Foment identifica les 100 infraestructures pendents bàsiques

La patronal insisteix a ampliar el Prat, millorar Rodalies i culminar el corredor mediterrani

Foment identifica les 100 infraestructures pendents bàsiques
2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El dèficit d’inversió en infraestructures a Catalunya és "estructural" i és imprescindible un acord polític a llarg termini entre les diferents administracions per acordar quins són els projectes prioritaris. Això és el que defensa Foment del Treball, que ha elaborat un catàleg amb les "100 infraestructures bàsiques" que permetrien acabar amb el "fre al progrés del país" que "compromet" el creixement, segons el secretari general de la patronal, David Tornos. Demanen que es destinin 1.500 milions d’euros més a l’any per cobrir el dèficit de 42.500 milions dels últims 15 anys.

No hi ha sorpreses a la llista. L’exercici d’anàlisi de Foment es repeteix des del 2015 i, malgrat que la "sensibilitat ambiental" ha crescut en els últims temps i se n’han afegit algunes, segons el president de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC), Lluís Moreno, els projectes ferroviaris com la millora de Rodalies o la culminació del corredor mediterrani segueixen entre les inversions a executar al més aviat possible.

Reduir els desplaçaments

Moreno va detallar com han elaborat el catàleg, que han dividit en cinc blocs: millora de la mobilitat ferroviària; millora de la seguretat viària i interconnexió territorial; millora de la connectivitat intercontinental; millora del transport ferroviari de mercaderies, i autoproveïment hídric i lluita contra la sequera. Hi ha altres projectes a part, com les plataformes logístiques (Penedès, Empordà i Montblanc) o projectes urbanístics de complexos sanitaris (com el Biopol de l’Hospitalet o el de l’Hospital Clínic).

El representant de la patronal catalana, que es va ocupar de la presentació a causa de la indisposició del president Josep Sánchez Llibre, va remarcar la necessitat de millorar el transport ferroviari: "Sense fer demagògia, cal reduir els desplaçaments de les persones per feina, han d’anar amb transport públic. És més important fer això que reduir l’horari laboral. No només es tracta de Rodalies, sinó que n’hi ha d’altres que són molt rendibles, com la prolongació de les línies de metro, que tenen un retorn de menys de 10 anys. No són una despesa, sinó un benefici per a la ciutadania", va opinar Moreno.

Notícies relacionades

Foment ha incorporat també a la llista la modernització de l’aeroport de l Prat. Ferms defensors de l’ampliació de la infraestructura (van capitanejar durant dos anys una comissió tècnica per debatre la solució), el president dels contractistes va insistir en la urgència que s’afrontin les obres, ara a debat en una altra taula tècnica.

"El Prat s’ha d’ampliar per millorar la seva capacitat i que no baixi de les 90 operacions diàries. A més, cal comptar amb els aeroports de Girona i Reus i connectar-los bé amb alta velocitat amb Sants i Sagrera en 40 minuts", va proposar. Afrontar els treballs dels accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, considerat una de les peces del corredor mediterrani; completar els enllaços de l’AP-7 i l’AP-2 sobretot després de la desaparició dels peatges; ampliar la dessalinitzadora del Tordera, o connectar les dues línies de tramvia a Barcelona són altres obres que troben necessàries.