Ford gairebé duplicarà els dies sense producció a Almussafes el 2025
La planta va estar 45 jornades sense fabricar el 2024 i va tancar l’any amb la seva pitjor dada productiva de sempre, 120.000 vehicles
Planta de Ford a Almussafes. | JULIO DE LA FUENTE / EUROPA PRESS
El recentment tancat 2024 va ser per a Ford Almussafes un any d’alts i baixos, tancat amb grans notícies en forma d’un mecanisme de flexibilitat laboral, el RED, que blindarà els llocs de treball de la plantilla fins a l’arribada d’un nou model híbrid el 2027. No obstant, malgrat aquesta fórmula –impulsada pel Govern, complementada per la Generalitat valenciana i acordada entre la firma i els treballadors– que permet salvar de manera rotativa gairebé 1.000 empleats que no tindran càrrega de treball, aquest curs a la fàbrica valenciana tornarà a estar marcat per les aturades productives. Les jornades sense producció gairebé es duplicaran respecte a un 2024 que va ser de mínims.
Segons ha acordat entre els sindicats –la UGT, majoritari a la planta, i STM-Intersindical– i la marca de l’oval, al llarg d’aquest exercici l’activitat s’aturarà tant en l’àrea de vehicles com en la de motors diverses desenes de dies. En el cas de la primera d’aquestes seccions –on només sobreviu el Kuga com a model–, hi ha una previsió de fins a 80 jornades sense produir en el conjunt de l’any. És una xifra elevada si es té en compte que, en tot el 2024, aquesta mateixa part de la factoria es va aturar gairebé la meitat d’aquest temps. En concret, segons van explicar a aquest diari des de la central ugetista, van ser un total de 45 dies, cosa que va provocar que la fàbrica de la Ribera Baixa (València) clausurés el 2024 amb poc més de 120.000 unitats produïdes, la seva pitjor dada anual des de la seva obertura l’any 1976.
Planificació mes a mes
Si es té en compte que el calendari de Ford situa en 218 les jornades laborals d’aquest any, aturar 80 dies la producció equivaldrà a no ser operatius en aquesta àrea un de cada tres dies. Aquest mes de gener s’aturarà l’activitat els dies 13, 20, 21, 22, 23, 24 i 27, un calendari que s’anirà coneixent, en principi, mes a mes.
Referent a l’àrea de motors, que ha perdut recentment la producció del propulsor EcoBoost que anava als Estats Units, s’han planificat 50 dies d’aturada tant en muntatge com en mecanitzacions per al 2025. Això significa, de nou, duplicar gairebé els 30 dies que es va parar la primera d’aquestes àrees –mecanitzats es va aturar 22 jornades– l’any passat i, respecte al total de dates laborals d’aquest exercici, parar al voltant d’un de cada quatre dies productius. De moment, aquest gener s’han especificat com a jornades de detenció el 20 i el 27.
Més enllà de previsions de detenció, el clúster valencià de la indústria auxiliar de l’automoció, AVIA, assenyalava aquesta setmana la "tranquil·litat" que aporta al sector l’aprovació del RED. El president de l’entitat, Francisco Segura, va afirmar que moltes de les firmes associades depenen de la producció de l’empresa tractora, així que "no tenia gaire sentit que les empreses directament afectades per l’aturada de la producció o per la baixada de producció no poguessin beneficiar-se d’aquest mecanisme, i més quan el sector auxiliar genera prop de 20.000 llocs de treball".
- Dues cites als tribunals Setmana crucial en el pols judicial al Govern
- Als 88 anys Mor Ricard Lobo, el primer director del ‘Diari Oficial de la Generalitat’
- Tradició familiar truncada Una fotografia històrica irrepetible
- L’horitzó de la legislatura La dependència de Puigdemont esquerda la coalició del PSOE i Sumar
- Reunió la setmana que ve Feijóo convoca els seus presidents autonòmics per parlar del futur