Dèficit «estructural»

Foment del Treball identifica les 100 infraestructures prioritàries pendents a Catalunya

La patronal actualitza el catàleg que elabora des del 2015, on continuen apareixent projectes ferroviaris com la millora de Rodalies o la culminació del corredor mediterrani i insisteixen en l’ampliació de l’aeroport del Prat

Consideren que es necessitarien 1.500 milions d'euros més a l'any per satisfer el dèficit existent, que supera els 42.500 milions els darrers 15 anys

El dèficit d’inversió en infraestructures catalanes ja voreja els 40.000 milions d’euros, segons Foment

Foment del Treball identifica les 100 infraestructures prioritàries pendents a Catalunya

Ferran nadeu

2
Es llegeix en minuts
Cristina Buesa
Cristina Buesa

Periodista

Especialista en infraestructures de mobilitat i la Copa Amèrica de vela.

ver +

El dèficit d’inversió en infraestructuresa Catalunya és «estructural» i és imprescindible un acord polític a llarg termini entre les diferents administracions per acordar quins són els projectes prioritaris. Això és el que defensa Foment del Treball, que ha elaborat un catàleg amb les «100 infraestructures bàsiques» que permetrien acabar amb el «fre al progrés del país» que «compromet» el creixement, segons el secretari general de la patronal, David Tornos. Demanen que es destinin 1.500 milions d'euros més a l'any per cobrir el dèficit de 42.500 milions dels darrers 15 anys.

No hi ha sorpreses en la llista. L’exercici d’anàlisi de Foment es repeteix des del 2015 i, malgrat que la «sensibilitat ambiental» ha crescut en els últims temps i se n’hi ha afegitalgunes, segons elpresident de la Cambra de Contractistes d’Obres de Catalunya (CCOC), Lluís Moreno, els projectes ferroviaris com la millora de Rodalieso la culminació del corredor mediterrani segueixen entre les inversions a executar al més aviat possible.

Un usuari de Rodalies es disposa a treure un títol de transport /

MARC ASENSIO CLUPES

Reduir els desplaçaments

Moreno ha detallat com han elaborat el catàleg, que han dividit en cinc blocs: millora de la mobilitat ferroviària; millora de la seguretat viària i interconnexió territorial; millora de la connectivitat intercontinental; millora del transport ferroviari de mercaderies i, finalment, autopreveïment hídric i lluita contra la sequera. Hi ha altres projectes a part, com les plataformes logístiques (Penedès, Empordà i Montblanc) o projectes urbanístics de complexos sanitaris (com el Biopol de l’Hospitalet o el de l’Hospital Clínic).

La tuneladora de les obres de l’L9 de metro. /

ARXIU / ACN

El representant de la patronal catalana, que s’ha ocupat de la presentació per la indisposició del president Josep Sánchez Llibre, ha remarcat la necessitat de millorar el transport ferroviari: «Sense fer demagògia, cal reduir els desplaçaments de les persones per feina, han d’anar en transport públic. És més important fer això que reduir l’horari laboral. No només és Rodalies, sinó que n’hi ha d’altres que són molt rendibles, com la prolongació de línies de metro, tenen retorn de menys de 10 anys. No són una despesa, sinó un benefici per a la ciutadania», ha opinat Moreno.

Pendents del Prat

Foment ha incorporat també en la llista de les 100 la modernització de l’aeroport del Prat. Ferms defensors de l’ampliació de la infraestructura (capitanejar durant dos anys una comissió tècnica per debatre la solució), el president dels contractistes ha insistit en la urgència que s’afrontin les feines, ara a debat en una altra taula tècnica.

Moll de Ponent del Port Vell, al Port de Barcelona /

Ricard Cugat
Notícies relacionades

«El Prat s’ha d’ampliar per millorar la capacitat i que no baixi de les 90 operacions diàries. A més, cal comptar amb els aeroports de Girona i Reus i connectar-los bé amb alta velocitat amb Sants i Sagrera en 40 minuts», ha proposat.

Accessos al port

Afrontar els treballs dels accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, considerat una de les peces del corredor mediterrani; completar els enllaços de l’AP-7 i l’AP-2sobretot després de la desaparició dels peatges; ampliar la dessalinitzadora del Tordera o connectar les dues línies de tramvia a Barcelona són altres obres que consideren necessàries.