La riquesa dels 30 milmilionaris espanyols va créixer un 20% el 2024

El 2024 va ser un gran any per als rics. A Espanya hi ha 30 persones que acumulen un patrimoni superior als mil milions d’euros i durant l’any passat van veure com els seus comptes s’engreixaven un 20%, segons un informe d’Oxfam. Si aquests 30 espanyols, entre els quals es compten Amancio Ortega (Zara), Rafael del Pino Calvo-Sotelo (Ferrovial) o Juan Roig (Mercadona), ajuntessin tots els seus diners, posarien a sobre de la taula 185.000 milions d’euros, cosa que, pràcticament, equival a tot el pressupost de l’Estat, amb el qual es paga durant tot l’any les pensions, sanitat, l’educació, les carreteres, els serveis socials o l’Exèrcit, entre altres despeses.
Cada any Oxfam publica, coincidint amb l’inici del Fòrum de Davos, un informe en el qual analitza les desigualtats de renda arreu del món. La conclusió de l’anàlisi d’aquest any és que l’esmentada desigualtat està augmentant a tot el globus i a més ritme del pronosticat. En un moment en el qual un milionari tornarà a regir la Casa Blanca, i en aquesta ocasió assessorat per l’home més ric del món, el nombre de milmilionaris arreu del món ha crescut en 200 magnats fins arribar a un total de 2.769.
Els autors de l’estudi destaquen el que ja han apuntat treballs precedents: la gran majoria de rics són rics perquè els seus pares eren rics. No en va, a Espanya la segona persona més acabalada és Sandra Ortega, la filla d’Amancio Ortega, que és l’espanyol més adinerat. Oxfam quantifica que el 60% dels milionaris en àmbit mundial són milionaris perquè han heretat l’esmentada riquesa. Per al cas concret d’Espanya, el 70% de la desigualtat de la riquesa ve associada a les herències. "Moltes d’aquestes grans fortunes es construeixen sobre privilegis heretats i sistemes que perpetuen la concentració de poder. Parlar de mèrit personal mentre s’hereten fortunes reforça el creixement d’una elit econòmica que s’allunya cada vegada més d’un sistema just" assenyala el director d’Oxfam, Franc Cortada.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Futbol Noves imatges del Camp Nou: així serà com quedarà l’estadi
- Pèls de punta Gonzalo Bernardos adverteix del "festival" immobiliari que ve: "L'habitatge de compra es posarà molt car..."
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- El nou tauler global Meloni es llança a salvar les relacions comercials entre Europa i els EUA
- Contra els houthis 58 morts i un centenar de ferits en un bombardeig dels EUA al Iemen
- TENNIS Alcaraz es recompon i segueix endavant a Barcelona
- Bàsquet El Madrid, al ‘play-off’ a base de triples
- EL PARTIT DE CORNELLÀ Un Espanyol motivat allarga la bona ratxa contra el Getafe