Barcelona, protagonista

L’empresa del ‘Catan’ fa més gran el seu tauler

La companyia de jocs de taula Devir, amb vendes a 30 països i seu a Barcelona, acaba de comprar una competidora amb qui suma 300 títols al seu catàleg.

L’empresa del ‘Catan’ fa més gran el seu tauler
3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Tot ho van començar un grup de brasilers aficionats al còmic que van decidir aparcar les seves carreres per dedicar-se a distribuir aquell producte. En realitat, tot ho va començar la decisió de distribuir també les cartes Magi,c que va ser el que va establir les bases del negoci. Gairebé 40 anys més tard, Devir és una multinacional amb vendes a 30 països, un històric de més de 1.000 jocs llançats al mercat, 200 treballadors... i seu central a Barcelona. Des d’aquí s’encarreguen de la distribució en castellà i català de jocs com Catan, Carcassonne, Código secreto, Sushi go o Exit (els jocs a partir de llicències que més venen) i de crear i llançar propostes pròpies com White castle o Cities.

La companyia opera a través de filials concentrades especialment a l’Amèrica Llatina, però en unes oficines acabades d’estrenar al barri de Sant Gervasi hi treballen els directors globals de màrqueting, comunicació i edició. "Menys el conseller delegat, hi ha tot el cervell", sintetitza el soci fundador i principal responsable de màrqueting de Devir, Kim Dorca. Això sí, per una simple qüestió de preu, la fabricació està repartida entre Alemanya i la Xina, i la logística, concentrada a Portugal.

El mercat ibèric suposa un 25% dels ingressos de la companyia, però la xifra està cridada a créixer, d’acord amb l’últim moviment estratègic portat a terme: la compra de Maldito Games, una empresa competidora amb seu a Andalusia que farà incrementar el seu catàleg en 300 jocs. "Serem a prop dels 30 milions aquest 2025", avança Dorca. Devir Iberia va ingressar una mica més de 16 milions d’euros el 2024 (un 10% més que el 2023) i preveu incrementar de forma natural aquest volum un altre 25% i situar-lo en els 20 milions d’euros. A això cal sumar-hi la facturació de Maldito Games, d’uns 10 milions. Aquesta editora amb seu a Sevilla, que mantindrà la seva marca i operativa independent, és darrere de jocs com Terraforming Mars, Brass Birmingham, Anachrony o Tainted grail. A més de doblar el seu catàleg, el que més interès ha suscitat a la catalana és que Maldito sigui editora, distribuïdora i tingui la seva pròpia botiga online, un canal de vendes encara secundari per al grup.

Un sector en auge

Notícies relacionades

L’acord de compra (el preu no ha transcendit) és que Devir vagi abonant els diners al llarg dels pròxims 10 anys a mesura que es vagin aconseguint les fites marcades. Això no ha d’espantar cap de les dues parts donat l’estel·lar moment que viu aquest sector, al qual s’atribueix un valor de mercat de 200 milions d’euros, sense comptar els puzles. La pandèmia en va ser un dels catalitzadors, tot i que la febre venia d’abans. "Ja anàvem creixent entre un 20% i un 30% cada any, la diferència és que amb la pandèmia, la gent va començar a jugar al que comprava, i això va incrementar la base de públic en un 30%", explica.

"A la gent li agrada estar junta i estar fora de les pantalles –reflexiona Dorca, que també reconeix que el producte és cada vegada millor–. "És una cosa que tenim clara perquè ens passava a nosaltres com a jugadors: ara la nostra feina és continuar convencent la gent que si fan això que a nosaltres tant ens agrada, s’ho passaran bé i tindran vides millors", sintetitza. De marge de creixement, en tenen. Compten amb una quota de mercat del 15% (o sigui que Asmodee i Hasbro els guanyen encara), i veuen claríssim que poden introduir jocs clàssics en moltes més llars. "No hi ha casa holandesa que no tingui un Catan" exemplifica, posant aquest mercat com a referència per les moltes semblances que li veu amb Catalunya.