Aguantar-se les ganes

La directora de la Organización Mundial del Comercio, Ngozi Okonjo-Iweala, en el Foro de Davos 2025. /
El millor és guardar la calma. "Tranquil·litzar-se, no hiperventilar i respirar profundament". És l’actitud que, segons la directora de l’Organització Mundial del Comerç (OMC), Ngozi Okonjo-Iweala, cal adoptar davant les amenaces de Trump de nous aranzels a les exportacions cap als Estats Units. És el missatge que Okonjo-Iweala va portar fa uns dies a la cimera de Davos, convertida en el lloc on s’han estrenat els missatges del nou president dels EUA davant l’elit política, empresarial i econòmica mundial reunida al Fòrum Econòmic Mundial.
Per sobre del Fòrum de Davos ha planejat durant tota la setmana passada el risc d’una fractura mundial més gran en blocs econòmics per l’arribada a la presidència dels EUA de qui es va batejar a si mateix com un tariff man (home-aranzel). Però entrar en una espiral de guerra comercial no beneficia ningú i per això cada vegada més veus aconsellen no caure en la provocació, no respondre amb més aranzels a qui t’ataca amb ells.
Així ho ha fet la presidenta del BCE, Christine Lagarde, que, lluny d’atiar la UE contra els EUA, ja va aconsellar a finals de novembre als líders europeus comprar americà per evitar enfadar Trump i agreujar la guerra comercial.
Forjar aliances
És un consell semblant al qual va deixar en una entrevista a EL PERIÓDICO l’economista i expert en comerç internacional Pol Antràs: "Europa ha de reprimir l’instint de prendre represàlies". I és l’actitud que està adoptant la Comissió Europea: la seva presidenta, Ursula Von der Leyen, ha explicat a Davos que l’estratègia de la UE continua sent la de forjar aliances amb altres blocs (Mercosur, Mèxic, la Xina, Àsia) i buscar aliats on Trump deixa víctimes.
El millor és guardar la calma i donar temps alhora. La setmana passada, també a Davos, el mateix Trump va apaivagar els seus missatges a la Xina. També els dirigits a Mèxic. I tot i que el to es va mantenir agre davant la UE, pot ser que el millor sigui el que aconsella l’economista nigeriana: aguantar-se les ganes.
- Successos Roben un mòbil d’un restaurant de Barcelona i els atrapen perquè el telèfon està en xinès
- Sequera a Catalunya Estat dels embassaments avui a Catalunya: puja el nivell de les reserves
- Catalunya Ràdio 'Que no surti d'aquí' cancel·la la seva emissió aquest dimarts després de la polèmica amb Ter Stegen i deixa a l'aire la seva continuïtat
- Consell de Ministres Aquestes són les mesures que contempla la llei d’alcohol i menors que ha aprovat el Govern central
- Finançament autonòmic Catalunya torna a demanar 8.479 milions al FLA després de l’acord per la condonació del deute
- Escapades 6 viatges que hauries de fer després de complir 50 anys
- Catalunya Ràdio 'Que no surti d'aquí' cancel·la la seva emissió aquest dimarts després de la polèmica amb Ter Stegen i deixa a l'aire la seva continuïtat
- Finançament autonòmic Catalunya torna a demanar 8.479 milions al FLA després de l’acord per la condonació del deute
- A Barcelona La Fiscalia creu que la decisió de la pacient que va demanar l’eutanàsia és «ferma, lliure i autònoma»
- Sistema ferroviari Junts forçarà una votació al Parlament perquè Illa comparegui pel caos de Rodalies