Catalunya garantirà 1.400 milions per al desplegament del cotxe elèctric

El Govern ultima un pla per subvencionar la compra de vehicles i triplicar els punts de recàrrega / La inversió serà de l’Estat i la Generalitat

Catalunya garantirà 1.400 milions per al desplegament del cotxe elèctric
3
Es llegeix en minuts
Gabriel Ubieto
Gabriel Ubieto

Redactor

Especialista en Mercat laboral, empreses, pensions i les diferents derivades del món del treball

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El Govern ultima un paquet d’inversions per garantir el desplegament del cotxe elèctric a Catalunya. El president, Salvador Illa, vol donar continuïtat a la Declaració de Casa Seat i enviar un missatge de suport al sector. Per a això pretén desplegar prou recursos per garantir que entre la Generalitat i l’Estat desemborsaran al voltant de 1.400 milions d’euros, tant per a ajudes al consumidor i que es compri un vehicle elèctric, com per triplicar els punts de càrrega existents avui a tot el territori català, segons expliquen a EL PERIÓDICO fonts coneixedores.

La indústria de l’automòbil veu com ha anat invertint durant els últims anys a descarbonitzar part de les seves vendes, però que el mercat no l’acompanya i els consumidors continuen preferint la combustió. Les vendes de vehicles elèctrics no van superar l’any passat el 12%, entre elèctrics purs i híbrids endollables, segons dades d’Anfac, i els fabricants –amb Seat i la seva fàbrica de Martorell jugant-hi un paper destacat– fa temps que reclamen a les administracions que reguin d’ajudes el sector perquè no vegi decréixer el seu negoci. Ara els governs, davant l’expectativa de potencial pèrdua d’ocupació, allarguen la mà per donar-li una empenta.

Descomptes i punts de càrrega

La Generalitat promet esforços de cara a mobilitzar en els pròxims anys una xifra propera als 1.400 milions. En principi gran part d’aquesta inversió la garantirà l’Estat, via Ministeri d’Indústria i plans de suport com el Moves, que recentment va decaure després del fracàs del decret òmnibus al Congrés i que ara el Govern central està quadrant com recuperar.

Però si el Moves no arriba o arriba amb menys intensitat de l’esperada, la Generalitat es compromet a posar-hi el diferencial fins aquests 1.400 milions d’inversió. Es postula, per dir-ho d’alguna manera, com a garant i busca enviar un missatge de tranquil·litat a les empreses del ram. L’esmentat paquet d’ajudes ja estava en tràmit abans de la Declaració de Casa Seat i des de l’Administració catalana s’havien mantingut contactes amb el sector, que ara es materialitzen amb aquest anunci.

L’Executiu d’Illa atacarà eminentment per un parell de vies. Una, finançar descomptes a la compra de vehicles. I dos, triplicar els actuals punts de recàrrega del vehicle elèctric. Una de les tesis del sector és que els clients no es decideixen a comprar un elèctric per les dificultats que preveuen per carregar-lo. Segons les últimes dades d’Anfac, Espanya compta amb un total de 38.725 punts de recàrrega operatius, dels quals un total de 9.125 es troben a Catalunya. Ara la idea és multiplicar per tres aquesta xifra en els pròxims anys i aquest fet podria situar-la entorn dels 30.000 punts de recàrrega.

Recollit a Catalunya Lidera

Dilluns està previst un acte oficial en el qual el president de la Generalitat anunciarà aquest paquet d’ajudes. "El cotxe elèctric no ha de ser un luxe, sinó estar a l’abast de tots els treballadors. [...] Hem de prendre consciència que en un vehicle elèctric es concentra tot el que avui està en joc: canvi climàtic, salut i progrés", va afirmar Illa fa dues setmanes en un acte de Casa Seat en el qual es va comprometre a recolzar la indústria de l’auto.

I és que l’impuls a l’electromobilitat és una de les línies d’actuació del pla Catalunya Lidera, que va presentar l’Executiu la setmana passada i que busca mobilitzar, en el seu conjunt, 18.500 milions d’euros durant els pròxims cinc anys, fins al 2030. Dins, Illa es va comprometre a desplegar "el pla d’impuls al vehicle elèctric a Catalunya 2025-2030 per acompanyar la descarbonització de la indústria de l’automòbil", segons el document.

Notícies relacionades

Durant la legislatura passada el Govern de Pere Aragonès ja va posar en marxa una mesura de suport simbòlica per al desplegament del cotxe elèctric, iniciant el procés de licitació pública perquè tots els membres de l’Executiu es passessin a un cotxe elèctric.

Seat és la firma automobilística amb més pes a Catalunya i de les que més està pressionant les administracions perquè acompanyin amb recursos públics la seva inversió privada. Amb uns 15.000 empleats a la seva factoria de Martorell, des de l’empresa ja han anat alertant que si l’any que ve no arriben les quotes mínimes de vehicles elèctrics fabricats poden exposar-se a sancions i que això podria derivar-se en retallades de plantilla o algun tipus d’afectació en l’ocupació.

Temes:

Govern