hem de respondre a aquest 90% del mercat que està demanant altres tipus de cotxes".
Democratitzar l’electrificació
Cupra és l’ensenya de l’electrificació de la companyia. "Quan llancem el Raval i creem el clúster de vehicles elèctrics urbans aquí a Espanya, amb el Skoda Epiq que es construirà amb el Volkswagen ID2, el que farem serà democratitzar l’electrificació. Tenir automòbils elèctrics urbans petits com el Cupra Raval és clau, a 25.000 euros, i això arribarà. Però, mentrestant, hem d’oferir les dues tecnologies. I focalitzar Cupra en models electrificats i Seat en models de combustió", confirma.
El model estrella de la marca en aquest 2025 serà el Cupra Terramar, un vehicle que és finalista del premi The Car Of The Year a Europa. El vehicle és la seva aposta ferma per al present: "El Terramar comparteix la tecnologia i la plataforma amb Audi i es construeix a Györ, a Hongria. Hi ha moltes similituds tecnològiques amb Audi, sí, però crec que tots els vehicles que fem a Cupra són diferents. Ho fem d’una manera que se senti més Cupra i es condueixi més com un Cupra. I crec que ho hem aconseguit".
El repte dels Estats Units
Notícies relacionadesCupra s’endinsa al 2025 plena de reptes i d’ambició. Al novembre van explorar llaços amb el mercat nord-americà i Griffiths admet que és un mercat molt desitjable. "Crec que per als EUA necessitem, òbviament, no només cotxes europeus, sinó cotxes que encaixaran allà i que podem vendre arreu del món. Així que estem treballant en un cotxe crossover més gran. Però també crec que el Terramar podria ser una oportunitat per al mercat nord-americà; en particular, si poguéssim desenvolupar el cotxe d’energia híbrida endollable. Els EUA representen un gran pas i una gran inversió per a nosaltres. Però també mirem en altres mercats com Taiwan i a Àsia. Crec que el creixement global serà important per donar aquesta credibilitat com una marca. La següent generació de cotxes elèctrics serà clau perquè volem demostrar que poden ser sexis i amb un gran disseny".
La idea és que Cupra sigui una marca amb pedigrí. "Si volem fer de Cupra una marca icònica en el futur, necessitem cotxes icònics. Hi haurà models espectaculars. No puc dir més.... I sí, m’hauria agradat fer el Dark Rebel. Els models esportius són el meu somni. M’agradaria moltíssim poder fer el cotxe, però no és la nostra prioritat. La nostra prioritat és fer créixer la gamma amb més cotxes de volum". I reclama: "Per a mi, no hi ha pla b per a aquest planeta. Com més ràpid arribem a zero emissions, millor".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Històries del suburbà El metro també va tenir el seu ‘47’
- Obres de sanejament Urgeix una "rehabilitació integral" de l’edifici de l’avió del Tibidabo
- Polèmica a Badalona per l’ús del castellà en la Cavalcada
- Una plaga de coloms envaeix el Poble-sec per la neteja d’una finca abandonada
- La plaça de les Glòries deixa veure el seu nou aspecte