Mobilitat
Front comú de Catalunya, València i Navarra per accelerar la transició al cotxe elèctric
Seat convoca Illa, Mazón, Chivite i Hereu per reclamar-los més ajuts i subvencions perquè la ciutadania compri cotxes alternatius a la combustió
La normativa del CAFE amargarà els fabricants de cotxes europeus el 2025
Declaración Casa Seat. El presidente de Valencia, Carlos Mazón, el presidente de Catalunya, Salvador Illa, el presidente de Seat, Wayne Griffiths, el ministro de Industria, Jordi Hereu, y la de Navarra, María Chivite. /
Front comú de Catalunya, València i Navarra per donar una accelerada a la implantació del cotxe elèctric. El ministre d’Indústria, Jordi Hereu; el president de la Generalitat catalana, Salvador Illa; el de la valenciana, Carlos Mazón, i la presidenta de la Comunitat Foral de Navarra, María Chivite, han escenificat una aliança aquest dilluns a Barcelona per, des de les seves respectives responsabilitats, habilitar els recursos perquè la mobilitat alternativa a la combustió guanyi quota de mercat. I ho han fet des de la Casa Seat de Barcelona, en un conclave afavorit pel grup Volkswagen i amb la presència del conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths.
Les administracions signants del document prometen canviar les seves flotes de vehicles oficials per elèctrics –una cosa que la Generalitat ja està en vies de fer–, subvencionar la compra de vehicles i augmentar la xarxa de llocs de càrrega, entre d’altres.
«El cotxe elèctric no ha de ser un luxe, sinó estar a l’abast de tots els treballadors. [...] Hem de prendre consciència que en un vehicle elèctric es concentra tot el que avui està en joc: canvi climàtic, salut i progrés», ha afirmat el president de la Generalitat, Salvador Illa.
Fa temps que els grans fabricants lamenten que la regulació europea i les nacionals els empenyen a electrificar les seves factories i les seves gammes de productes, però que la demanda per part dels consumidors no els acompanya. «El mercat no arrenca», s’ha queixat el conseller delegat de Seat.
En part, critiquen l’Administració per no subvencionar o incentivar prou que els conductors es passin als vehicles elèctrics, que solen ser més cars que els cotxes de combustió i generen dubtes entre part dels potencials clients per qüestions com la xarxa de punts de càrrega, entre molts d’altres.
Això s’evidencia en la quota de mercat dels vehicles electrificats, que no acaba d’alçar el vol. El 2024, segons les últimes dades de la patronal Anfac, l’11,4% dels cotxes venuts a Espanya van ser o elèctrics purs o híbrids endollables, un percentatge lleugerament inferior al 12% registrat el 2023.
Aliança a diferents nivells
L’electromobilitat «és una palanca per a la recuperació que la meva terra necessita», ha declarat el president valencià, Carlos Mazón, amb referència a les conseqüències de la dana, i ha apel·lat que «el canvi cap a l’electrificació és irreversible». El dirigent popular ha lamentat que les ajudes estatals del Pla Moves per a la compra de vehicles decaigués la setmana passada -el seu partit hi va votar en contra-. Mazón ha demanat a Hereu que l’Executiu tramiti per separat les mesures i així el PP hi pugui votar a favor.
La seva homòloga navarresa, María Chivite, ha destacat la inversió recent de la seva comunitat en punts de recàrrega elèctrics, que arriben ja als 3.500 a tot Navarra. «La societat ha de saber que no hi ha pla B i no hi ha cap altre camí que l’electromobilitat», ha afirmat.
L’aliança entre Catalunya, València, Navarra i el Govern per liderar aquesta reivindicació de ‘més cotxe elèctric’ s’explica per l’alt pes de les factories del grup Volkswagen als seus territoris. A Martorell hi ha la gran fàbrica de la dupla Seat i Cupra, a Landaben (a prop de Pamplona) la de Volkswagen i a Sagunt s’està erigint la gigafactoria del grup per acoblar bateries i alimentar les futures produccions de cotxes elèctrics.
El grup Volkswagen ha invertit i pretén invertir en els pròxims anys per a aquesta transició uns 10.000 milions d’euros. Vol continuar fent negoci i reclama, per poder continuar fent-ho i mantenir els 145.000 llocs de treball directes i indirectes, segons els seus càlculs, que pengen del sector, que l’Administració augmenti les seves inversions.
Notícies relacionades«Seat i les administracions signants assumeixen la responsabilitat de liderar la transició cap a una mobilitat més neta, seguint l’objectiu europeu de vendre només vehicles sense emissions el 2035 i ser un continent climàticament neutre el 2050», diu el comunicat difós pel fabricant d’automòbils.
«Estem en plena transició i de vegades hi pot haver dubtes al món o a Europa, però no hi ha cap dubte a Espanya. La indústria de l’automòbil és estratègica per a Espanya», ha afirmat el ministre Hereu. «És una magnífica realitat, irreversible i que hem de recolzar. Ja no hi ha marxa enrere», ha afegit.
- «Operació cadenat» Taxistes de Barcelona preveuen col·lapsar demà les rondes Litoral i de Dalt
- El problema de l'habitatge Els advocats insten a poder expulsar en 48 hores els ocupants il·legals d'un habitatge si no acrediten "la possessió legítima"
- Detingut l’exentrenador del Palafrugell d'hoquei pel cas de la jugadora que gravava les companyes a la dutxa
- Missatge a xarxes Valtonyc acusa Comín de fer “transferències personals” del compte del Consell per la República
- Art El Louvre demana ajuda urgent per no morir d’èxit
- Barcelona, protagonista L’agència de viatges ‘online’ Hanaley creix un 30% en un any
- TELEVISIÓ I MAS El gran moment del pla seqüència
- Atletisme El salt més difícil d’Ana Peleteiro
- Laia Sanz: "Si algú em posa en dubte per quedar fora del Dakar, té un problema"
- Un fitxatge per oblidar La ruïna saudita amb Neymar