Dia de Reis
El retorn del mític Exin Castillos
Un emprenedor recupera el joc que va fer furor en els anys 70 i 80 del segle passat amb maquetes pròpies i més d’un miler de peces que fabrica amb impressió 3D, mentre la marca original reapareix i llançarà una nova edició en un parell d’anys.
Quim Arumí crea figures per als devots de la marca capaços de licitar per peces descatalogades
Javier Conill recupera el segell que va liderar el sector entre el tardofranquisme i la democràcia
Costa resistir-se a reviure la infància. Quim Arumí procura l’encanteri amb unes peces que ell mateix fabrica i que remeten a les joguines de l’Exin Castillos, tot un clàssic que va fer furor als anys 70 i 80 del segle passat. S’encarrega d’idear, produir i vendre maquetes i accessoris sota el segell de NG Castillos, que barreja l’enyorança per les hores trastejant amb els prototips de la mítica marca de joguines fundada a Barcelona l’any 1951 i el passatemps d’edificar miniatures.
"Intento no aficionar-m’hi massa, perquè he de treballar amb això. Però els jocs de construcció enganxen molt, en el bon sentit de la paraula", constata Arumí, entregat des de fa una dècada a satisfer els desitjos dels col·leccionistes i apassionats pel modelisme. Ell els anomena "constructors". De fet, compta amb no pocs clients a qui els palaus de plàstic que els van fascinar quan eren uns nens els van despertar la vocació per convertir-se en arquitectes i enginyers.
"Em vaig deixar assessorar per ells, també per gent que potser no té estudis avançats, però posseeix molt coneixement de la joguina", comenta Arumí. Tots ells pertanyen a l’Associació Exin Castillos & West, que articula el fenomen fan per un joc ancorat a la memòria sentimental. És "una font d’assessorament tècnic" per a NG Castillos, reconeix el seu creador. "Molts són més grans de 50 anys, els encantava el joc i ho han fet servir com una afició que transcendeix a la infància", observa.
Als articles en la línia dels vells Exin, Arumí hi afegeix una línia pròpia composta per 1.000 tipus de peces elaborades amb impressió 3D. Formen un assortiment variat de portes, finestres, cúpules, teulades, arcs, rosasses, merlets i arcbotants, d’estil clàssic al més modern, passant pel romànic, el gòtic o el mudèjar, entre altres. Hi ha també la possibilitat de personalitzar complements al gust del comprador.
NG Castillos va sorgir per satisfer la gana dels devots de la històrica marca i el miniaturisme, capaços de licitar en subhastes per aconseguir figures descatalogades. "El nostre objectiu no ha sigut copiar a Exin, sinó que les peces que fem siguin de mesures compatibles amb els seus models. Fa 10 anys, només es trobava material en webs de segona mà, per preus que podien ser fins a 10 vegades superior al que oferim per peces a granel", estima Arumí. Calcula que uns 4.000 clients li han comprat alguna vegada.
En paral·lel, la marca Exin ha tornat a les botigues de joguines. De moment, ha reaparegut amb un joc de taula, Exin Fiesta, la seva primera incursió de tornada a les botigues abans de tornar a comercialitzar els dos productes estrella de la casa. Els seus responsables planifiquen que el Cinexin torni a la venda el 2025 i que la reedició d’Exin Castillos es llanci en uns dos anys.
L’empresari Javier Conill, que va ser soci fundador de les botigues de joguines Imaginarium, s’ha embrancat en el rellançament del segell, que va liderar la indústria de les joguines a Espanya entre el tardofranquisme i els primers anys de la democràcia. "Exin és una marca amb valors molt forts, arrelats i diferenciadors. L’educació amb producte tradicional s’està posant de moda davant les tauletes tàctils o els ordinadors. Allà aportem molt", assenyala Conill.
L’empresa renascuda concep que el pròxim Exin Castillos evoqui la imatge original. En aquest sentit, Conill remarca l’estrebada nostàlgica del joc: "Ja soc avi i vaig jugar amb Exin, els meus fills també ho van fer i m’agradaria que els meus nets juguessin amb Exin i compartir-l’hi. Crea reunió familiar, que s’ha anat perdent, i valors que remunten als adults a la seva infància i els volen transmetre als fills".
Arumí admet que la fascinació per recuperar els Exin sedueix nous aficionats ja ben entrats en la vida adulta: "N’hi ha que mai els havien tingut, els volien i, ara que els poden comprar, els disfruten. D’altres volen dedicar temps a un nou hobby i ho proven perquè guarden bon record de quan jugaven de petits".
Catedrals i palaus
Notícies relacionadesA més de proveir material per a recreacions de catedrals i palaus amb detall i caixes amb centenars de peces, el catàleg de NG Castillos inclou formats assequibles amb què introduir noves generacions en l’entreteniment perquè no torni a decaure. "Ens interessa molt crear afició. L’única forma és fent models atractius, petits, perquè els nens juguin a partir dels sis, set o vuit anys", planteja.
Per la seva banda, Conill planeja un Exin Castillos "pensat per als nens, perquè les joguines són bàsicament un producte infantil,", però que faciliti que "el pare, fins i tot l’avi, puguin jugar amb el nen i connectar". En tot cas, aprecia que la clientela adulta de la indústria joguinaire "està creixent moltíssim", propulsada pel record i el col·leccionisme.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Històries del suburbà El metro també va tenir el seu ‘47’
- Obres de sanejament Urgeix una "rehabilitació integral" de l’edifici de l’avió del Tibidabo
- Polèmica a Badalona per l’ús del castellà en la Cavalcada
- Una plaga de coloms envaeix el Poble-sec per la neteja d’una finca abandonada
- La plaça de les Glòries deixa veure el seu nou aspecte