Conjuntura
L’economia espanyola creix un 3,2% el 2024
En el quart trimestre, el PIB va mantenir una taxa del 0,8% malgrat la dana

Lluny d’afluixar –com Govern i analistes esperaven a principis de l’any passat–, el creixement de l’economia espanyola es va accelerar el 2024 fins a arribar a una taxa del 3,2%, segons dades de l’avançament de la Comptabilitat Nacional trimestral publicades ahir per l’Institut Nacional d’Estadística (INE).
En un any marcat per un rècord en l’arribada de turistes internacionals, per la recuperació de poder adquisitiu dels assalariats, per l’impuls de la despesa pública, per una lleugera recuperació de la inversió i pel creixement de l’ocupació, l’economia espanyola es va convertir en la de més creixement entre les desenvolupades. "Espanya continua liderant el creixement de la zona euro amb un augment del PIB que és quatre vegades superior al de l’eurozona", va destacar el ministre d’Economia, Carlos Cuerpo, en un esmorzar informatiu organitzat per Nueva Economía Fórum, a Madrid.
El creixement del 3,2% el 2024 és cinc dècimes superior al del 2023, quan el PIB espanyol va avançar el 2,7%. També millora en cinc dècimes l’última projecció del Govern, que el setembre passat va estimar que l’economia creixeria el 2,7% el 2024. A més, duplica la dada que apuntaven les previsions de la major part dels analistes a principis de l’any passat (a l’entorn de l’1,6%).
El 2024 el creixement va venir impulsat per la demanda nacional, amb una aportació de 2,8 punts al creixement del PIB, superior en més d’un punt a la de l’any anterior, i el bon comportament del sector exterior, que va aportar quatre dècimes al creixement anual, gràcies al turisme estranger i a l’exportació de serveis no turístics.
En preus corrents, sense descomptar l’impacte de la inflació, el valor del PIB va créixer el 6,3% el 2023, fins a situar-se per sobre del bilió i mig d’euros (1.593.136 milions d’euros).
També en la part final de l’any, l’economia espanyola va mantenir un perfil accelerat. Després d’haver anotat un avenç de l’1% en el primer trimestre de l’any i del 0,8% en els dos següents, el PIB va tornar a créixer el 0,8% en el quart trimestre del 2024 (respecte al tercer), de manera que va superar les expectatives dels analistes, malgrat els efectes de la dana.
- Barcelonejant Així és el jardí viral de Barcelona amb més de 200.000 flors
- Districte de Ciutat Vella El tràfic de fàrmacs per crear la ‘droga dels pobres’ s’expandeix a la zona més vulnerable de Barcelona
- A les 40 setmanes L’alcalde de Girona Lluc Salellas anuncia la mort del seu fill no nat «de manera inesperada»
- La lliga de campions Adeu, Champions; ‘ciao’, Ancelotti
- Metro de Barcelona Adjudicades per 48 milions les obres de les estacions de Manuel Girona i Campus Nord de l’L9
- Salut Aquestes són les conseqüències d'utilitzar la mateixa roba interior dos dies seguits
- Com evitar les trucades ‘spam’ Ni respondre ni bloquejar el número: això és el que has de fer per acabar amb les trucades ‘spam’ per sempre
- Desembarcament Els avantatges i els perills de portar l’esperit de ‘Sálvame’ a TVE: «Són personatges televisius difícils de domar»
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- EUA ¿Caos o mètode? L’Acord de Mar-a-Lago, el pla que donaria un sentit a la guerra comercial de Trump