Consum

Les compres per internet per Nadal es van incrementar un 57% a Espanya

El trànsit al carrer va baixar un 5,8% i l’afluència a les botigues va minvar un 8% 

El balanç general de la campanya és positiu per al sector

Una tendència en auge consisteix a adquirir els productes ‘online’ i passar a recollir-los al comerç físic

Les compres per internet per Nadal es van incrementar un 57% a Espanya
3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Ja feia uns anys que encarregava per internet part dels regals que demanaven els seus al Pare Noel i als Reis Mags, però aquesta campanya ha fet ple. Tots, menys un, han sigut paquets gestionats online. La Montse té 67 anys, no és el target més previsible, però, vivint als afores de Barcelona, va decidir que era la manera més còmoda i pràctica de resoldre la majoria d’encàrrecs relacionats amb Nadal. Sí que es va acostar a uns grans magatzems per certificar que li agradava (i que li quedaria bé) allò que volia afegir a la seva carta de desitjos, i –en una mostra que és cert allò que se sol brandir a favor de la compra tradicional– va acabar comprant un perfum que va veure en oferta. Però, la resta la va confiar al comerç electrònic.

Més que la mitjana

No és l’única. Segons una de les companyies més grans del món dedicada als programes informàtics de gestió de vendes per a empreses, Salesforce, les compres online van augmentar un 11% a Espanya respecte al Nadal del 2023. Són 10 punts més del que registra la Unió Europea en conjunt (+1%) i 8 punts més que la mitjana global (+3%).

"L’augment de l’activitat al comerç online encara és més evident si ens centrem en els períodes estel·lars de la campanya nadalenca –explica aquesta companyia–. Durant la setmana de Nadal, les compres via internet van créixer un 57% a escala nacional respecte a la mateixa setmana de l’any anterior, davant un augment del 9% a escala global."

També Comertia, associació de l’empresa familiar del Retail (Abacus, Base, Boboli, Casas, Drim, Furest, Macson...), ha detectat la tendència. El seu últim estudi de situació parla d’un increment mitjà del 21,5% de la venda a través d’internet al desembre. És el percentatge més gran de l’any, només superat pel de desembre de l’any anterior, que va ser del 25%. Finalment, el monitor de consum de Caixabank, que analitza el mercat en funció dels pagaments fets a través de targetes expedides per l’entitat, pagaments en TPV del seu univers i reemborsos en caixers, conclou que el consumidor espanyol va comprar un 17% més a través d’internet aquest desembre passat. Un 23% més en el cas dels consumidors estrangers.

En paral·lel, malgrat que la majoria dels agents han acabat les festes nadalenques fent balanç positiu de volum i creixement de les vendes, l’empresa de sistemes d’intel·ligència per al comerç TC Group Solutions conclou que va caure, de manera generalitzada, el trànsit al carrer i l’afluència a les botigues. Els dispositius de mesurament que tenen instal·lats en diverses artèries comercials d’arreu d’Espanya i a les seves principals botigues indiquen que hi va haver un 5,8% menys de trànsit exterior que l’any passat i que es va entrar gairebé un 8% menys als establiments.

Tenint en compte el balanç positiu del sector, això només s’explicaria per un creixement de les compres fetes a través d’internet. De fet, fonts d’El Corte Inglés asseguren que en el seu cas l’afluència va ser més gran que la de l’any passat, tot i que no amaguen que fa temps que detecten que augmenta la compra online amb recollida a la botiga.

Notícies relacionades

"El panorama presentat mostra una campanya de Nadal amb uns resultats molt diferents de l’anterior, evidenciant un canvi en el comportament dels consumidors", conclouen des de TC Group.

Les últimes dades de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), del 2023, mostren que el comerç electrònic ja mou 84.100 milions d’euros a l’any a Espanya, un 72% més que abans de la pandèmia.