Els aliments pugen menys, però alguns recuperen l’IVA

La cistella de la compra manté productes molt encarits, tot i que les patronals creuen superada la crisi inflacionista

Compras de alimentos para Navidad, en Madrid.

Compras de alimentos para Navidad, en Madrid. / MATEO LANZUELA / EUROPA PRESS

4
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

És la pregunta del milió, per què encara hi ha més sensacions que certeses. La majoria d’associacions d’empreses dedicades al negoci de la venda d’alimentació (sigui collint, sigui produint, sigui venent) donen per superada la crisi inflacionista, i respiren tranquils al sentir que el focus està posat, per fi, lluny d’ells. El cas és que els preus fa mesos que han deixat de disparar-se i van pujant cada vegada menys.

¿Quant s’ha encarit l’alimentació el 2024?.

Entre el gener i el novembre l’alimentació i les begudes alcohòliques es va encarir un 1,7% a Espanya i un 2% a Catalunya. Contrasta positivament amb el que estava passant el novembre de l’any passat (+7,3%) i de l’anterior (+13,9%). El 2024 ha sigut un any de moderació de la crisi dels preus de l’alimentació. Mes a mes, la inflació ha anat suavitzant el seu virulent creixement fins al punt de començar-lo en un +7,4% i acabar-lo (per ara) per sota del 2%. Això no significa que els preus baixin, sinó que pugen amb menys força que en els mesos previs. La compra, però, és un 30% més cara que el 2020.

¿Hi ha productes que continuïn pujant de forma alarmant?.

La cosa ha canviat bastant de mitjan any endavant, però sí que hi continua havent casos ressenyables. Al juny, continuava sent preocupant el cas de l’oli d’oliva (s’havia encarit un 53% en un any) o el de les fruites fresques o refrigerades (+14,4%), però, el penúltim mes de 2024, han acabat liderant el podi dels encariments la xocolata (+21,9%) i els sucs de fruites i vegetals (+13,4%). És cert que no són articles tan essencials en una dieta saludable com l’oli o la fruita fresca, però són elements que empenyen cap a dalt la inflació. A més, tot i que hi comença a haver productes en negatiu (és a dir, que són més barats ara que fa un any) continuen sent minoria. Encara pugen el cacau, la carn d’oví i cabrú, les patates, el cafè, la carn de boví, els llegums i hortalisses.

¿Quins aliments baixen de preu?.

D’una llista de 50 productes (entre aliments i begudes no alcohòliques) amb prou feines són més barats que l’any anterior uns 10, segons les dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). El sucre és el que més (-11,8%), tot i que cal tenir en compte que va arribar a encarir-se per sobre del 50%. El mateix passa amb l’oli d’oliva, que baixa de preu per primera vegada al novembre. Ho fa un discret 3,7% en comparació amb el 70% positiu que resplendia a principis d’any. El sector és optimista respecte a poder establir el preu sobre els 4 o 5 euros. Altres productes que s’abarateixen són alguns articles a base de cereals, la pizza, la llet desnatada, el iogurt o les salses.

¿Començarà a baixar la cistella de la compra 2025?.

No està clar, tot i que les apostes van més dirigides cap al no. Hi ha qui està convençut que, en vista de la moderació en l’increment dels preus durant els darrers mesos, en qualsevol moment la gràfica creuarà al terreny negatiu i l’alimentació començarà a ser més barata que l’any anterior. No obstant això, si aquesta baixada es produeix, probablement serà temporal i discreta, sense representar una veritable compensació per les pujades acumulades els darrers anys. Cal tenir en compte que l’índex de preus de consum (IPC) no mostra una cistella de la compra més barata respecte a l’any anterior des de gener del 2015. I parlem d’un -0,15%. El més habitual són els encariments estables.

¿Què es pot esperar per a 2025?.

Les principals associacions empresarials del sector (AECOC, ASEDAS, ANGED...) auguren que hi haurà moderació i tornada a la normalitat. És a dir, uns nivells d’inflació que fluctuïn entre el 0% i el 2% i pocs moviments bruscos pel que fa als preus dels productes que es venen al supermercat. Això sí, matisen que estem en un entorn molt volàtil, però si no es produeix cap succés extraordinari, els preus es mantindran estables però difícilment baixaran. En sector hi ha bones sensacions després de la campanya de Nadal, i la certesa que hi continuarà havent una aposta per la marca blanca (que suposa la meitat de cada cistell de consum) i per les ofertes i promocions, així com la innovació en els lineals.

Notícies relacionades

¿Hi ha canvis legislatius a la vista?.

El primer i més important, la recuperació de l’IVA dels aliments tal com estava. A partir de l’1 de gener, el grup d’aliments bàsics que durant bona part de l’any s’ha venut amb un 0% d’IVA –pa, farina, llet, formatges, ous, fruites, verdura...– i que ara ja estava en el 2%, recupera un gravamen del 4%. L’oli de llavors (gira-sol, soja, colza) i la pasta tornen, també, a la seva taxa del 10%. L’excepció es donarà en l’oli d’oliva, que tindrà un IVA superreduït del 4%.

Temes:

IPC Focus