El cub que atrau turisme de qualitat a Barcelona
Un trencador muntatge immersiu a Fitur, pensat no per acollir masses sinó per ser descobert per turoperadors i viatgers que busquen continguts més enllà de les icones, encaixa amb la nova etapa de promoció de la ciutat, que ha arribat a la maduresa turística i no vol morir d’èxit.
Cal ser curiós per entrar, per apropar-se al cub blanc a l’exterior del qual només es llegeix This is Barcelona (Això és Barcelona). El muntatge immersiu no està pensat per atraure masses ni despatxar fullets a preu fet, com altres tants estands desplegats a la fira gegant de turisme Fitur que des de dimecres se celebra a Madrid. Però la capital catalana, que ja no busca guanyar viatgers, sinó seleccionar turistes de qualitat, es pot permetre un punt de minimalisme, o d’austeritat. A la llunyania ningú veu on s’ubica Barcelona, mentre que Badalona té un neó visible a molts metres. I no falta l’alcalde Xavier García Albiol per donar-li color.
En l’espai de Turisme de Barcelona i de la Diputació de Barcelona, el missatge es guarda dins. Creuat el llindar, destaquen sis pantalles verticals amb vídeos sincronitzats que volen enfocar la Barcelona "real i quotidiana", amb una instal·lació sonora que descobreix el nou relat d’aquest destí a través de la veu dels seus residents. La idea és mostrar la identitat local, com va remarcar la segona tinenta d’alcaldia, Maria Eugènia Gay, en l’estrena, i el repte, temptar el desitjat visitant "de qualitat" –no només en termes de despesa, sinó d’interessos– davant el turisme massificat dels últims anys.
La rupturista posada en escena dissenyada pels creadors de l’OFFF Barcelona i l’arquitectura de la qual és obra de l’equip Gracias Grecia sembla pensada per ser descoberta aquests dies per minories o per operadors turístics i viatgers molt interessats en els continguts que es llancen més enllà de les icones.
Destí experiencial
El director de Turisme de Barcelona, Mateu Hernández, artífex de la nova etapa de promoció més selectiva i intencionada del consorci, creu que l’estand-cub de Barcelona, amb interior en els colors de Joan Miró (blau, groc i vermell) i exterior en blanc nuclear, representa a la perfecció el nou missatge d’una ciutat que ja ha arribat a la maduresa turística i no vol morir d’èxit. Amb uns 200 metres quadrats, s’emplaça dins del recinte de l’Agència Catalana de Turisme i ha crescut en dimensió, tot i que sense cridar l’atenció.
Els seus missatges audiovisuals estan protagonitzats sobretot per la cultura, la gastronomia, l’esport o els festivals de música. Però s’afegeix oferta de la resta de la província, ja que Hernández creu que la paraula Barcelona "és més que una ciutat" i exerceix de motor turístic per a la resta de la regió. De la mà de la Diputació es treballa que el reclam beneficiï i redundi en altres municipis, perquè coneixen la potència internacional de la marca Barcelona. I la necessària descompressió turística de l’urbs en alguns moments de l’any. La presidenta de la Diputació, Lluïsa Moret, defensa que l’oferta global amplia les possibilitats d’immersió del viatger, i també una millor experiència per a la població local.
Els esforços de l’any, insisteix Hernández, passen per avançar del destí "aparador", a l’"experiencial", on passen coses tot l’any, que van molt més enllà de la visita generalista. Per això la Sagrada Família no encapçala els vídeos, i els missatges anònims de desenes de barcelonins il·lustren des de 21 auriculars sobre els encants més enllà del que és obvi.
En transformació
El consorci ja va donar a conèixer el 2024 el seu gir del Visit Barcelona, que durant lustres ha intentat captar viatgers, al més selectiu This is Barcelona, que promou un turisme amb motivacions en àmbits concrets. Va de la mà de l’agenda local, amb idea de desestacionalitzar els visitants i dotar de contingut la seva estada a la ciutat. Hernández aprofundeix en aquests 100 quilòmetres quadrats entre el Besòs i el Llobregat on batega tanta història com modernitat, tant barri com natura, si el viatger obre la seva ruta. Molt més enllà de Gaudí, la Rambla o el Barça, emfatitza.
La complexa missió té a Fitur la casella de sortida, perquè amb 250.000 professionals i visitants, amb presència de 156 països, suposen un enlairament potent. És la primera vegada que el nou model de promoció es presenta fora de la ciutat, i a sobre ho fa a Madrid. Repetirà incursió a la pròxima fira Arco (per primera vegada) de la mà de la Fundació Joan Miró, per posicionar-se com a destí d’art i cultura.
Notícies relacionadesDe moment, a Fitur ha trobat una bona catapulta, en una conjuntura en què a més l’Agència Catalana de Turisme viu una edició de gran projecció de cara a la promoció de Catalunya com a Regió Mundial de la Gastronomia 2025. El president Salvador Illa i el ministre Jordi Hereu van visitar el muntatge de Barcelona. Per a Hereu, també exalcalde de la capital catalana, aquesta sempre ha anat per davant en el debat del turisme i l’evolució del seu model, així que creu que el sector ha d’estar atent a tot el que posa sobre la taula la ciutat.
El president de Turisme de Barcelona, Jordi Clos, ja va deixar clar en l’estrena del muntatge que en els 31 anys de vida del consorci s’ha aconseguit que la ciutat sigui un dels destins "més desitjats per al turisme urbà", però que ja no s’aspira a créixer, sinó a ser "millor".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Si compres per Shein, Temu o Amazon, atent a la nova estafa del paquet
- PRIMERA EDICIÓ EXITOSA El mapa de la Champions s’aclareix: el Barça ja ha guanyat 54 milions
- Alberto Núñez Feijóo: "Utilitza els pensionistes com a escuts humans"
- Dalmau afirma que es treballa ja en àmbits clau de la conurbació
- Noves relacions afectives Parelles sèniors que viuen separades, el model LAT en auge: «Conservo la meva llibertat i no discuteixo pel comandament de la tele»