Pacte per una automoció més sostenible

Front comú de Catalunya, València i Navarra per impulsar el cotxe elèctric

Seat convoca Illa, Mazón, Chivite i Hereu a Barcelona per reclamar-los més ajudes i subvencions per a la transició a l’electromobilitat 

"El mercat no arrenca", adverteix Griffiths

«El cotxe elèctric no ha de ser un luxe, sinó estar a l’abast de tots», afirma el president català

Front comú de Catalunya, València i Navarra per impulsar el cotxe elèctric
5
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Front comú de Catalunya, València i Navarra per donar una accelerada a la implantació del cotxe elèctric. El ministre d’Indústria, Jordi Hereu; el president de la Generalitat catalana, Salvador Illa; el de la valenciana, Carlos Mazón, i la presidenta de la Comunitat Foral de Navarra, María Chivite, van escenificar ahir una aliança a Barcelona per, des de les seves respectives responsabilitats, habilitar els recursos perquè la mobilitat alternativa a la combustió guanyi quota de mercat. I ho van fer des de la Casa Seat de Barcelona, en un conclave auspiciat pel grup Volkswagen i amb la presència del conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths.

Les administracions signants del document prometen canviar les seves flotes de vehicles oficials per elèctrics –una cosa que la Generalitat ja està en via de realitzar–, subvencionar la compra de vehicles i augmentar la xarxa de llocs de càrrega, entre d’altres.

"El cotxe elèctric no ha de ser un luxe, sinó estar a l’abast de tots els treballadors. […] Hem de prendre consciència que en un vehicle elèctric es concentra tot el que avui està en joc: canvi climàtic, salut i progrés", va afirmar el president de la Generalitat, Salvador Illa.

Fa temps que els grans fabricants es lamenten que la regulació europea i les nacionals els empenyen a electrificar les seves factories i les seves gammes de productes, però que la demanda per part dels consumidors no els acompanya. "El mercat no arrenca", es va queixar el conseller delegat de Seat.

En part, critiquen l’Administració per no subvencionar o incentivar prou que els conductors es passin als vehicles elèctrics, que solen ser més cars que els cotxes de combustió i generen dubtes entre part dels potencials clients per qüestions com la xarxa de punts de càrrega, entre molts d’altres.

Tot això s’evidencia en la quota de mercat dels vehicles electrificats, que no acaba de d’enlairar-se. El 2024, segons les últimes dades de la patronal Anfac, l’11,4% dels cotxes venuts a Espanya van ser o elèctrics purs o híbrids endollables, un percentatge lleugerament inferior al 12% registrat el 2023. A la UE la quota de mercat és del 22%, el doble.

Aliança a diferents nivells

L’electromobilitat "és una palanca per a la recuperació que la meva terra necessita", va declarar el president valencià, Carlos Mazón, amb referència a les conseqüències de la dana, i va afirmar: "El canvi cap a l’electrificació és irreversible". El dirigent del PP va lamentar que les ajudes estatals del pla Moves per a la compra de vehicles decaigués la setmana passada; el seu partit hi va votar en contra. Mazón va demanar a Hereu que l’Executiu tramiti per separat les mesures i així el PP pugui votar a favor d’aquesta.

La seva homòloga navarresa, María Chivite, va destacar la inversió recent de la seva comunitat en punts de recàrrega elèctrics, que arriben ja als 3.500 a tot Navarra. "La societat ha de saber que no hi ha pla b i no hi ha cap altre camí que l’electromobilitat", va afirmar.

L’aliança entre Catalunya, València, Navarra i el Govern per liderar aquesta reivindicació de més cotxe elèctric s’explica per l’alt pes de les factories del grup Volkswagen als seus territoris. A Martorell hi ha la gran fàbrica de la dupla Seat i Cupra; a Landaben (a prop de Pamplona), la de Volkswagen, i a Sagunt s’està erigint la gigafactoria del grup per acoblar bateries i alimentar les futures produccions de cotxes elèctrics.

El grup Volkswagen ha invertit i pretén invertir en els pròxims anys per a aquesta transició uns 10.000 milions d’euros. Vol continuar fent negoci i reclama, per poder continuar i mantenir els 145.000 llocs de treball directes i indirectes, segons els seus càlculs, que pengen del sector, que l’Administració augmenti les seves inversions.

"Seat i les administracions signants assumeixen la responsabilitat de liderar la transició cap a una mobilitat més neta, seguint l’objectiu europeu de vendre només vehicles sense emissions l’any 2035 i ser un continent climàticament neutre el 2050", diu el comunicat difós pel fabricant d’automòbils.

"Estem en plena transició i a vegades hi pot haver dubtes al món o a Europa, però no hi ha cap dubte a Espanya. La indústria de l’automòbil és estratègica per a Espanya", va afirmar el ministre Hereu. "És una magnífica realitat, irreversible i que hem de recolzar. ja no hi ha tornada enrere", va afegir.

Preocupació sindical

"Això d’avui no pot quedar-se en un simple acte protocol·lari sense actuació ni execució del que aquí ens hem compromès", ha afirmat el president del comitè d’empresa de Seat, Matías Carnero, a preguntes dels periodistes. El dirigent sindical ha trasllat la seva preocupació per les conseqüències a nivell d’ocupació que pot tenir aquesta falta de demanda.

Seat ja va pactar amb els sindicats fa dos anys un pla de 1.300 prejubilacions per estalviar massa salarial i reinvertir aquests diners en l’electrificació de Martorell. Un procés similar al que hi ha hagut recentment a Alemanya, on IG Metall ha acordat amb Volkswagen uns 35.000 acomiadaments fins al 2030, a canvi de no tancar fàbriques i reinvertir els recursos en la transició energètica.

Notícies relacionades

Carnero va manifestar que si l’Administració no posa més diners públics i habilita subvencions a la compra i més punts de càrrega, "el primer problema el podem tenir el 2026, que seria no complir la previsió de cotxes elèctrics fabricats", va declarar. "Tindríem una fàbrica [a Martorell] amb una capacitat a la qual no arribarem", va precisar.

També va destacar que Seat, si no ven un mínim de cotxes elèctrics, podria ser multada per la Comissió Europea, ja que la seva ràtio de vendes de combustió creixeria i no arribaria així als compromisos mediambientals. El dirigent sindical, acabat de reelegir president d’UGT de Catalunya, no va explicar quants llocs de treball podria costar, però sí que ho va definir com "un cop dur per a les nostres plantilles".