El 80% dels repartidors de l’empresa no volen ser plantilla
Una enquesta interna feta per Glovo el 2021 reflectia una àmplia preferència per mantenir la relació laboral de llavors
Segons asseguren fonts consultades de Glovo, quan la companyia va preguntar als seus repartidors el 2021 si volien continuar cotitzant com a autònoms o passar-se a un contracte laboral com a assalariats, al voltant del 80% va escollir la primera opció. En concret, dels 10.000 missatgers a qui es va remetre un formulari per veure com volien continuar vinculats a la firma, uns 8.000 van preferir continuar com a autònoms.
Fernando Roan Gómez, president de l’Associació Unificada de Riders (AUR), creu que els repartidors haurien de poder ser autònoms. No és l’únic. L’Associació Autònoma de Riders també aposta per aquest model i enyora els primers dies de la companyia, en què les remuneracions que s’emportaven els riders eren superiors. Davant ells, altres col·lectius organitzats, com Riders x Drets o la CGT, defensen els models laborals.
Roan fa anys que reparteix per a Glovo. Explica que l’any 2017, quan a l’aplicació hi havia pocs repartidors donats d’alta, el pagament per comanda era més alt. "Guanyaves cinc euros per enviament", recorda. A poc a poc, Glovo va anar introduint més riders a l’aplicació, tots autònoms i ells es pagaven el material i les quotes. Davant una oferta més elevada per repartir, el preu per enviament va anar disminuint. "Avui et pots treure uns tres euros nets per comanda", explica. "Això no és autonomia ni és res. Estem en una terra de ningú, ni som autònoms, ni el model de flotes subcontractades ens convenç", afirma.
Notícies relacionadesNo tots els repartidors comparteixen aquesta visió. "Senyor Pierre, ¿de veritat soc el meu propi cap?", pregunta el rider i portaveu de la CGT, Javier Martínez, al conseller delegat a través d’una carta, a què ha tingut accés aquest mitjà. "Vostè sap que Glovo i el seu algoritme ho organitzen tot. Decideixen a qui li arriben les comandes, quant temps tenim per acceptar-les, quant cobraré per cadascuna, i fins i tot ens imposa regles sobre com s’han d’entregar les comandes", es queixa. "Els diners que guanyo no venen del client que reparteixo, ni d’a qui rep el meu client, sinó de Glovo. Jo no tinc una llista de clients pròpia, ni decideixo quant cobrar-los ni com manejar els meus serveis. Tot passa per aquesta omnipresent app", afegeix.
Durant les compareixences que s’han anat succeint en aquests mesos pel Jutjat d’Instrucció número 31 de Barcelona han passat repartidors que han defensat una i altra visió. Alguns, com Roan, que veuen en una promesa de més ingressos sota el model autònom. D’altres, com Martínez, que consideren que l’operativa de Glovo els ha privat durant anys de certs drets laborals. "Jo, com molts d’altres, no puc permetre’m deixar de treballar ni tinc una altra font d’ingressos. Així que segueixo aquí, amb la meva bici i sota les seves regles", afirma.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- LES CINC CLAUS TÀCTIQUES Lamine Yamal munta una botiga de llaminadures a Montjuïc
- Tribunals Un jutjat investiga Joan Laporta per estafar 4,7 milions d’euros a una família que va guanyar la Primitiva
- Perill a la vista El Meteocat alerta: més fred, neu, vent i temporal marítim a Catalunya
- Funció pública. Addicional al 2% Augment del 0,5% en el sou dels funcionaris
- Crònica rosa El City motiva la ruptura de Guardiola
- Israel ajorna la votació de l’alto el foc a avui mentre redobla els atacs a Gaza
- El Consorci de la Zona Franca invertirà fins a 70 milions en oficines 4.0
- Pronovias vol tornar a créixer amb desfilades pròpies i els EUA en l’horitzó
- Areas s’adjudica un concurs a l’aeroport d’Orlando
- Hotelbeds sortirà a borsa al febrer amb una valoració de 5.000 milions