El preu del gas serà més alt aquest hivern que el passat
L’IVA es manté en el 21% des del març, però els consumidors notaran el seu impacte durant els mesos amb calefacció

La cotització del gas a Europa se situa a l’entorn dels 50 euros per megawatt hora (MWh). Abans de la crisi energètica l’habitual era que el preu d’aquesta matèria primera se situés al voltant dels 30 euros per megawatt hora, entre un 30% i un 40% menys que els preus dels últims dies. Al tractar-se d’una cotització internacional, la seva evolució depèn de moltes variables, com la meteorologia i la geopolítica, i encara que es pugui produir una escalada en els pròxims mesos, no tindrà res a veure amb el xoc sofert durant la crisi energètica, quan va arribar a un pic de 350 euros.
Matèria primera
El preu de la matèria primera suposa entre el 40% i el 50% de la factura del gas dels consumidors domèstics, en funció de si s’hi inclou la calefacció o no. En el cas de les pimes representa el 67% i per a la indústria, el 80%. Al cost de la matèria primera s’afegeix el de l’IVA i els costos regulats associats al punt de subministrament, que inclouen entre altres qüestions el pagament per les xarxes de transport i distribució i també per l’emmagatzematge.
Notícies relacionadesEn el cas del gas, l’IVA manté el tipus del 21% en què està instal·lat des del març, després que en els primers tres mesos es mantingués al 10%. Però els consumidors sí que pot ser que notin a la butxaca aquesta diferència impositiva, ja que al cap i a la fi és en els mesos d’hivern quan aquest subministrament té un pes més gran en l’economia de les llars per l’ús de les calefaccions. I, mentre en les factures de gas del desembre del 2024 i el gener i febrer del 2025 el tipus se situa en el 21%, el desembre del 2023 era del 5% i el gener i febrer del 2024, del 10%.
A més, a partir de l’1 de gener i fins al 31 de març, la tarifa regulada (TUR) pujarà una mitjana del 10% davant el preu establert l’1 d’octubre, per l’arribada de l’hivern i la incorporació del gas estacional. En els mesos hivernals, quan es preveu que augmentarà la demanda, s’introdueix aquest concepte en el càlcul de la tarifa de gas per si el preu de la matèria primera es dispara. La tarifa, però, serà un 22,29% més baixa que l’aplicada el gener del 2023, en plena crisi energètica.
- Nous títols i temporades Les 11 sèries que no et pots perdre aquest abril
- Previsió meteorològica Una vintena de comarques, inclosa la de Barcelona, en avís groc per intensitat de pluja
- Investigació científica L’Hospital del Mar descobreix per què el càncer de pàncrees és tan agressiu
- Habitatge Barcelona projecta les primeres demolicions per començar a construir 3.360 pisos entorn de la Sagrera el 2029
- Indemnització rècord El Suprem eleva fins als 3 milions més interessos la indemnització pel dany neurològic causat per negligència mèdica en un part
- Famosos El canvi radical d'Antonio Orozco després de pesar 127 quilos: "El meu metge em va dir que em podien passar cinc coses"
- Menys incidents La població de senglars a Collserola cau per la sequera i el control de fauna
- Polèmica editorial Anagrama es desvincula d’‘El odio’ i torna tots els drets del polèmic llibre a Luisgé Martín
- Jubilació Això és el que perds de pensió si decideixes jubilar-te abans de temps
- La policia mirarà milers de guanteres per veure si tens aquest objecte dins del cotxe (serà obligatori)