Glovo compaginarà autònoms i assalariats almenys fins al juliol

Els dos models cohabitaran abans que la firma deixi d’operar amb ‘riders’ per compte propi i contracti o subcontracti els missatgers / La companyia espera que la Inspecció de Treball detalli quants treballadors ha de reconèixer

Glovo compaginarà autònoms i assalariats almenys fins al juliol
4
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +
J. G. Albalat
J. G. Albalat

Redactor

Especialista en judicials

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Glovo assumeix que el seu nou model de flotes de repartidors assalariats no serà operatiu íntegrament a tot Espanya fins, com a mínim, juliol d’aquest any. El 3 de desembre, un dia abans que el seu conseller delegat, Óscar Pierre, declarés davant el jutge per presumptament ocupar durant anys falsos autònoms, la companyia va anunciar que iniciava un procés de transició per deixar d’operar amb repartidors per compte propi.

Glovo ha manifestat la seva intenció de contractar o subcontractar part dels 15.000 missatgers que avui dia reparteixen a través de la seva aplicació a Espanya. Fonts coneixedores del procés de reconversió de la companyia expliquen que a partir de febrer la transició anirà agafant velocitat. Tanmateix, també reconeixen que almenys fins al juliol no és factible que l’empresa de missatgeria deixi d’operar totalment amb autònoms i que durant els pròxims mesos cohabitaran els dos models.

Fonts oficials de l’empresa consultades per aquest mitjà ni confirmen ni desmenteixen els esmentats terminis. Expliquen que per mesurar la velocitat de la transició estan encara pendents que la Inspecció de Treball els notifiqui les actes infractores que ha anat recollint sobre el seu model des d’agost del 2021.

Segons el Ministeri de Treball, aquesta regularització donarà d’alta uns 60.000 repartidors, en algun moment entre agost del 2021 i desembre del 2024. Alguns riders implicats ja han anat rebent els avisos d’alta d’ofici per part de l’autoritat laboral, segons ha pogut comprovar aquest mitjà. Amb tot, Glovo formalment encara no té les notificacions definitives de les actuacions, segons sostenen des de la companyia.

Acomiadaments

Una vegada la companyia conegui exactament quants riders l’autoritat laboral li obliga a reconèixer, serà llavors quan comenci a planificar amb més detall quants se’n queda en nòmina i quants n’acomiada. El nou model de flotes assalariades al qual transitarà Glovo no necessitarà del mateix nombre de missatgers. Ara en té molts, però part d’ells estan ocupats de manera molt intensiva durant molt poques hores, les de més demanda. Ara en necessitarà una xifra inferior, però que facin més hores per cobrir els costos fixos del contracte.

Part del col·lectiu de repartidors voldria continuar com a autònoms i part voldria tenir un contracte d’assalariat amb garanties, però el que genera un escepticisme bastant estès és el model de flotes subcontractades, que s’erigeix com a alternativa a les flotes d’autònoms que repartien fins ara per a Glovo. Principalment perquè el sou habitual és el salari mínim interprofessional i els horaris són a temps parcial i concentrats en caps de setmana i dies festius, coincidint amb els pics més forts de demanda del menjar a domicili.

Les flotes subcontractades són empreses que normalment aglutinen desenes o centenars de repartidors –segons la seva mida– i els ocupen com a assalariats. Després ofereixen el servei a Glovo –o a Uber Eats o Just Eat, que ja treballen amb aquest model– i els repartidors entreguen comandes de Glovo, però són a sou d’aquesta segona empresa. En els portals d’ofertes de feina circulen periòdicament vacants per a aquest tipus de flotes.

Closer Logistics, per exemple, és operativa a Barcelona, Madrid, Sevilla i Màlaga, entre altres ciutats, i ofereix contractes de 30 hores setmanals, en torns de sopars cinc dies a la setmana per un salari de fins a 900 euros mensuals. Una altra subcontracta que està activa en el circuit de repartiment i opera actualment per a Uber és Gliders Force. Històricament, ETT més grans, com Randstad, han participat també d’aquest negoci.

Altres ofertes es mouen per circuits més informals, com grups de Facebook, en què perfils amb poca activitat prèvia a la xarxa publiciten contractes de vuit hores al dia, en torn partit i de dijous a diumenge i dies festius, per l’equivalent al salari mínim, és a dir, 1.323 euros bruts al mes (en 12 pagues).

Canvi de model

Notícies relacionades

Davant l’anunci de canvi de model de Glovo, els actors del seu ecosistema de repartiment s’estan ressituant per seguir en el negoci. És el cas d’una de les seves gestories oficials, Easy Rider. Aquesta la recomana directament Glovo a través de la seva pàgina web als repartidors autònoms que operen en la seva app perquè els porti els tràmits i la documentació d’autònoms. La mateixa va enviar el desembre passat una notificació als seus clients en què els informava que havia constituït "una empresa de repartiment per poder treballar amb el nou model", segons recull la missiva a què ha tingut accés aquest mitjà.

Just Eat és l’única companyia del sector que ha anat augmentant la seva plantilla de repartidors directament contractats. Ahir va anunciar la renovació del seu acord d’empresa, firmat amb CCOO, UGT i Fetico, per garantir unes condicions laborals mínimes als seus 2.500 riders en plantilla. Acord que va rubricar per primera vegada el 2021 i que pretenia ser l’avantsala d’un conveni col·lectiu del sector del delivery que, de moment, no existeix.