Aquesta setmana

Territori ha cobrat ja els 377,8 milions d’euros que devia l’Estat pel dèficit d’explotació de Rodalies des del 2010

La consellera Sílvia Paneque qualifica el traspàs del servei ferroviari com un «objectiu colossal» i revela que el Govern desemborsarà uns 1.000 milions fins al 2026

El Govern activa el traspàs de l’R1 de Rodalies

Dos trenes de Rodalies en la estación de Badalona de la R1, a mediados del año pasado.

Dos trenes de Rodalies en la estación de Badalona de la R1, a mediados del año pasado. / Ferran Nadeu

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

L’autorització del Consell de Ministres va ser fa poc més d’un mes. I aquesta setmana s’ha fet efectiu el pagament. L’Estat ha abonat els controvertits 377,8 milions d’euros del dèficit d’explotació de Rodalies que, durant lustres, han enverinat les relacions amb el Govern català. La consellera de Territori, Habitatge i Ecològica, Sílvia Paneque, ha revelat aquest divendres que el deute es remuntava al 2010, i ara «el comptador es posa a zero».

L’acord es remunta al mes de juliol, encara amb l’Executiu de Pere Aragonès, fruit de la Comissió Mixta d’Assumptes Econòmics i Financers entre l’Estat i la Generalitat, que justament es tornarà a celebrar el 28 de febrer. En aquesta trobada es va consensuar sumar tant el que es devia fins al moment (els 377,8 milions) com 336 milions més per a aquest 2025 i la mateixa quantitat per al 2026. En total, més de 1.000milions, ha concretat Paneque durant la celebració d’una jornada interna a la seu de la Conselleria de Territori.

Els tres primers trens que Alstom fabrica per a Rodalies circularan en proves aquest any /

JORDI COTRINA

Clausura de Dalmau

La trobada, organitzada per posar al dia els membres del mateix Departament sobre l’estat de la negociació amb el Govern espanyol respecte al traspàs de Rodalies, l’ha clausurat el conseller de Presidència, Albert Dalmau, que ha destacat que el pagament de l’import «posa fi a la litigiositat» amb Madrid. Dalmau ha afegit que la motivació que hi ha darrere de l’assumpció de les línies ferroviàries, començant per l’R1, és «transformar els serveis públics»: «El traspàs no és una culminació, sinó l’inici de tot», ha remarcat.

La consellera Paneque ha obert la jornada sobre Rodaliesassegurant que el traspàs «no és un objectiu menor, sinó que és colossal», i ha convidat les persones que ocupaven la sala a «sentir-se lliures» per avançar en la tramitació del traspàs, que té com a pas següent la desclassificació de l’R1 com a línia de la Xarxa Ferroviària d’Interès General en la Comissió Bilateral d’Infraestructures d’aquí tres setmanes i, posteriorment, en el Consell de Ministres.

Evolució del Pla de Rodalies

Notícies relacionades

La responsable de Territori ha aprofitat per aplaudir el grau d’execució del Pla de Rodalies 2020-2030, del qual ara es complirà el primer quinquenni i que està pendent d’actualitzar. Ha revelat que en els quatre primers anys s’ha executat o adjudicat un 58% del pla, per valor de 3.700 milions d’euros. S’han adjudicat projectes, ha prosseguit, per 1.800 milions.

El fet que s’hagi abonat el deute pendent del dèficit d’explotació prepara el procés del traspàs que arrenca ara. Durant aquests 15 anys, la Generalitat, Renfe i el ministeri competent en cada moment (primer Foment i recentment Transports i Mobilitat Sostenible) s’han creuat retrets per aquests imports, que han impedit la signatura de contractes programa amb l’operadora ferroviària o han dificultat la implementació de millores en certs serveis.