45a edició de Fitur
Les hoteleres rellancen els seus plans d’expansió davant l’auge del turisme
Meliá, Minor, Riu, Iberostar i Barceló es preparen per sumar més de 150 nous establiments els pròxims anys dins i fora d’Espanya
Les cadenes aposten pel segment del luxe
Meliá i els seus socis immobiliaris han executat inversions per valor de més de 400 milions
El grup Barceló va incorporar l’any passat 25 establiments nous, 12 d’ells a Espanya
Les grans hoteleres espanyoles estan disposades a esprémer el boom global del turisme per impulsar els seus plans de creixement. Després d’anys d’anar acumulant rècord rere rècord d’activitat del sector turístic amb un creixement explosiu, les cadenes comencen a parlar de «normalització» dels ritmes d’augments de negoci –en vendes, ocupació i tarifes–, que continuaran creixent però de manera (una mica) més moderada. Però els plans d’expansió de la cartera d’hotels per tot el món continuen engreixant-se.
Grups com Meliá, Minor Hotels (antic NH), Riu, Iberostar i Barceló rellancen el seu creixement per als pròxims anys, amb desenes de projectes dins i fora d’Espanya. Les principals cadenes hoteleres reforcen les seves estratègies d’expansió per sumar nous establiments i de reforma d’actius ja existents per al seu reposicionament en segments de mercat de més categoria amb l’objectiu de disparar la rendibilitat, amb una clara aposta pel luxe.
Segment prèmium
Meliá, l’hotelera espanyola més gran amb més de 362 establiments i 94.000 habitacions, vol continuar creixent i compta amb projectes ja firmats per sumar uns 70 establiments més, amb unes 12.000 habitacions, en els pròxims dos anys. L’objectiu actual passa per arribar al 2026 amb més de 430 hotels i més de 106.000 habitacions. Després de les 19 obertures executades durant l’any passat, el full de ruta amb què treballa el grup contempla inaugurar 25 hotels aquest 2025, segons va explicar el president i conseller delegat de Meliá, Gabriel Escarrer.
El focus del creixement se situa especialment a l’Àsia, el Carib, Llatinoamèrica, el Mediterrani, l’Orient Mitjà i Espanya («a Espanya continuem creixent: hi som líders i de cap manera volem posar en risc aquest lideratge»). Però, sobretot, l’expansió de la cadena fa una aposta total pel segment del luxe. La companyia mallorquina concentra actualment dos terços de la seva cartera d’hotels operatius en el segment prèmium i luxe, però en les desenes d’obertures ja previstes més del 80% pertanyeran a aquesta veta de gamma alta, que és la més rendible.
Com a part d’aquesta estratègia de reposicionament de la cartera d’establiments, Meliá i els seus socis immobiliaris han executat inversions de més de 400 milions en reformes durant els dos últims anys, cosa que elevat la categoria a 40 hotels arreu del món.
Minor Hotels, l’antic NH Hoteles, es prepara per impulsar la seva expansió amb l’objectiu de sumar mig centenar d’hotels en tres anys, d’entrar en nous mercats a Europa, als Estats Units i a Llatinoamèrica, i també de crear noves marques que se sumin a les vuit insígnies amb què ja opera la companyia (NH, NH Collection, nhow, Anantara, Tivoli, Avani, Elewana i Oaks). Els plans de creixement de l’antic NH passen per sumar almenys 50 hotels fins al 2027, cosa que li permetria arribar als 400 establiments.
L’antic NH ja té firmats contractes per a la incorporació assegurada de 18 nous hotels i negocia per una cartera de 52 establiments més, segons va revelar el nou conseller delegat de la firma, Gonzalo Aguilar, en una trobada amb mitjans de comunicació. A escala global, la matriu tailandesa de Minor Hotels –que està en via d’aconseguir el 100% de la filial mitjançant una opa d’exclusió– pretén obrir gairebé 300 nous hotels durant els pròxims tres anys, de manera que arribarà als 850 establiments arreu del món el 2027.
La matriu Minor i l’extint NH es reparteixen la gestió dels establiments per continents: mentre la tailandesa opera a l’Àsia, al grup espanyol li correspon Europa i Llatinoamèrica. La companyia amb seu a Madrid pretén créixer amb totes les seves marques i busca noves destinacions amb l’objectiu d’entrar a Europa o de reforçant-s’hi.
El grup Riu ja compta amb 98 hotels operatius en 21 països, amb més de 50.000 habitacions i amb l’expansió prevista per als dos pròxims la companyia superarà la cota dels 100 establiments. El grup hoteler balear té previstes quatre obertures per als dos pròxims anys, de manera que combinarà el seu creixement en el seu mercat tradicional vacacional (amb nous hotels a Mèxic, a Tailàndia, Tanzània i la reobertura d’un hotel a Formentera) amb la seva encara incipient presència en el negoci urbà (amb l’entrada de l’ensenya al Canadà, a Toronto, i amb un tercer hotel a Nova York).
Estratègia diferenciada
El grup Riu, que té una estratègia diferenciada dels seus rivals i els immobles dels seus hotels són tots de propietat, ha impulsat durant els últims anys la reforma d’algunes de les seves propietats per millorar les seves instal·lacions i la seva rendibilitat. Aquest any la companyia mallorquina emprendrà reformes importants d’hotels a Costa Rica, Mèxic, el Marroc i també Màlaga.
Notícies relacionadesBarceló vol continuar creixent. A l’espera que faci pública una actualització dels plans d’expansió que la cadena durà a terme ben aviat, la companyia compta actualment amb 292 hotels operatius en 30 països, després d’incorporar 25 establiments (12 d’ells a Espanya) l’any passat. L’objectiu que el grup s’havia marcat és anar firmant contractes per sumar entorn de 25 hotels cada any, a raó d’un cada dues setmanes, amb l’objectiu de tenir-los en funcionament els pròxims anys i amb els quals superarà la cota dels 300 hotels en cartera.
Iberostar Hotels & Resorts ja ha entrat en el club de les cadenes amb més de 100 hotels, amb una oferta de 31.500 habitacions en establiments repartits per 14 països. La cadena de la família Fluxá té plans per a l’obertura de cinc nous hotels durant aquest any amb una inversió de 210 milions d’euros.
- Noves relacions afectives Parelles sèniors que viuen separades, el model LAT en auge: «Conservo la meva llibertat i no discuteixo pel comandament de la tele»
- Educació a Catalunya Professors de català fan una crida a no corregir la selectivitat per mostrar el seu malestar amb el Departament
- Les clarisses abandonaran al febrer el monestir de Pedralbes
- Entre Vila-real i l’Hospitalet Cau un clan familiar que es va apropiar de 19 vehicles d’alta gamma d’un servei de subscripció conegut com ‘el netflix dels cotxes’
- Després dels decrets rebutjats al Congrés El PSC acusa Junts d’haver clavat un «cop de mall» a 1,2 milions de pensionistes de la mà del PP i Vox
- Mercat laboral Treball rebutja la proposta de la CEOE d’apujar el salari mínim un 3%
- Selecció de personal Multa a Glovo per indagar en les entrevistes sobre la identitat de gènere
- Alimentació El Govern preveu per a aquest any la llei que vetllarà pels aliments de proximitat
- Sector financer Reafirmació territorial davant l’opa
- Sector financer El Sabadell obre la porta al retorn de més empreses després del procés