Transport aeri

Els CEO d’Aena i Ryanair xoquen en un cara a cara d’alta tensió

"Espanya no adaptarà els seus aeroports a una sola companyia", diu Lucena a Wilson

Els CEO d’Aena i Ryanair xoquen  en un cara a cara d’alta tensió
2
Es llegeix en minuts
David Page
David Page

Periodista

ver +

Guerra total entre Aena, el gestor dels aeroports espanyols, i Ryanair, el gegant del baix cost i més gran aerolínia del mercat espanyol. L’aerolínia va anunciar la setmana passada un replegament en diversos aeroports regionals espanyols per a la temporada d’estiu vinent (amb l’eliminació de 12 rutes i 800.000 places) al·legant que no són competitius per les taxes aeroportuàries que es paguen per utilitzar-los. Aena va respondre acusant de "xantatge" la companyia aèria i d’utilitzar "arguments espuris" sobre el nivell de taxes que es paguen als aeroports espanyols, que, segons al·lega la companyia espanyola, estan molt per sota de la dels seus competidors europeus.

Des d’aleshores el xoc no ha deixat d’escalar en tensió i les dues companyies han elevat el to. I ahir els consellers delegats dels dos grups –Maurici Lucena (Aena) i Eddie Wilson (Ryanair)– van alimentar encara més la topada en un tensíssim cara a cara en un acte públic a Madrid, amb acusacions, crítiques, sarcasme i elevant el volum de la veu.

"Estem en un moment greu. És un desafiament al sector aeroportuari i al sector turístic espanyol al complet. És difícil no interpretar-ho com un xantatge", va denunciar visiblement enfadat el president d’Aena, Maurici Lucena, sobre les exigències de Ryanair, a qui va acusar de pretendre "operar gratis" als aeroports espanyols, durant la seva intervenció en una taula de debat del fòrum turístic Hotusa Explora.

"El sistema aeroportuari espanyol no es pot fer a mida de Ryanair. El nostre és un sistema equilibrat, que ha d’atendre l’heterogeneïtat d’aerolínies, i atendre-les bé a totes", va remarcar el màxim executiu d’Aena, grup semipúblic controlat en un 51% per l’Estat. "Espanya no pot adaptar els seus aeroports a una sola companyia", va repetir després en declaracions a diversos mitjans. Lucena va exigir a Ryanair "decòrum", "recuperar la cortesia" i "deixar de dir coses que no són veritat", apel·lant a la responsabilitat de l’aerolínia per ser la que més quota de mercat té a Espanya.

El conseller delegat de Ryanair, Eddie Wilson, va confirmar el seu "compromís amb Espanya" i la seva intenció de continuar creixent en el mercat espanyol, però concentrant la seva expansió molt especialment als grans aeroports. El directiu va justificar el seu replegament en petits aeroports (amb la seva sortida de Valladolid i Jerez de la Frontera, i retallada de vols a Vigo, Santiago, Saragossa, Astúries i Santander) denunciant que els aeroports regionals espanyols "no són competitius" en comparació amb el seus iguals europeus per les taxes que s’apliquen a les companyies aèries.

"Cal ser creatius"

Notícies relacionades

"Si l’aerolínia més barata et diu que hi ha problemes als aeroports regionals, cal ser creatius per solucionar-los. Necessitem incentius", va sentenciar Wilson, que va ironitzar sobre la preocupació real d’Aena per créixer a tots els seus aeroports per ser un monopoli en la gestió dels aeroports i es va mostrar sarcàstic insinuant que "havien posat alguna cosa a l’aigua" per referir-se als comentaris del president d’Aena.

"Es pot desbloquejar la situació fàcilment. Cal parlar d’incentius, perquè el que existeix ara no funciona. Si funcionés, portaria allà els nostres avions", va dir abans de reclamar la intervenció del Govern central, especialment del ministre de Transport, Óscar Puente.