Balanç anual

El Prat es manté com a segon aeroport europeu en trànsit origen-destinació

Les dades sobre la infraestructura de Barcelona sorgeixen del 50è informe de l’Observatori de Trànsit Aeri que elabora la Cambra de Comerç

El rècord dels 55 milions de passatgers del Prat que tensa el debat de l’ampliació de l’aeroport

El Prat es manté com a segon aeroport europeu en trànsit origen-destinació

JORDI COTRINA

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

L’Observatori del Trànsit Aeri, que elabora cada any la Cambra de Comerç de Barcelona, ha confirmat la bona salut de l’aeroport delPrat. Segons dades que han fet públiques aquest dijous, la infraestructura s’ha mantingut el 2024 com la segona d’Europa en volum de passatgers origen-destinació, només per darrere de Heathrow, a Londres. La xifra de 23 milions de viatgers(dels 55,03 que va registrar el curs passat) en aquest capítol, és a dir, en passatgers que tenien per objectiu la capital catalana (com a sortida o com a arribada, sense escales), «consolida el paper clau en l’escenari aeri europeu», segons l’entitat.

La posició destacada com a aeroport l’aconsegueix en la competició amb infraestructures. No obstant, si es mesura el trànsit com a ciutat, Barcelona perd aquest avantatge i cau a la cinquena posició, perquè hi ha altres urbs europees (com París, Istanbul i Milà) on hi ha més d’un aeroport i, al sumar-se el passatge de tots ells, se supera l’estadística del Prat.

Un avió de la companyia Vueling fa la maniobra d’acostament per aterrar a l’aeroport del Prat. /

Jordi Cotrina

Menys trànsit de connexió

L’observatori destaca en el seu informe, el 50è de la sèrie, la importància de Barcelona com a destinació turística en si mateixa, «a diferència d’altres grans hubs aeroportuaris com Istanbul i Frankfurt», on el trànsit de connexió, és a dir, la gent que passa per allí per fer unaescala, té un pes superior.

La Cambra ha recordat les dades que fa 10 dies va facilitar el gestor aeroportuari, Aena, amb els 55,03 milions de passatgers del 2024, i hi ha hagut un increment del 10,3% respecte a l’any anterior i un 4,5% més que el 2019, que era l’exercici que fins ara ostentava el rècord històric. «El primer semestre ha tingut un creixement sòlid, amb augments significatius al maig (+11,5%) i al juny (13,3%) sobretot pel gran volum d’esdeveniments culturals, esportius i d’oci que la ciutat de Barcelona acull previs als intensos mesos d’estiu», raonen.

L’aeroport del Prat. /

EP

Desacceleració en el segon semestre

Notícies relacionades

No obstant, en la segona part de l’any, s’ha detectat una «desacceleració progressiva», i l’agost destaca com el mes de més trànsit de passatgers (5,42 milions de passatgers, un 9% més que el 2023). L’octubre i el novembre han tancat amb creixements més moderats, del 8,2% i 5,7%, respectivament.

Aquesta temporada d’hivern 2024-2025, l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-el Prat estarà connectat amb 44 destinacions intercontinentals i oferirà 3,06 milions de seients, un creixement un 14,2% superior respecte a l’any anterior. S’han incrementat freqüències a Filadèlfia (amb vol diari d’American Airlines gairebé tota la temporada), Pequín (Air China), Shenzhen (Shenzhen Airlines), Jidda (Saudia) i Abu Dhabi (Etihad Airlines). També hi ha noves rutes com T’way (que vola a Seül), Iberojet (ruta a Tegucigalpa Palmerola) i Level (amb destinació a Miami).