El president de Renfe dimiteix després de menys de dos anys en el càrrec
La companyia assegura que Raül Blanco se’n va «de mutu acord» amb el ministeri / Álvaro Fernández Heredia, pròxim a Puente, probable successor
El president de Renfe, Raül Blanco, l’octubre passat a Sant Vicenç de Calders. | ZOWY VOETEN
Canvi inesperat a la cúpula de Renfe. El president de l’operadora ferroviària estatal, Raül Blanco, abandonarà la companyia la setmana vinent després de menys de dos anys en el càrrec. Des de Renfe es va remarcar que es tracta d’una dimissió per "motius personals" i que es fa "de mutu acord amb el Ministeri de Transports" que dirigeix Óscar Puente.
El directiu deixarà el sector públic i pretén ara "centrar-se en nous objectius professionals en l’àmbit privat", segons apunta la companyia ferroviària en un comunicat intern. La marxa de Blanco, vinculat al PSC, es farà efectiva el 14 de gener, i serà llavors quan previsiblement el Consell de Ministres nomenarà amb caràcter immediat el seu successor.
L’elegit com a nou president de Renfe serà Álvaro Fernández Heredia, actual secretari general de Mobilitat Sostenible i un dels homes de confiança d’Óscar Puente, amb el qual ha treballat tant en el ministeri com en el seu anterior càrrec al capdavant de l’Ajuntament de Valladolid, segons apunten fonts coneixedores a aquest diari. Fernández Heredia va ser director d’Autobusos Urbans de Valladolid (Auvasa) i abans també va ser director gerent de l’Empresa Municipal de Transports de Madrid durant el mandat de Manuela Carmena com a alcaldessa.
El Govern va designar Raül Blanco nou president de Renfe el febrer del 2023, després de la dimissió forçada d’Isaías Taboas, després dels errors en l’ample dels trens de Rodalies que no cabien per alguns dels túnels d’Astúries i Cantàbria. Un escàndol que també va costar el càrrec a la llavors secretària d’Estat del Ministeri de Transports i anterior presidenta d’Adif, Isabel Pardo de Vera. L’Executiu rescatava així Blanco després de la seva sortida per la porta del darrere del Ministeri d’Indústria uns mesos abans, on ocupava el càrrec de secretari general. Una marxa que llavors es va vincular a la lentitud en l’assignació dels fons europeus del gran Perte de l’automoció, que havia estat dissenyant i desenvolupant en els anys anteriors i que no acabava d’arrencar.
Clausura de Nissan a la Zona Franca
Notícies relacionadesDurant la seva etapa com a número 2 d’Indústria, Blanco va participar activament en la gestió del tancament de l’antiga fàbrica de Nissan a la Zona Franca i la seva posterior reindustrialització, avui culminada amb la dupla Ebro-Chery. El seu principal candidat per a la reindustrialització i el que generava més consens també entre la Generalitat i els sindicats, el fabricant xinès Great Wall Motors, va retirar la seva candidatura. Després Blanco va posar a sobre de la taula la possibilitat de reconvertir la factoria per reparar vehicles militars, una cosa que va enervar la Generalitat i no va acabar fructificant.
En el comunicat intern de Renfe, al qual va tenir accés aquest diari, la companyia remarca la millora dels resultats financers des de l’arribada de Blanco a la presidència del grup, malgrat l’agressiva competència oberta per la liberalització de l’alta velocitat a Espanya i l’arribada de rivals com Iryo i Ouigo als grans corredors ferroviaris. L’últim any, la companyia també va haver de fer front a múltiples incidències en el trànsit d’alta velocitat, tren convencional i Rodalies.
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Transformació de la ciutat Illa i Quirós acorden recuperar la Comissió Mixta Generalitat-Ajuntament de l’Hospitalet per «abordar projectes comuns»
- Infraestructures La línia R3 de Rodalies estarà 10 mesos tallada per acabar el desdoblament de vies entre Parets i la Garriga
- Alimentació L’oli d’oliva torna a pujar de preu aquest 2025 després de nou mesos de descensos
- Investigació oberta dels Mossos VÍDEO | Por a la Mina i bales als pisos després d’un tiroteig entre dues famílies: «Van ser cinc minuts interminables»